FÅ BUKT MED MAGEFETTET: Her er noen gode råd til hvordan du kan ta knekken på fettet. Foto: (c) Corbis/RCWW, Inc./Corbis/All Over Press
FÅ BUKT MED MAGEFETTET: Her er noen gode råd til hvordan du kan ta knekken på fettet. Foto: (c) Corbis/RCWW, Inc./Corbis/All Over Press Vis mer

Magefett

Forbrenn magefett – raskt

Her er 6 eksperttips som hjelper deg på vei.

Publisert

Muffinmage, bilring eller håndtak – kall det hva du vil, men magefettet kan for noen være et evig problem.

Ikke bare ødelegger det for drømmen om en slank og smal midje, men det kan også være direkte helseskadelig.

Selv om et sunt og balansert kosthold, i kombinasjon med regelmessig mosjon er den beste måten å holde vekten og magefettet i sjakk, er det også andre faktorer - som stress og lite søvn, som kan påvirke hvorfor du legger på deg akkurat der.

Og det krever mer enn bare situps for å bli kvitt dette fettet, skriver Forbes. Her er seks gode råd til hvordan du kan få bukt med det evinnelige magefettet – en gang for alle.

Få nok søvn

At søvn, stress og vekt har en sammenheng, har du kanskje hørt om før, det er nemlig gjort utallige studier som bekrefter nettopp dette.

SKJØNNHETSSØVN: Flere studier bekrefter at lite søvn og vektoppgang har en sammenheng. Det er med andre ord en god idé å få skjønnhetssøvnen sin hver natt. Foto: gstockstudio - Fotolia
SKJØNNHETSSØVN: Flere studier bekrefter at lite søvn og vektoppgang har en sammenheng. Det er med andre ord en god idé å få skjønnhetssøvnen sin hver natt. Foto: gstockstudio - Fotolia Vis mer

- Flere studier viser at hormonbalansen i kroppen ved konstant stress er meget ugunstig og kan gi økt lagring av fett. Og da særlig rundt midjen, som er regnet som det «farlige» fettet, som gir økt risiko for hjerte- og karsykdom, har treningsekspert Ina Garthe, tidligere sagt til KK.no.

En studie fra 2013 utført av forskere ved Berkley University i California, viste at søvnmangel førte til viktige endringer i hjerneaktiviteten i to ulike deler av hjernen som begge regulerer apetitten.

Etter en natt med søvnmangel fant forskerne at deltakernes hjerner reagerte med et større ønske for usunn mat enn da de var uthvilt. I tillegg til at impulskontrollen ble svakere, slik at deltakerne oftere ga etter for impulsive matvalg.

Og disse resultatene viste seg bare etter én enkelt natt med dårlig søvn. Så dersom du har for vane å sove dårlig eller for lite kan det helt klart påvirke kroppsfasongen din over tid. 

– Det gjelder å trene tung styrketrening for hele kroppen for å forbrenne fett, helst med fokus på store baseøvelser som knebøy og markløft, sier personlig trener Linda Marie Stuhaug.
– Det gjelder å trene tung styrketrening for hele kroppen for å forbrenne fett, helst med fokus på store baseøvelser som knebøy og markløft, sier personlig trener Linda Marie Stuhaug. Vis mer

Velg mer effektiv trening

Er du en av dem som tar 100 situps hver kveld i håp om å få en flat og definert mage? Ifølge personlig trener ved Spenst Førde, Linda Marie Stuhaug, er dette til liten hjelp.

– Det er ikke hjelp i å trene situps for å fjerne magefettet, for selv om det blir litt ekstra muskler rundt dette området, så vil ikke fettet forsvinne av den grunn.

Det er heller ikke mulig å punktforbrenne. Trener man innside lår vil ikke fettet på innsida av lårene forsvinne der heller, sier hun til KK.no.

Dersom du skal ha ned fettmengden bør du derfor satse på et sunt kosthold og trene mer effektivt, gjerne ved hjelp av øvelser som aktiverer flere muskelgrupper og øker pulsen.

– Det gjelder å trene tung styrketrening for hele kroppen for å forbrenne fett, helst med fokus på store baseøvelser som knebøy og markløft, eller varianter av disse. Kombinerer man tung styrketrening med noen høyintensitets-utholdenhetsøkter, som intervalltrening – vil man gjerne merke en større forskjell raskere, forklarer hun.

Unngå sukker

Vi spiser langt mer sukker enn det som er anbefalt, og dersom du ønsker å sette fart på fettforbrenningen er sukkeret det første du bør kutte ut. Sukker stimulerer nemlig insulinutskillelsen i kroppen, som igjen stopper fettforbrenningen og påvirker lagring av fett.

Når du skal bekjempe magefettet er et sunt kosthold alfa og omega. Reduser kalorier ved å fylle deg opp med protein, grønnsaker og hele korn, og erstatt dårlig snacks med sunnere varianter.

NEI TAKK: Det er av å spise sukker du får fett til å legge seg, ikke av å spise fett. Si derfor nei, takk til sukker, og velg heller et sunt kosthold.
NEI TAKK: Det er av å spise sukker du får fett til å legge seg, ikke av å spise fett. Si derfor nei, takk til sukker, og velg heller et sunt kosthold. Vis mer

Et annet godt knep er å drysse litt kanel i morgenkaffen eller i havregrynsfrokosten, det har nemlig vist seg å kunne bidra til å stabilisere blodsukkeret. I tillegg til at det bremser hastigheten på hvor raskt maten kommer ut av magesekken, som bidrar til at du føler deg mettere lenger.

Spis fett

Det er av å spise sukker du får fett til å legge seg, ikke av å spise fett. Både huden, hjernen og kroppen generelt har behov for fett, det trengs nemlig fett for å forbrenne fett. Men så finnes det jo flere typer fett, og det er det sunne umettede fettet du bør spise mest av.

Det beste du kan få i deg er derfor matvarer som er rike på omega-3 og omega-6 fettsyrer, som laks, linfrø, avokado, olivenolje og valnøtter. Disse matvarene er fulle av næringsstoffer som bidrar til å holde deg mett hele dagen.

Kontroller pusten – reduser stress

Sammenhengen mellom stress og overvekt er det forsket mye på, og det vites blant annet at stress kan senke forbrenningen din. I 2009 fant en gruppe forskere fra USA også ut at stress kan føre til vektøkning, og det var spesielt kvinners midjer som så ut til å bli mest påvirket.

Måten du puster på kan ha mye å si for helsen din, og mange av oss puster ikke riktig når vi er under stress, men tar heller for raske eller grunne åndedrag.

Når du merker at du føler deg anspent og stresset bør du derfor ta et øyeblikk til å kontrollere hvordan du puster; trekk luften ned i magen, og pust rolig ut. Ved å puste riktig kan du nemlig dempe angst og redusere stress – og dermed kanskje også redusere magefettet.

STRESS NED: Sliter du med mye stress kan dette ha en negativ effekt på vekten din. Ta deg tid til avspennende øvelser som meditasjon, og å lytte til pusten din. Foto: REX/JONATHAN FORD / Mood Board/All Over Press
STRESS NED: Sliter du med mye stress kan dette ha en negativ effekt på vekten din. Ta deg tid til avspennende øvelser som meditasjon, og å lytte til pusten din. Foto: REX/JONATHAN FORD / Mood Board/All Over Press Vis mer

Få nok C-vitamin

C-vitamin er avgjørende for å lage karnitin, et stoff som brukes av kroppen til å gjøre fett om til drivstoff, noe som gjør dette vitaminet til din fettforbrennende venn.

Hvis du går gjennom en følelsesmessig krise, opplever stress på jobben, eller har en dårlig spiseperiode bør du spise mat som er rik på C-vitaminer. Det vil nemlig kunne bidra til å motvirke de negative bivirkningene kroppen opplever av stresset.

Når du er under ekstremt stress skiller kroppen ut mer av hormonet kortisol, og C-vitamin bidrar blant annet til å balansere disse kortisoltoppene. Prøv paprika, grønnkål eller en kiwi. Disse inneholder faktisk mer C-vitamin enn appelsin.

 

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer