Søtsug

For lite søvn gjør deg søtsugen

Tretthet gjør deg mer sårbar for fristelser og usunn mat, viser ny studie.

KLARER DU IKKE STYRE DEG? Det kan faktisk skyldes at du har fått for lite søvn. Personer som sover for lite har vanskeligere for å kontrollere seg overfor søtsakene.  Foto: Thinkstock.com
KLARER DU IKKE STYRE DEG? Det kan faktisk skyldes at du har fått for lite søvn. Personer som sover for lite har vanskeligere for å kontrollere seg overfor søtsakene. Foto: Thinkstock.com Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
Vi kjenner alle til det berømte søtsuget som sniker seg innpå fra tid til annen. Typiske tidspunkt er et par timer etter lunsj - hvor blodsukkeret synker, og magen begynner å lengte etter kveldsmåltidene.

Også etter middag er det mange som har vanskelig for å styre seg.

Du har kanskje akkurat ryddet bort middagstallerknene, men får fortsatt vann i munnen ved tanken på sjokolade?.

Slapp av, det er helt normalt. Spørsmålet er imidlertid hvordan i all verden man blir kvitt det?

Vel, søvn kan faktisk være løsningen, viser ny forskning.

LES OGSÅ: Slik blir smoothien enda sunnere

SØTE FRISTELSER: Trøtthet i form av for lite søvn, gjør oss mer sårbare for søte fristelser og overspising. Nok søvn er altså essensiellt for å holde vekten.  Foto: Colourbox
SØTE FRISTELSER: Trøtthet i form av for lite søvn, gjør oss mer sårbare for søte fristelser og overspising. Nok søvn er altså essensiellt for å holde vekten. Foto: Colourbox Vis mer

Gir lettere etter for fristelsene


En ny studie utført av forskere ved Columbia Universitet i New York viser at personer som får for lite søvn er mye mer utsatt for å gi etter for søte fristelser, skriver Daily Mail på sin helsenettside (ekstern lenke).

I studien kunne forskerne se at den delen av hjernen som står for belønning hadde større sannsynlighet for å reagere når deltakeren hadde fått for lite søvn.






- Vi kunne se en respons i hjernen når det ble presentert usunn mat for deltakerne, men ikke når det ble presentert sunn mat, forteller lederen av studien, Dr Marie-Pierre St. Onge til nettsiden.

- Det var tydelig et mønster som hadde sammenheng med begrenset søvn. Dette tyder på at de som sover for lite har lettere for å gi etter for fristelsene , forteller St. Onge.

LES OGSÅ: - Ikke kast bort kalorier på dette

FÅ NOK TID PÅ PUTA: Nok søvn er viktig både for at du ikke skal få søtsug, og for å motvirke slag.  Foto: Getty Images/BananaStock RF
FÅ NOK TID PÅ PUTA: Nok søvn er viktig både for at du ikke skal få søtsug, og for å motvirke slag. Foto: Getty Images/BananaStock RF Vis mer

Ser på usunn mat som ekstra givende

Ved hjelp av MRI (en scan av hjernen) så forskerne på reaksjonene til 25 menn og kvinner med normal vekt, som så på bilder av sunn mat - som frukt og grønnsaker, og usunn mat - som pizza og søtsaker.

I fem dager opp mot denne testen hadde deltakerne fått restriksjoner på hvor mye de skulle sove, og dette gjaldt fra kun fire timer til opp mot ni timer.

- Resultatene tyder på at under begrenset søvn, vil personer se usunn mat som svært fristende og givende, og derfor kan også inntaket bli større, sier St. Onge.

Også tidligere studier har vist at for lite søvn kan føre til at du overspiser, og at søtsuget øker etter en periode med lite søvn.

- Matinntaket i denne studien viste at deltakerne som sov lite generelt spiste mer og fikk i seg mer fett enn de som sov normalt, og dataene våre støtter dette, sier forskeren.

Forskerne tror at resultatene kan ha en sammenheng med at forfedrene våre ofte sov mindre på sommeren slik at de kunne fete seg opp til vintermånedene.






LES OGSÅ: Fysisk aktivitet kan dempe søtsug

Viktig med mer enn 6 timer søvn

En studie KK.no tidligere har omtalt viste i tillegg at for lite søvn (det vil si mindre enn seks timer hver natt) kan øke risikoen for hjerneslag.

Det er forskere ved University of Alabama som har kommet fram til dette, etter å ha undersøkt 5666 amerikanere over en tre års periode.

Faktisk er risikoen for å få slag fire ganger større blant dem som sover under seks timer hver natt, enn blant dem som sover fra seks til åtte timer hver natt.

Husk at søvn bør prioriteres like høyt som et sunt kosthold og mosjon. Dersom du har problemer med å få sove, bør du prøve disse triksene før du tyr til sovepiller.

En gjennomgang av livsstilen er også på sin plass. Hvordan er kostholdet? Drikker du mye alkohol? Stresser du mye? Sjekk hvilke faktorer som kan spille inn på søvnen, og hvordan du kartlegger søvnmønsteret ditt i denne artikkelen.

LES OGSÅ: Er vesken for tung for deg?

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer