FRUKT GIR VITAMINER: En god fruktsalat - gjerne med litt kornblanding og yoghurt, er en super start på dagen. Frukten tilfører kroppen flust av vitaminer som motvirker sykdom, som forkjølelse! Foto: Anna Omelchenko - Fotolia
FRUKT GIR VITAMINER: En god fruktsalat - gjerne med litt kornblanding og yoghurt, er en super start på dagen. Frukten tilfører kroppen flust av vitaminer som motvirker sykdom, som forkjølelse! Foto: Anna Omelchenko - Fotolia Vis mer

Forkjølelse

Frokosten som tar knekken på forkjølelsen

Styrk immunforsvaret på naturlig vis!

Publisert
Nå som høsten er her, er det også høysesong for forkjølelse.

Med vind, regn og kjøligere temperaturer, i tillegg til at vi hele dagen skifter mellom å være ute i kulda og inne i varmen, rekker ikke kroppen helt å følge med.

Resultatet er ofte en rennende nese og et hode fullt av bomull.

Og med en enda lenger vinter foran oss, er sannsynligheten stor for at du vil bli rammet. Heldigvis er det mulig å beskytte seg mot bakteriene som florerer rundt omkring.

Et enkelt triks er hva du spiser til frokost!

C-VITAMINER: De har riktignok mistet noe av sitt gode rykte, men C-vitaminer faktisk viktig for å holde deg frisk.  Foto: 3532studio - Fotolia
C-VITAMINER: De har riktignok mistet noe av sitt gode rykte, men C-vitaminer faktisk viktig for å holde deg frisk. Foto: 3532studio - Fotolia Vis mer
EGG: Ikke bare smaker det godt, men egg er også en god kilde til vitamin D, som er viktig for å holde forkjølelsen unna. Foto: Thinkstock.com
EGG: Ikke bare smaker det godt, men egg er også en god kilde til vitamin D, som er viktig for å holde forkjølelsen unna. Foto: Thinkstock.com Vis mer

Styrker immunforsvaret

Ved å styrke immunforsvaret kan kroppen lettere holde forkjølelsen unna. Og det er nettopp det disse matkombinasjonene (se lenger ned) gjør.

Ved å starte dagen med en skikkelig vitaminbombe av et måltid, får også kroppen noe som holder den i gang og styrker den utover dagen - når bakterier og andre ulumskheter sniker innpå.

Sjekk frokostene du bør velge nedenfor:

FRUKTSALAT:
Vitamin C er kanskje ikke det vidundermiddelet mot forkjølelse som vi en gang trodde, men det er fortsatt et næringsstoff som er viktig for å holde deg frisk.

Selv om sitrusfrukter er kjent for det høye innholdet av vitaminer, vil du faktisk finne enda større mengder i frukter som papaya, cantaloupe-melon og kiwi.

Prøv derfor å inkludere dette i frokosten - for eksempel med litt yoghurt og kornblanding.






YOGHURT MED HVETEKIM:
Det er ikke uten grunn at det har vært så mye snakk om sink - det kan faktisk redusere forkjølelsen med én og en halv dag.

Selv om du kan finne mineralet i en rekke pastiller og nesesprayer, finnes det også store mengder i mat - blant annet i hvetekimen, en del av hvetekornet.

Bare 0,3 desiliter inneholder tre milligram sink, en fjerdedel av det daglig anbefalte inntaket. Kombiner det gjerne med yoghurt for bedre smak.

LES OGSÅ: Aldringen går raskere her

EGG:
Det er fort gjort å gå glipp av solskinnsvitaminet nå som dagene blir kortere, men vitamin D er sentralt for å holde forkjølelsen unna og for å bli frisk raskere.

Helsefordelene er imidlertid størst hvis du i utgangspunktet har hatt mangel på vitaminet.

Inkluder litt vitamin D med egg til frokost, bare én eggeplomme tilsvarer seks prosent av dagsbehovet ditt - bare pass på at den er flytende.






GRESSKARFRØ:
En annen god kilde til vitamin D er gresskarfrø. Du finner også tre milligram sink i bare 0,3 desiliter med frøene.

Bland dem gjerne inn i en hjemmelaget granola.

TE:
En kopp med te varmer godt når forkjølelsen sniker seg på - ikke minst tilfører det kroppen væske. Dette hjelper til med å løse opp slim, og kan lette litt på den tette nesen.

Hvis du vil ha mest ut av fordelene bør du velge den grønne varianten, som er proppfull med antioksidanter i tillegg - spesielt et antioksidant kalt EGCG, som er kjent for å bekjempe virus.

SØVN: Du skal ikke kimse av en god natts søvn for å bli frisk raskere.  Foto:  Fotolia
SØVN: Du skal ikke kimse av en god natts søvn for å bli frisk raskere. Foto: Fotolia Vis mer

Slik beskytter du deg mot forkjølelsen

I tillegg til en sunn frokost, kan det også være verdt å merke seg hvilke andre metoder du kan benytte for å holde forkjølelsen unna.

Blant annet er det viktig å prioritere søvn. Når kroppen jobber for å overvinne virus, trenger den krefter. Derfor skal du legge deg ekstra tidlig om du kjenner at noe er på gang. Da får kroppen ro til å sette immunforsvaret i full sving mot viruset som prøver å angripe.






Et annet triks er å drikke mye. Når forkjølelsesvirus prøver å ta grep i slimhinnene, gjør dette at vi produserer mer slim og snørr, nettopp for å støte viruset bort. Det er derfor du lett blir forkjøla etter en flytur - den tørre kabinlufta tørker ut slimhinnene dine, og viruset får lettere tak.

I tillegg er det viktig at du ikke fryser.

Det første du skal gjøre er å kle på deg ekstra. På med ullsokker og ullgenser. Kroppen skal ikke måtte bruke krefter på å holde kroppstemperaturen oppe, men i stedet jobbe for å jage bort viruset.

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer