Kosthold

Frokostspisere er slankere

For å få forbrenningen i gang, bør du spise frokost hver dag.

SPIS FROKOST: En studie publisert i American Journal of Epidemiology viste at testpersonene som spiste skikkelig frokost hver dag (der frokosten sto for mellom 20 og 55 prosent av dagens totale kaloriinntak), bare gikk opp gjennomsnittlig cirka 1 kilo over en periode på fire år.  Foto: Thinkstock
SPIS FROKOST: En studie publisert i American Journal of Epidemiology viste at testpersonene som spiste skikkelig frokost hver dag (der frokosten sto for mellom 20 og 55 prosent av dagens totale kaloriinntak), bare gikk opp gjennomsnittlig cirka 1 kilo over en periode på fire år. Foto: Thinkstock Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
Noen kan spise hva som helst uten å legge på seg. Men for de fleste er det ikke slik. Etter et par uker med litt ekstra god mat og drikke merkes det på vekta.

Det handler om forbrenning av kalorier. Jo mer kalorier du spiser, jo mer må du forbrenne for å holde vekten stabil. Hvis du er glad i det gode liv (og hvem er ikke det) er det derfor smart at du har en sporty livsstil med mye bevegelse, og at du gjør styrketrening og får bygget opp musklene. For er du veltrent og muskuløs, forbrenner du mer generelt sett - hele døgnet. Og nei, du får ikke muskler som en mann av styrketrening.

LES OGSÅ: Øvelsene som gir en sterkere kropp

Så altså, dersom du synes vekten har gått oppover de siste årene, rumpa er blitt større og magen mykere, så er det bare å komme seg opp av sofaen og starte et mer aktivt liv. Husk - du har fortsatt tid til å trene deg opp og bli med å løpe KK-mila 15 oktober!

I tillegg til å være mer aktiv, finnes det en rekke andre knep som gir forbrenningen et lite spark bak. De fleste er ganske greie å gjennomføre, så her er det bare snakk om å endre vaner:

1. Spis frokost
For å få forbrenningen i gang, bør du spise frokost hver dag. En studie publisert i American Journal of Epidemiology viste at testpersonene som spiste skikkelig frokost hver dag (der frokosten sto for mellom 20 og 55 prosent av dagens totale kaloriinntak), bare gikk opp gjennomsnittlig cirka 1 kilo over en periode på fire år. De som ikke spiste skikkelig frokost, men bare fikk i seg omtrent 10 prosent av dagens totale kaloriinntak gjennom frokost, la på seg nesten to kilo over samme periode. Få i deg nok mat til at magen er passe full. Da får du også mer energi utover dagen. Det kan være müsli og fruktbiter med naturellyoghurt, en smoothie, et par grove brødskiver med pålegg osv. Se forresten hva som er det beste pålegget her.

2. Dropp dietten
Å slanke seg bør ikke innebære at du hopper på en kjempestreng diett eller dropper måltider. Spis variert og sunn mat, men tenk på porsjonene, og ikke spis deg stappmett. Hvis du går rundt og er sulten, vil kroppen gå inn i sultmodus, forbrenningen minker. Hvis du sulter deg over lengre tid, vil du begynne å miste muskler. Derfor er det viktig med mellommåltider, men de bør være kalorifattige. Her ser du snacksen som teller under 100 kalorier.

3. Få nok søvn
Å sove tilstrekkelig er veldig viktig for helsen. Jo mindre du sover, jo mindre energi får du, og jo lettere er det å gå for usunn og næringsfattig mat når du først skal spise (kroppen vil ha raske karbohydrater for å få energikicket den trenger). 7-8 timer hver natt pleier å være riktig mengde for de fleste. Prøv i det minste å legge deg litt tidligere enn vanlig, og ro deg ned med å lese en god bok eller et blad hvis du ikke får sove.

LES OGSÅ: Slik sover du bedre

4. Beveg deg mer
Hvor mange timer per dag sitter du stille i en stol eller i sofaen? Sikkert skremmende mange hvis du regner det sammen. Kroppen er ikke skapt for å holdes i ro, så forsøk å være mer aktiv i hverdagen. Ta trappa, gå til matbutikken, sykle til jobben, gjør husarbeid ... alle monner drar. Se forresten hvordan du får sneket inn bevegelse i jobbdagen her.

LES OGSÅ: Hater du å trene? Ankelvekter er løsningen!

5. Drikk kaldt vann
Det er viktig å holde kroppen hydrert, og den aller beste tørsteslukkeren er vann. Og det kan gjerne være kaldt. Det mener i hvert fall tyske forskere, som har funnet ut at om du drikker seks små glass kaldt vann hver dag, kan dette øke forbrenningen med 50 kalorier daglig. Det skal være den ekstra energien kroppen bruker på å varme det kalde vannet opp til kroppstemperatur som gjør det. Så for så vidt funker det vel også med et kaldt glass juice, også. Kanskje ikke det mest effektive knepet, men det skader ikke å innta drikke kald, heller. (Husk for øvrig at det ikke er bra å helle innpå masse med iskald væske på kort tid – da snakker vi om en liter eller mer. Det kan faktisk være farlig, for kroppen blir altfor nedkjølt.)

6. Spis krydret mat
Når du spiser skikkelig sterk mat med chili kjenner du sikkert at du blir litt rød i toppen og varm i kroppen. Det er fordi stoffet capsaicin, som er det som gjør at chili smaker sterkt, også får i gang blodsirkulasjonen. Når dette skjer, forbrenner du mer. Faktisk øker du forbrenningen med rundt 23 prosent rett etter at du har spist chilli, skal vi tro en studie publisert i Journal of Nutritional Science and Vitaminology. Så da er det vel bare å bruke chili på alt fra pizzaen og pastaen til omeletten, da.

LES OGSÅ: Maten som øker forbrenningen

7. Ja til koffein
Koffein gir omtrent samme effekt som chili, selv om vi da bare snakker om at forbrenningen bare øker med 5 prosent. Men å drikke kaffe og te har en rekke andre gode effekter, så det er ingen grun til å slutte å drikke dette selv om det kanskje ikke hjelper SÅ mye på forbrenningen i seg selv.

LES OGSÅ: Så mye te bør du drikke

8. Få i deg nok jern og vitamin D
Å ha nok jern i kroppen er viktig for å holde energinivået oppe. Jern trengs dessuten for å frakte oksygen til musklene dine. Og vitamin D brukes for å ivareta musklene dine, så for å beholde en sterk og spenstig kropp trenger du vitamin D. Vitamin D finner du i fet fisk som laks, ørret og makrell. Det beste er å få jern naturlig gjennom mat som rødt kjøtt, brokkoli og bønner. Får du forresten lett sprekker i munnviken? Det er mest sannsynlig et tegn på jernmangel.

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

KK er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer