EN NY SUPERMATVARE? Flere og flere tilsetter frø i kostholdet sitt, men ifølge klinisk ernæringsfysiolog Tine Sundfør, bør du ikke ukritisk bruke det i alt du lager. Det kan faktisk gi allergiske reaksjoner. Foto: Thinkstock.com
EN NY SUPERMATVARE? Flere og flere tilsetter frø i kostholdet sitt, men ifølge klinisk ernæringsfysiolog Tine Sundfør, bør du ikke ukritisk bruke det i alt du lager. Det kan faktisk gi allergiske reaksjoner. Foto: Thinkstock.comVis mer

Supermat

Frøene du ikke bør spise for mye av

– For høyt inntak kan føre til allergiske reaksjoner, sier ernæringsfysiologen.

Frø har langt flere egenskaper enn å pynte opp makirullene og irritere deg når de drysser av hamburgerbrødene.

For eksempel inneholder sesamfrø masse mineraler, proteiner og antioksidanter, i tillegg til at de er en god kilde til umettet fett - som er bra for hjertet.

Det er også funnet flere fordeler ved å spise chiafrø. De er nemlig proppfulle av omega-3, proteiner og viktige aminosyrer.

Men kan du egentlig spise ubegrensede mengder av disse frøene?

LES OGSÅ: Fisken som kan forlenge livet

SOLSIKKEKJERNER: Det er viktig og ikke overdrive inntaket av disse ettersom de inneholder store mengder av tungmetallet kadmium. Foto: Thinkstock.com
SOLSIKKEKJERNER: Det er viktig og ikke overdrive inntaket av disse ettersom de inneholder store mengder av tungmetallet kadmium. Foto: Thinkstock.com Vis mer

Vær obs på solsikkefrø

Blant annet har tidligere analyser utført av Mattilsynet og næringsmiddelmyndigheter i andre land, vist at det er god grunn til å begrense inntaket av solsikkekjerner.

Dette skyldes at solsikkekjerner inneholder betydelige mengder av det giftige tungmetallet kadmium, som blant annet kan skade nyrefunksjonen.

En voksen person bør ikke få i seg mer enn 0,15 milligram kadmium om dagen, og selv om du ikke trenger å droppe frøene fullstendig, bør du ikke bruke det i hver rett.

– Min oppfatning er at mange bruker solsikkefrø i både knekkebrød, kornblandinger og som snacks rett og slett fordi de tror det er veldig bra for helsen, sier klinisk ernæringsfysiolog Tine Sundfør, til KK.no.

Hun påpeker imidlertid at det ikke er påvist negative effekter ved moderat inntak av solsikkekjerner.

(Artikkelen fortsetter under bildet)






LES OGSÅ: Fisken som kan forlenge livet

Kan gi allergiske reaksjoner

Men hva med alle de andre frøene?

– Det er ikke tilsvarende begrensninger om maksimalt inntak av sesamfrø, chiafrø og hampfrø siden de ikke har samme problematikk når det gjelder tungmetaller, men det er likevel grunn til å moderere inntaket av disse, sier klinisk ernæringsfysiolog Tine Sundfør, til KK.no.

– For høyt inntak kan nemlig føre til allergiske reaksjoner, forklarer hun.

Til tross for at det stadig vekk dukker opp nye studier som lover at ulike frø kan være bra for hjertehelsen og stabilisere blodsukkeret ditt, understreker hun at det er grunn til å være noe kritisk.

– Det er sparsommelig med dokumentasjon for de positive helseeffektene til disse frøene og ut fra dagens forskning er faktisk negative helseeffekter like sannsynlig som positive, sier hun.

LES OGSÅ: Brokkoli-tabben du bør unngå

SESAMFRØ: Ifølge Sundfør kan blant annet sesamfrø gi allergiske reaksjoner. Foto: Thinkstock.com
SESAMFRØ: Ifølge Sundfør kan blant annet sesamfrø gi allergiske reaksjoner. Foto: Thinkstock.com Vis mer
CHIAFRØ: I likhet med sesamfrø, kan chiafrø gi allergiske reaksjoner. Foto: Getty Images/Hemera
CHIAFRØ: I likhet med sesamfrø, kan chiafrø gi allergiske reaksjoner. Foto: Getty Images/Hemera Vis mer
HAMPFRØ: Husk at det finnes bedre kilder til omega-3 enn frø.  Foto: Thinkstock.com
HAMPFRØ: Husk at det finnes bedre kilder til omega-3 enn frø. Foto: Thinkstock.com Vis mer

Dette bør du vite om frøene





Sesamfrø: Allergiske reaksjoner som følge av sesamfrø er blitt økende blant befolkningen, og årsaken er blant annet endring i spisevaner.

– Tilsetning av mer sesamfrø i maten har ført til økt forekomst av atopisk allergi mot sesam, og det dreier seg ofte om ganske alvorlige reaksjoner, forteller Sundfør.

Det finnes ingen øvrig grense for inntak, men det er greit å vite av økt forbruk av sesamfrø øker risikoen for sesam-allergi.



Chiafrø: Ifølge Sundfør kan også chiafrø ha allergifremmende egenskaper.

– Ifølge European Food Safety Authority kan frøene fremkalle farlige allergiske reaksjoner hos personer som er allergiske mot peanøtter og sesamfrø, sier hun.

Det stilles også spørsmål ved om et høyt inntak av chiafrø kan føre til allergi mot frøene i seg selv, i tillegg til peanøtter og sesamfrø.

Hampfrø: Hampfrø har ikke vist seg å ha noen negative helseeffekter, men Sundfør understreker at



innholdet av omega-3 fettsyrer i frøene ikke er like effektive for helsen som de du får fra sjømat.

– Vegetabilske kilder til omega-3 inneholder bare alfalinolensyre, som må omdannes til de lengre omega-3-fettsyrene EPA, EHA og DPA i kroppen. Dette er ikke like effektivt, spesielt ikke når kosten vår inneholder store mengder omega-6, sier hun.

Hun anbefaler derfor at du får i deg de lange omega-3 fettsyrene direkte fra maten - altså fra sjømat.

LES OGSÅ: – Spise salat? Ikke less på med dette

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: