SUNT, MEN ALT MED MÅTE: Linfrø er en vanlig ingrediens i for eksempel frokostblandingen. De bidrar til blant annet bedre fordøyelse. Foto: Panther Media
SUNT, MEN ALT MED MÅTE: Linfrø er en vanlig ingrediens i for eksempel frokostblandingen. De bidrar til blant annet bedre fordøyelse. Foto: Panther Media
Frokostblanding

Frøene du ikke bør spise for mye av

Linfrø inneholder blåsyre - som du kan bli forgiftet og syk av.

Det er mye å ta hensyn til når det gjelder mat. Ikke bare bør du spise så sunt som mulig, men i tillegg er det noen typer mat som rett og slett kan være farlig for deg om den ikke behandles riktig.

Kokt ris, for eksempel, kan bli giftig om du lar den stå for lenge på benken etter at du er forsynt. Også pakkesalat kan gi deg matforgiftning.

Og ikke bare det:

- Jeg har hørt at linfrø kan inneholde blåsyre. Jeg spiser cirka én spiseskje per dag i frokostblandingen min. Er dette helsefarlig? undrer en av brukerne av Matportalen.no.

Maks to spiseskjeer per dag

Birgitte Paulsen ved Seksjon for smittestoff og biotoksiner i Mattilsynet tar ballen:

- Det er riktig at linfrø inneholder cyanogene glukosider som frigjøres til blåsyre (hydrogencyanid = HCN) i magen. Noe av blåsyren en får i seg omsettes og fjernes, men det er skadelig dersom en får i seg for mye blåsyre, påpeker Paulsen, og forklarer videre:

- En til to spiseskjeer av hele linfrø per dag for en voksen person vil ikke føre til noen forgiftningsfare, ifølge Livsmedelsverket i Sverige.

LES OGSÅ: 5 sekunders-regelen er en myte

Dette bør du gjøre

Her er Birgitte Paulsens råd dersom du ønsker å bruke linfrø i maten:

  • Hele frø bør benyttes. Knuste frø vil nemlig frigjøre mer HCN.
  • Dersom du vil være helt sikker kan du varmebehandle knuste linfrø ved cirka 90–100 grader i stekeovnen cirka 20 minutter.

  • LES OGSÅ: Disse kjøkkenreglene bør du følge

    Til forsiden