TA MED DEG FROKOSTEN PÅ VEIEN: Det er ikke uvanlig at tiden kan bli litt knapp på morgenen, men det er fullt mulig å få tid til en frokost likevel.  Foto: Fotolia
TA MED DEG FROKOSTEN PÅ VEIEN: Det er ikke uvanlig at tiden kan bli litt knapp på morgenen, men det er fullt mulig å få tid til en frokost likevel. Foto: Fotolia
Frokost

Frokost for deg som har dårlig tid

Gir deg energien du trenger og kan spises på veien.

Det er ikke til å komme unna - frokost er viktig!

Som ekspertene stadig vekk minner oss på, har kroppen sterkt behov for påfyll av energi etter en god natts søvn.

Men, på tross av alle anbefalingene, er det likevel mange som dropper frokosten.

Det kan skyldes at du rett og slett ikke har matlyst på morgenen, eller at du - som mange andre - har det veldig travelt på morgenen.

Det finnes imidlertid en løsning - ta med deg frokosten på bussen! Og ekspertene har selvsagt gode tips til hva du kan ta med - som er kjapt, enkelt, sunt og godt!

KNEKKEBRØD: Knekkebrød er også supert, og ifølge ernæringseksperten kan du gjerne velge de som er ferdigsmurt, ettersom de er lettere å putte i vesken. Foto: Miroslawa Drozdowski - Fotolia
KNEKKEBRØD: Knekkebrød er også supert, og ifølge ernæringseksperten kan du gjerne velge de som er ferdigsmurt, ettersom de er lettere å putte i vesken. Foto: Miroslawa Drozdowski - Fotolia Vis mer

Frokosten du kan spise på veien

– Gode valg er er skyr med korn, eller naturell yoghurt med korn. Andre alternativer er de ferdigsmurte knekkebrødene med ost, sier klinsk ernæringsfysiolog, Tine Sundfør.






Hun kan fortelle at blodsukkeret er svært lavt etter natten, og lagrene dine er nesten tomme - spesielt når det gjelder karbohydrater.

– Du trenger påfyll av karbohydrater, litt sunt fett og litt protein. Det stabiliserer blodsukkeret og gir mer varig metthetsfølelse.

– En mager yoghurt med korn er imidlertid en liten frokost, så da bør du supplere med frukt, da er det lettere å komme opp i fem om dagen, i tillegg til at du blir mer mett. Eventuelt også litt nøtter, siden skyr og andre magre varianter ikke inneholder så mye fett. For eksempel 8-10 mandler eller 5-6 valnøtter.

Når det gjelder nøtter er det lurt å begrense mengden noe, ettersom de inneholder mye kalorier. Likevel bidrar de med sunt fett, som har mange fordeler for kroppen din.

Selv prøver Sundfør å smøre med seg frokost hver eneste dag.

Da faller som regel valget på et rundstykke med pålegg (som gjerne kan gjøres klart kvelden i forveien). Hvis du også foretrekker et rundtstykke eller en grov brødskive på morgenen, kan hun fortelle at du godt kan droppe nøttene og heller bare supplere med litt frukt.

LES OGSÅ: Frokosten som tar knekken på forkjølelsen

YOGHURT: Et godt alterntiv til frokost er en yoghurt, men sjekk at den ikke inneholder for mye fett, og at den tilfører kroppen noe jern gjennom grove korn. Foto: Gresei - Fotolia
YOGHURT: Et godt alterntiv til frokost er en yoghurt, men sjekk at den ikke inneholder for mye fett, og at den tilfører kroppen noe jern gjennom grove korn. Foto: Gresei - Fotolia Vis mer

Slik velger du riktig yoghurt

Er du blant dem som velger en liten frokost - som en yoghurt, forteller hun at du helst bør velge et litt større mellommåltid som du har med deg.

Når det gjelder valg av yoghurt, har også Sundfør noen tips.

– Det kan være litt vanskelig å lese ingrediensene, spesielt når yoghurten og kornet står oppført sammen. Men se at den har et høyt innhold av kostfiber og lite sukker.

– God morgen naturell og skyr er naturlige og ganske sunne. De tradisjonelle yoghurtene inneholder gjerne mer sukker og mindre kostfiber. Også de greske yoghurtene er gode alternativer, men sjekk fettprosenten, sier hun.

Hun kan fortelle at du også bør styre unna de yoghurtene som kommer med honning - ettersom det er rent sukker.

I tillegg yoghurten inneholde noe grovt korn.






– Hvis ikke inneholder ikke frokosten noe jern - korn er en av hovedkildene til jern i norsk kosthold. Dette er spesielt viktig for kvinner. Suppler gjerne med frukt som inneholder mye C-vitaminer, som øker opptaket av mineralet.

LES OGSÅ: Advarer mot livsfarlig slankemiddel

Lag deg en liten frokost på jobb

Hvis du ikke har tid til å sette deg ned med en liten frokost på bussen, kan Sundfør fortelle at det ikke er noe i veien med å vente til du kommer på jobb.

– Det har kommet en del havregrøt-varianter som du kan lage idet du kommer inn døra på jobben.

Ifølge eksperten er det nemlig ikke helt avgjørende at du spiser frokost kun få minutter etter at du har stått opp, så lenge du får i deg litt påfyll på morgenen.

Når tiden er knapp, kan du også lage noe i forveien.

– Jeg baker ofte matmuffins, med egg og skinke, eller grove horn med revet ost, skinke, fetaost. De kan du bake i forveien og legge i fryseren og sette i mikrobølgeovnen mens du fikser deg. Da har du en supergod frokost på kort tid.

Nyt frokosten!

Hvis du har vanskelig for å få i deg en frokost på morgenkvisten, har ernæringsfysiolog og daglig leder av Somebody.no, Camilla Andersen, tidligere gitt et ganske enkelt råd for hva du bør velge.

– Den perfekte frokosten er en frokost man kan nyte. Spis mat du liker!

– Min yndlingsfrokost er en «frokost-shot» bestående av appelsinjuice, banan, saften av 1/2 lime og 1 teskje olje. Og hjemmelagde knekkebrød med leverpostei og agurk, pluss et glass vann.
Til forsiden