UNNGÅ TILSATT SUKKER: Til tross for at appelsinjuice inneholder C-vitaminer, kan sukkeret som er tilsatt svekke de hvite blodlegemene og gjøre at forkjølelsen sitter i lenger.  Foto: Thinkstock.com
UNNGÅ TILSATT SUKKER: Til tross for at appelsinjuice inneholder C-vitaminer, kan sukkeret som er tilsatt svekke de hvite blodlegemene og gjøre at forkjølelsen sitter i lenger. Foto: Thinkstock.com
Forkjølelse

Forkjølet? Dropp appelsinjuice!

Det kan nemlig føre til at sykdommen sitter i mye lenger.

Sitter du i sofakroken med rennende nese og og et hode fullt av bomull? Det er fort gjort å bli forkjølet på denne tiden av året, og studier har faktisk vist at du har seks ganger så stor risiko for å bli smittet etter at du har vært på bussen.

Få ting er så kjedelig som å bli syk og sengeliggende. Heldigvis dukker det stadig opp nye hjelpemidler som skal få deg frisk og rask i en fei.

Men visste du at det også er en del ting du bør unngå for å bli frisk raskere?

Blant annet bør du ikke drikke for mye appelsinjuice, skriver HuffingtonPost.com.

LES OGSÅ: Derfor bør du velge røde epler

Kan føre til at forskjølelsen sitter i lenger

Ettersom svært mange anbefaler å kjøre på med C-vitaminer når du er forkjølet, er kanskje appelsinjuice et naturlig valg. Men det er faktisk ikke så fordelaktig som du skulle tro.

Det viser seg nemlig at selv om C-vitaminer egentlig skal kunne forsterke immunforsvaret, kan innholdet av kalorier og tilsatt sukker i appelsinjuice faktisk føre til at forkjølelsen sitter i mye lenger.

– Du bør ikke drikke noe som er tilsatt sukker. Ekstra sukker kan hindre de hvite blodlegemene i å bekjempe infeksjonen, forteller Ilyse Schapiro, en ernæringsfysiolog fra New York.

LES OGSÅ: Juice teller ikke som fem om dagen

Velg heller fersk frukt og grønnsaker

Hvis det er C-vitaminene du er ute etter, burde du mye heller gå direkte til den ubehandlede kilden. Ta en appelsin, grapefrukt eller press litt sitron i teen din.

– Fersk frukt inneholder mer fiber og vil derfor gi deg litt metthetsfølelse. I tillegg inneholder den bare naturlig sukker, i motsetning til det som ofte kan være tilsatt i juice, sier Schapiro.

Hun forteller at du også kan finne C-vitaminer i en rekke grønnsaker, som for eksempel kål og chili.

Men før du pøser på med C-vitaminer mot forkjølelsen, bør du ha i bakhodet at enkelte forskere hevder at C-vitaminer ikke har noen særlig effekt på forkjølelsen.

En studie fra 2007 med over 11.000 deltagere viste at den gjennomsnittlige personen ikke vil ha så store fordeler av en daglig dose med vitamin C.

LES OGSÅ: Eplejuice har mer vitamin C enn appelsinjuice

FRISK I EN FEI? DROPP OGSÅ ALKOHOLEN. Alkoholen vil svekke immunforsvaret og gjøre deg dehydrert. Foto: Colourbox
FRISK I EN FEI? DROPP OGSÅ ALKOHOLEN. Alkoholen vil svekke immunforsvaret og gjøre deg dehydrert. Foto: Colourbox Vis mer

Pass også på mengden alkohol

Hvis du vil bli fort frisk er det i tillegg god grunn til å droppe alkoholen.

(Artikkelen fortsetter under bildet)






Selv om det kanskje ikke er noen som holder fest mens de er forkjølet, kan det være at du tar et glass vin eller to for at du lettere skal få sove.

– Alkohol har egenskapen til å redusere immunforsvaret ditt. Det vil si at alkoholen kan hindre kroppen i å bekjempe infeksjoner, i tillegg til at den vil bidra til at du blir dehydrert, forteller Schapiro.

LES OGSÅ: Fyllesyk i helgen?
Til forsiden