Selv om det begynner å bli kaldt ute trenger ikke all trening å foregå innendørs. Ta treningen ute nå også.  Foto: All Over Press
Selv om det begynner å bli kaldt ute trenger ikke all trening å foregå innendørs. Ta treningen ute nå også. Foto: All Over PressVis mer

Trening

Forbrenner du mer i kulda?

Det er kanskje ikke for sent å trene ute allikevel.

Enkelte ganger er det godt å komme seg ut fra treningssenteret og ut i den friske luften, og selv om det har blitt kjøligere i luften kan man fortsatt trene ute.

I tillegg kan KK.no's trenings- og kostholdsekspert, Ina Garthe, fortelle at du forbrenner mer når du trener ute i det kaldet været enten det er på ski, en joggetur eller en gåtur.

Les også: Helsesnarveiene som funker

Man forbrenner mer

Ina Garthe holdt fredag 3. desember nettmøte hvor en av leserne lurer på om man forbrenner når man trener ute om vinteren.

- Hei Ina. Har lest at trening i kulda forbrenner flere kalorier siden det går med mye energi til å holde kroppen varm. Er dette riktig? I så fall hvor mye mer energi er det snakk om? Håper på svar, spør Mona i nettmøtet.

- Ja det er faktisk slik at vi bruker endel energi på å holde oss varme når det er kaldt, men du skal ikke fryse for mye heller, svarer Garthe i nettmøtet.

Les også: Disse personene forbrenner mer

Ikke overdriv

Men selv om det er slik at du forbrenner mer, understreker Garthe at du ikke skal kle av deg for å forbrenne mer i kulden.

- Jeg håper ikke at dere dropper å kle dere godt på skiturer på grunn av dette. Det er veldig ubehagelig å fryse hele tiden - noe du må gjøre om du skal forbruke mer energi, sier hun.

Hvor mye du forbrenner avhenger derimot av hvor mye du fryser forteller hun. Er du så kald at du fryser vil du også forbrenne mer, men det er ikke å anbefale å ha på seg mindre kler selv om du tar treningen ute.

Les også: Så lite trenger du å trene

Ta dine forholdsregler

Det kan være forfriskende å trene ute i vinterkulden. Du kommer deg ikke bare fra sofaen og inn på treningssenteret, men kommer inn igjen med roser i kinnene og ny energi. Men det er imidlertid noen forhåndsregler du bør ta før du tar joggeturen i friluft som KK.no har skrevet om tidligere.

1. Varm opp sakte slik at du unngår muskelstrekk.

2. Flere tynne lag varmer bedre enn et tynt lag. Bruk klær som holder på varmen, men leder svette og fuktighet bort fra kroppen.

3. Beskytt hender og føtter. Så mye som 30 prosent av kroppsvarmen forsvinner ut gjennom disse kroppsdelene. Bruk vanter eller votter på hendene og innersokker eller ullsokker på føttene.

4. Bruk lue. Det største varmetapet i kroppen skjer fra hode og nakke.

5. Ikke kle deg for varmt. Alt med måte, for husk at du får varmen i deg når du begynner å løpe. Kle deg som om det var ca. 15 grader varmere ute enn det er.

6. Kle deg etter treningen. Harde treningsøkter krever mindre klær enn lettere økter.

7. Drikk nok. Tross det kalde være mister du væske. Få i deg væske både før, under og etter treningen, men unngå alkohol og koffein.

8. Bruk refleks. Prøv å løpe på opplyste steder. Hvis ikke det går så husk å bruke refleksvest.

9. Hold deg varm på hjemturen. Enten det er fra skiløype eller joggeløypen, så sørg for at du ikke fryser på veien hjem. Rett etter trening er du ekstra sårbar.

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: