DET ER LOV Å KOSE SEG: Men det er absolutt ikke så vanskelig å stelle i stand en frokost som er litt sunnere, og som i tillegg holder deg mett litt lenger i påskefjellet.  Foto: Colourbox
DET ER LOV Å KOSE SEG: Men det er absolutt ikke så vanskelig å stelle i stand en frokost som er litt sunnere, og som i tillegg holder deg mett litt lenger i påskefjellet. Foto: Colourbox Vis mer

Frokost

Frokosten som holder deg mett lenger

Ekstra viktig når det blir mye aktiviteter i påskefjellet.

Det er ikke til å komme unna - frokost er viktig. Selv om påsken absolutt er en tid for litt ekstra kos, er det faktisk litt viktig å tenke på hva du velger å spise på starten av dagen.

Denne høytiden innebærer tross alt en god del ekstra aktiviteter for de fleste, og da gjelder det å finne en frokost som metter godt og holder lenge.

For den kan gjerne bestå av noe annet enn sjokoladepålegg, kakao og Kvikk Lunsj.

LES OGSÅ: Oljen som kan holde deg slank

EGG ER EN GOD START PÅ DAGEN: kke bare holder det deg mett lenger, men studier har vist at det kan bidra til å holde deg opplagt. Spis egget stekt, kokt eller prøv å lage en eggesalat.  Foto: Thinkstock.com
EGG ER EN GOD START PÅ DAGEN: kke bare holder det deg mett lenger, men studier har vist at det kan bidra til å holde deg opplagt. Spis egget stekt, kokt eller prøv å lage en eggesalat. Foto: Thinkstock.com Vis mer

Frokosten som holder deg mett lenger

– Lag gjerne en eggesalat eller en tunfisksalat, forteller klinisk ernæringsfysiolog Anette Skarpaas til KK.no:

– Ha i rødløk, olivenolje, majones, salt og pepper. Her får du i deg sunne fettsyrer, og det er et pålegg som metter godt og holder deg mett over tid.

Dette kommer av at fettet i maten porsjonerer maten fra magesekken over i tarmen, der næringen blir tatt opp, og metthetsfølelsen varer lenger. Dette er spesielt gunstig hvis du skal ut å stå på ski eller drive med andre uteaktiviteter.

– Dette er veldig godt, og en fin variasjon til ferien da man gjerne har litt bedre tid til å kose seg med frokosten, sier Skarpaas.

LES OGSÅ: Disse bør du spise nå

(Artikkelen fortsetter under bildet)






Velg grove rundstykker

Et kjent tilbehør til både helgefrokosten og feriefrokosten er naturligvis rundstykker. Også her kan du enkelt gjøre et litt sunnere valg uten at du trenger å ofre noe av kosen.

– Velg helst produkter som inneholder over 50 prosent sammalt mel. Dette er produkter som har halv kake på grovhetsskalaen, sier Skarpaas.

– Hvis du skal bake selv kan du gjerne bruke litt havregryn i deigen. Det smaker veldig godt og sørger for at rundstykkene holder bedre på fuktigheten.

Hvis du velger de aller fineste rundstykkene, kan det være lurt å velge pålegg som metter litt. Da slipper du å spise masse rundstykker (OG kalorier) uten at det i det hele tatt metter noe særlig.

Hun anbefaler derfor å bruke pålegg som egg, makrell, laks, tunfisksalat og andre sunne påleggsalternativer som inneholder sunt fett og proteiner.

– Eventuelt kan du ta en ekstra grov brødskive først, og et fint rundstykke til dessert. Da får du i deg mer fiber, vitaminer og mineraler, i tillegg til at du føler deg mett lenger, sier ernæringsfysiologen.

LES OGSÅ: Derfor bør du styre unna hvitt mel

Ikke glem matpakke

Sist men ikke minst, understreker Skarpaas hvor viktig det er med en ordentlig matpakke.

– Det smaker så godt med en matpakke etter noen timers aktivitet ute. Smør med grovbrød med leverpostei, eller annet pålegg du har til frokost, sier hun.

– Det smaker bedre enn du tror!

Hun forklarer at det er dumt å la det gå for lang tid mellom hvert måltid når du er ute i påskeværet. Har du med matpakke er det fristende å være ute litt lenger, eventuelt ta en litt lenger skitur.

– Ta gjerne med den tradisjonelle appelsinen og Kvikk Lunsjen, men det er godt og sunt med matpakke også, forteller Skarpaas.

LES OGSÅ: Hvilken type snacks er sunnest?

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: