Havregryn

Frokosten som hjelper deg ned i vekt

Holder deg mett mye lengre enn andre frokostblandinger.

HAVREGRYN: En ny studie viser at havregryn er bedre enn ferdige frokostblandinger fordi det holder deg mett lenger.  Foto: colourbox.com
HAVREGRYN: En ny studie viser at havregryn er bedre enn ferdige frokostblandinger fordi det holder deg mett lenger. Foto: colourbox.com Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
Er du en av dem som velger de fargerike frokostblandingene som lover gull og grønne skoger fremfor den kjedelige pakken med havregryn?

Selv om havregryn kan se litt smakløst og «grått» ut på tallerkenen, er det faktisk noe av det sunneste og beste du kan spise, og spesielt på starten av dagen.

Ny forskning viser nemlig at havregryn har bevist bedre effekt på metthetsfølelsen vår sammenlignet med andre ferdige frokostblandinger, skriver Science Daily .

LES OGSÅ: Spis frokost innen én time

HAVRE: Havre inneholder et løselig fiber som heter betaglukan. Dette kan ha positiv effekt på kolesterolet.  Foto: Colourbox.com
HAVRE: Havre inneholder et løselig fiber som heter betaglukan. Dette kan ha positiv effekt på kolesterolet. Foto: Colourbox.com Vis mer

Lengre metthetsfølelse

Forskerne fra the American College of Nutrition sammenlignet virkningen havregryn og ferdige frokostblandinger har på blant annet sult- og metthetsfølelsen vår.

Over to dager ble 48 friske personer i aldersgruppen 18 år og oppover testet, hvor de den ene dagen fikk servert havregryn, og den andre dagen fikk ferdig frokostblanding.

I løpet av de to dagene ble testpersonene bedt om å gi tilbakemelding fire timer etter de hadde spist om hvordan det stod til med metthetsfølelsen deres. Dette gjorde de ved å bruke et skjema hvor de fylte inn i hvilken grad de følte sult, metthet, fylde i magen og lyst til å spise.

Resultatet av studien, som er publisert i the Journal of the American College of Nutrition, viste at den dagen testpersonene spiste havregryn til frokost hadde de en større oppfatning av fylde i magen, mye mindre sultfølelse og mindre lyst til å spise, enn det de hadde da de spiste den ferdige frokostblandingen.

Tidligere har KK.no skrevet at havregryn faktisk har høyere metthetsverdi enn noen annen matvare. I motsetning til mange andre karbohydrater bruker kroppen lang tid på å fordøye havregryn, slik at blodsukkerpåvirkningen blir minimal.

Så havregryn er med andre ord noe du absolutt bør spise til frokost om du ønsker å holde deg mett utover dagen.

LES OGSÅ: Du spiser 4,8 kilo havre i året





EKSPERTEN: Lise von Krogh, ernæringsfysiolog og en av ekspertene på Bramat.no. Foto: John Harald Knutsson
EKSPERTEN: Lise von Krogh, ernæringsfysiolog og en av ekspertene på Bramat.no. Foto: John Harald Knutsson Vis mer

Et genialt korn

Ifølge Lise von Krogh, som er ernæringsfysiolog og en av ekspertene på Bramat.no, er havregrøt noe av det aller beste du kan spise til frokost.

– Jeg personlig er en skikkelig havrefan, og synes det er et helt genialt korn. Det som er skikkelig bra med havregryn er at man kan få kjøpt det glutenfritt, slik at de med glutenallergi også kan spise det.

Men om du har glutenallergi anbefaler hun deg å være ekstra nøye med å sjekke at pakningen er merket som glutenfri.





– De som det ikke står glutenfritt på kan nemlig være produsert i de samme lokalene som hvete, og kan dermed være forurenset av hvete.

– Men naturlig sett er havre glutenfritt og skal kunne spises av de som ikke tåler gluten, noe som er bra siden havre er en super kilde til langsomme karbohydrater, løselige fiber, proteiner og umettet fett. Det er med andre ord en skikkelig god energikilde, sier hun.

Bra for kolesterolet

I tillegg til at de små grynene er fin kilde til fiber, proteiner, jern, sink, magnesium og E-vitamin, kan havre også ifølge von Krogh være gunstig for kolsterolet og blodsukkeret.

– Det som også gjør havre spesiell er at den inneholder noe vi kaller betaglukaner, som er et løselig fiber. Når vi spiser havre som inneholder dette dannes det en geleaktig konsistens i tykktarmen din, og denne gleleaktige konsistensen, som også er bra for avføringen fordi det gjør den god og myk, har også evnen til å binde kolesterol og gallesalter, og dermed redusere opptaket av kolesterol fra maten.

– Vi ser at de som spiser mye havre kan være med på å redusere kolesterolet og bidra til det normaliserer seg. For å få denne effekten bør du spise minst to dl havregryn daglig, forklarer hun.

Er du usikker på hvordan du kan bruke havre i kostholdet ditt kan du sjekke ut noen av von Kroghs oppskrfter her.

LES OGSÅ: Derfor bør du alltid ha havregryn

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer