OMEGA 3: Foreløpig forteller forskningen at det ikke er stor forskjell på de forskjellige typene omega 3. Foto: NTB Scanpix
OMEGA 3: Foreløpig forteller forskningen at det ikke er stor forskjell på de forskjellige typene omega 3. Foto: NTB Scanpix Vis mer

Omega 3

Forskjellen på tran, krill og selolje

Krill kan være mer effektivt og selolje kan være bedre for enkelte, men selv foretrekker forskerne fiskeoljen rett fra fisken.

KK.NO: Det anbefales at vi får i oss mellom 300 og 450 gram fisk i uka, noe som tilsvarer to til tre middager.

200 gram av dette bør være fet fisk. Spiser du mindre enn dette, bør du ta omega 3-tilskudd.

En stund var det bare tran som gjaldt, men etterhvert har både krill- og selolje funnet veien til butikkhyllene. Så hva skal man velge?

LES OGSÅ: Enda en grunn til å spise fet fisk 

Krillolje mer effektivt?

Stine Marie Ulven ved fakultet for helsefag ved Høyskolen i Oslo og Akershus, har forsket på krillolje, og hvorvidt det er bedre å få i seg omega 3 herfra.

I studien tok to grupper mennesker, til sammen 115 stykker henholdsvis tilskudd av tran og tilskudd av krill. Deltagerne som tok tran fikk en høyere dose omega 3 enn de som tok krill. En siste gruppe tok ikke omega 3 tilskudd. 

- Det har vært fokus på om omega 3 fra krillolje tas bedre opp i kroppen, og vår studie viste at selv om det var snakk om forskjellig mengde, økte omega 3-mengden i blodet like mye hos de som tok krill, og de som tok tran, forteller Ulven til KK.no. 

FISKEOLJE: Hvilken som er best, kan også avhenge av deg og hva din helse trenger spesielt. Foto: NTB Scanpix
FISKEOLJE: Hvilken som er best, kan også avhenge av deg og hva din helse trenger spesielt. Foto: NTB Scanpix Vis mer

Det betyr altså at man kan øke omega 3-nivået i blodet med en lavere dose, om man tar krillolje i stedet for tran. 

Studien ble gjort i 2010, og Ulven understreker at det forskes videre på området.

For selv om krilloljeprodusentene bruker resultatet fra studien for å reklamere for produktet, er ikke studien bevis for at krill er mer effektivt.

Bortsett fra effekten av omega 3, viste ikke studien at krill har andre helseeffekter som tran ikke har, og Ulven vil ikke si at det er noe poeng i å gå over til krillolje.

- Foreløpig er det ikke god nok dokumentasjon til å si at man bør bytte ut tran med krillolje, sier hun.

Den aller beste måten å få i seg omega 3 kan imidlertid være å spise nok fisk, mener Ulven.

Da får du også i deg andre næringsstoffer, som vitaminer, mineraler og proteiner, som du ikke får ved å ta tilskudd. 

LES OGSÅ: Vet du forskjellen på fet og mager fisk? 

FISK TIL MIDDAG: Det aller beste er om du får i deg nok omega 3 gjennom kosten, mener forskerne.  Foto: NTB Scanpix
FISK TIL MIDDAG: Det aller beste er om du får i deg nok omega 3 gjennom kosten, mener forskerne. Foto: NTB Scanpix Vis mer

Selolje kan lindre smerter

Det forskes stadig på effekten av krillolje, men også på effekten av selolje, blant annet på seloljens effekt hos pasienter med ledd- og muskelsmerter

Forskning gjort ved Nasjonalt institutt for ernæring og sjømatforskning (NIFES) viser nemlig at selolje kan ha en lindrende effekt på ledd og muskelplager.

Forskningsleder ved instituttet, Livar Frøyland, forteller imidlertid at det trengs mer forskning og at det er for tidlig å si om ett omega 3-tilskudd er bedre enn et annet. 

- Her er det flere ting som spiller inn, prisen, hvorfor du tar tilskudd, om du er syk eller ikke og slike ting, sier han til KK.no. 

- Man kan ha forskjellige opplevelser utifra hva som er grunnen til at man tar tilskudd. Har du problemer med skulderen, kan det være selolje er bra for deg, men vi kan ikke forklare hvorfor det er sånn.

I likhet med Ulven er hans råd å få i seg omega 3 gjennom maten.  

- Selv ville jeg heller spist fisk. Da får man mye andre godsaker også. 

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: