Julemat

Fråtsing gjør at du legger på deg i julen

Heldigvis er det ikke så mye som skal til for å unngå fellen.

FRÅTSER DU I JULEMAT? Hvis du bare begrenser porsjonene litt, er det ingen ting i veien med å smake på alt du mått ønske i juletiden.  Foto: Tone Ruud Engen
FRÅTSER DU I JULEMAT? Hvis du bare begrenser porsjonene litt, er det ingen ting i veien med å smake på alt du mått ønske i juletiden. Foto: Tone Ruud Engen Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
Hvis du satser på å styre unne de ekstra julekiloene dette året, har du nok allerede oppdaget at du må motstå mange fristelser.

Er det ikke julebordet med øl, akevitt og all slags julemat, så er det kantinen som serverer gløgg og julebakst, eller adventskalenderen som er full av sjokolade.

Ja, desember er en eneste stor fristelse, og selv om det selvfølgelig er lov til å skeie ut, kan det fort bli for mye av det gode og resultatet er ofte noen ekstra kilo inn i det nye året.

Det finnes heldigvis et enkelt tips som lar deg nyte juletiden - uten at du legger på deg.

LES OGSÅ: Godteriet du bør være obs på

Hva er det jeg virkelig burde unngå?

Under et nettmøte med Ina Garthe - KKs trenings- og kostholdsekspert, fredag 7. desember - var det en leser som lurte på hvor mye det faktisk er mulig å legge på seg i julen.

«– Finnes det for eksempel noe julemat jeg meg fordel kan droppe? Som stekte poteter, moltekrem eller marsipangris? Er det liksom noe jeg VIRKELIG burde unngå?», spør godtemomsen.

Hun forteller at hun endelig skal ha fri gjennom hele julen, og som mange andre vil si seg enig i - er det vanskelig å styre unna alle fristelsene bestandig.

Ina Garthe kan imidlertid fortelle at det faktisk ikke er så mye som skal til for å unngå de berømte julekiloene - uten at du trenger å ofre kosen.

LES OGSÅ: Ikke ha for mye kanel på grøten

Unn deg alt du vil - men med måte

– Det er begrenset hvor mye du kan legge på deg i løpet av en uke, men hvis det blir fråtsing hver eneste dag, er jeg redd du kan forvente noen kilo, forteller Garthe.

Hun arbeider i Olympiatoppen og på idrettshøgskolen innen feltene idrettsærnæring, vektregulering, muskelvekst, triadeutøvere og spiseforstyrrelser.

– Hvis du spør meg personlig, syns jeg du skal unne deg alt du ønsker, men i små porsjoner, forteller hun videre.

– Ved å velger små porsjoner kan du som regel unngå de ekstra kiloene, samtidig som du får smakt på alt du vil, og kost deg med alt som er spesielt i denne høytiden.

LES OGSÅ: Dette skjer når du overspiser

Utnytt fridagene til litt mer mosjon

Camilla Andersen som er ernæringsfysiolog, og daglig leder av Somebody.no kan fortelle at du ikke trenger å legge på seg, selv om du skal kose deg.

– Jeg ønsker ikke å sette en demper på kosen, eller si at folk ikke skal spise det de gleder seg mest til, men jeg vil bare minne om at det ikke finnes usunn mat, bare usunne mengder, sier hun til KK.no.

I likhet med Garthe, forteller hun at du skal kose deg med det du liker best, men tenk over mengdene. En pepperkake her og der, ekstra alkohol, julegodt og god julemat kan fort gjøre at du spiser mer enn kroppen trenger, og dermed legger på deg.

Andersen minner også på at du ikke skal glemme mosjon i julen.

– Ta en spasertur i det deilige kalde været. Med flere fridager i julen er det fint å unne seg litt tid til bevegelse. Komme unna stresset et øyeblikk.

LES OGSÅ: Slik tiner du maten kjapt

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer