ØDELEGGER FORBRENNINGEN: En stor tabbe mange slankere gjør er at de spiser for lite.
ØDELEGGER FORBRENNINGEN: En stor tabbe mange slankere gjør er at de spiser for lite. Vis mer

Forbrenning

Forbrenning – slik kan du «ødelegge» den

Dette er noen av de vanligste tabbene vi gjør når vi vil ned i vekt.

KK.NO: Forbrenningen vår er slett ikke konstant. Det er ikke slik at noen alltid har høy forbrenning, mens andre har lav – uansett hva man gjør og hvordan man spiser. 

Forbrenningen kan nemlig påvirkes av en rekke ting vi gjør, og mange av oss er nok ikke klar over at vi ødelegger for oss selv.

Men vi har også to stadier av forbrenning; Hvileforbrenningen som handler om forbrenningen du bruker i hvile, samtidig som vi også har en forbrenning som øker når vi bruker musklene våre

– Hvileforbrenning eller basalforbrenning er mengde energi kroppen bruker i løpet av et døgn og i hvilende tilstand. Hvileforbrenningen utgjør cirka 60 til 75 prosent av vårt totale energiforbruk, sier personlig trener hos MykjeMeir, Lars Rune Haslestad til KK.no. 

De fleste av oss ønsker jo helst at forbrenningen vår skal være høy, og for at det skal være mulig bør du være obs på noen av de vanligste faktorene som senker forbrenningen.

Du slanker deg ved å spise lite

Dessverre er det slik at forbrenningen faktisk synker når vi spiser for lite mat i løpet av en dag, og dette er det to grunner til.

Når du spiser lite får ikke kroppen nok energi å gå på og den tror derfor at det er krisetilstand. Som et svar på dette skrus forbrenningen ned slik at du skal kunne spare på energien du har.

Men det er også en annen faktor som spiller inn. Desto større man er, desto høyere hvileforbrenning har man, siden det rett og slett krever mer å holde en stor kropp i gang. Når man da går ned i vekt vil derfor denne hvileforbrenningen reduseres. Selv om du blir slankere vil du altså ikke forbrenne like mye som du tidligere har gjort.

LES OGSÅ: Ikke kutt kalorier hvis du trener

SLANKING: Uansett om du går på slankekurer eller bare spiser lite, vil forbrenningen alltid senkes når du går ned i vekt. Foto: Shutterstock / Kletr
SLANKING: Uansett om du går på slankekurer eller bare spiser lite, vil forbrenningen alltid senkes når du går ned i vekt. Foto: Shutterstock / Kletr Vis mer

– En måte å redusere dette på er ved å trene styrke og spise tilstrekkelig med proteinrik mat, mens du går ned i vekt, forteller han.

Slankekurer og raske løsninger er nok noe svært mange av oss tyr til i blant, og da gjerne med håp om at dette skal få oss til å møte våre kroppslige mål.

– Hyppig opp og ned i vekt vil også ha en negativ påvirkning på forbrenningen. Ekstreme slankekurer som innebærer at kaloriinntaket skrues ned til et minimum, vil forstyrre balansen i kroppens hvileforbrenning. Dette vil føre til at forbrenningen skrus ned, legger han til.

Også personlig trener og ernæringsfysiolog ved Elixia Ringnes Park, Marie Louise Liane, sier at slankekurer ikke er den beste løsningen for hverken forbrenningen eller vekten.

– Slankemidler og slankekurer kan gjerne forstyrre hvileforbrenningen, men også sykdom kan ha en påvirkning. Svært få studier viser at kosttilskudd øker forbrenningen. Her skal man også være svært forsiktig fordi disse tilskuddene kan gi alvorlige bieffekter, sier hun til KK.no. 

Å kaste seg over slankeprodukter og ulike kosttilskudd som lover å kunne øke forbrenningen er med andre ord ikke noe hun vil anbefale.

For lite aktivitet gir lavere forbrenning

Liane påpeker at forbrenningen vår vanligvis varierer mellom 100 til 400 kalorier, noe som egentlig ikke tilsvarer veldig mye. Når det er sagt kan det likevel gjøre utslag i det lange løp. Men ved hjelp av fysisk aktivitet og trening kan du tross alt forbrenne ekstra kalorier.

– Aktivitet er det som i størst grad påvirker forbrenningen. Både kondisjon og styrke er viktig å trene, men det er viktig å finne en treningsform man liker og kan holde på, forteller hun. 

TRENING: Aktivitet er det som i størst grad påvirker forbrenningen, og trener du også styrke vil den økte muskelmassen også øke forbrenningen. Foto: Shutterstock / OPOLJA
TRENING: Aktivitet er det som i størst grad påvirker forbrenningen, og trener du også styrke vil den økte muskelmassen også øke forbrenningen. Foto: Shutterstock / OPOLJA Vis mer

Når musklene er i bruk vil de kreve ekstra energi som får kroppen din til å forbrenne mer. Og selv om du da går ned i vekt – noe som kan senke hvileforbrenningen, kan styrketrening kompensere for dette ifølge Haslestad. 

– Dersom man klarer å øke muskelmassen, vil ikke nødvendigvis hvileforbrenningen reduseres i like stor grad. Fordi en liten andel muskelmasse vil redusere hvileforbrenningen, sier han og legger til:

– Styrketrening er en av de beste måtene å øke muskelmassen på. En person forbrenner altså flere kalorier per dag jo større muskelmasse man har. Jeg vil jeg anbefale alle å trene store muskelgrupper som bein, rumpe og rygg.

Når pulsen går opp, øker også forbrenningen, men dette handler ikke bare om å trene hardt. Det hjelper også å sørge for å øke mengden med hverdagsaktivitet. For eksempel ved å ta trappen i stedet for heisen, og å gå på butikken i stedet for å kjøre bil.

– Mitt beste tips er derfor å være i aktivitet! Og her er alt bedre enn ingenting, understreker Liane.

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: