Sukker

For mye sukker øker kreftrisikoen

Sjansen for å få mage- og tarmkreft øker betraktelig ved for høyt inntak.

DROPP SUKKERET: Ny forskning har vist at for mye sukker - som du finner i godteri, sjokolade, brus og en rekke hverdagsprodukter, kan øke kreftrisikoen din betraktelig.  Foto: Thinkstock
DROPP SUKKERET: Ny forskning har vist at for mye sukker - som du finner i godteri, sjokolade, brus og en rekke hverdagsprodukter, kan øke kreftrisikoen din betraktelig. Foto: Thinkstock Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
Vårt moderne kosthold er på mange måter blitt sunnere enn før. De fleste av oss er blitt flinkere til å spise variert kost, redusere inntak av mettet fett, og spise frukt og grønt (selv om bare 13 prosent av norske kvinner klarer fem om dagen).

Men veldig mange av oss spiser fortsatt altfor mye sukker.

Ikke bare er skillet mellom hverdag og helg blitt utvisket - slik at vi gjerne unner oss en bolle eller godis på en helt vanlig onsdag, men mye av ferdigmaten vi spiser inneholder ganske mye sukker.

Visste du for eksempel at Biolaen inneholder mer sukker enn sjokolademelk?



Resultatet er at mange av oss får sideflesk, da et kosthold bestående av mye sukker gjør at fettet legger seg nettopp her. Les mer om dette i artikkelen Derfor legger fettet seg akkurat DER.

Enda verre er dét at om du spiser veldig mye sukker, så kan du bli skikkelig overvektig, og også utvikle diabetes type 2.

LES OGSÅ: Slik reduserer du risikoen for diabetes type 2

FORSIKTIG: Vær bevisst på sukkerinntaket. Om du er tøff og kutter sukker helt, vil du etter en ukes tid  bli kvitt sukkersuget. Foto: Colourbox
FORSIKTIG: Vær bevisst på sukkerinntaket. Om du er tøff og kutter sukker helt, vil du etter en ukes tid bli kvitt sukkersuget. Foto: Colourbox Vis mer

Mye sukker = økt kreftrisiko

Det er nettopp folk som lider av fedme og diabetes type 2 som virkelig bør gjøre noe med sukkerinntaket. Forskning har nemlig vist at et høyt sukkerinntak hos disse øker faren for å få mage- og tarmkreft.



Dr. Custodia Garcia-Jimenez ved Universidad de Rey Juan Carlos i Madrid har studert hvordan et sukkerholdig kosthold påvirker fordøyelsessystemet.

Cellene i fordøyelsessystemet responderer når vi spiser sukker, og slipper ut et hormon som kalles GIP, som igjen gir beskjed til bukspyttkjertelen om at insulin skal frigjøres i blodet for å senke blodsukkernivået.

Dr. Jumenez og teamet hans har funnet ut at det er et protein kalt β-katenin som spiller nøkkelrollen når det kommer til at GIP-hormonet produseres i fordøyelsescellene.

Økt aktivitet av dette β-kateninet er kjent som en viktig faktor i utviklingen av en rekke krefttyper. Den spanske studien har vist at høye sukkernivåer fører til økte nivåer av β-katenin, som igjen fører til økt celledeling i kroppen.

- Vi ble overrasket ove at endringer i stoffskiftet forårsaket av sukkerinntak hadde slik effekt på kreftrisikoen. Å endre dietten er en av de enkleste måtene å forebygge, og noe som potensielt kan spare oss for mye smerte og også penger, sa Dr. Jumenez i en pressemelding publisert hos ScienceDaily.

- Tidligere var vi usikre på hvordan økte blodsukkernivåer hos folk med diabetes eller sterk overvekt økte kreftrisikoen. Denne studien identifiserer dette, og åpner for nye måter å redusere kreftrisiko hos befolkningen, sa Colin Goding, kreftforsker ved University of Oxford.

Så mye er ok

Ifølge helsemyndighetene bør ikke mer enn maks ti prosent av det daglige energiinntaket ditt komme fra sukker.

10 energiprosent tilsvarer et samlet daglig inntak av sukker på 55 gram for en kvinne og 70 gram for en mann, står det på Matportalen.no.

Til sammenligning gir en halv liter brus 50 gram sukker.

LES OGSÅ: Alt du bør vite om sukker

ER DETTE DEG?: Kutt ned å sukkeret, så forsvinner håndtakene. Foto: PantherMedia / Cathy Yeulet
ER DETTE DEG?: Kutt ned å sukkeret, så forsvinner håndtakene. Foto: PantherMedia / Cathy Yeulet Vis mer
Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

KK er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer