C-vitamin

Frukten du bør fråtse i akkurat nå

Rik på C-vitaminer, styrker opptaket av jern og kan redusere risikoen for slag.

SPIS MER APPELSIN: I tillegg til at frukten smaker godt både i solveggen og i skiløypa har den masse helsefordeler.  Foto: Colourbox.com
SPIS MER APPELSIN: I tillegg til at frukten smaker godt både i solveggen og i skiløypa har den masse helsefordeler. Foto: Colourbox.com Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
Det er ikke uten grunn at det den siste tiden har blitt et stort fokus på supermat.

Som et eksempel er chiafrø er fulle av viktige næringsstoffer, inneholder lite kalorier, godt med fiber og omega 3, og har en evne til å fylle magen og gi metthetsfølelse.

I granatepler vil du finne 40 ganger så mye antioksidanter som du finner i epler, og en av disse har bidratt til at frukten er brukt til medisinske formål i tusenvis av år.

Men blant eksotiske frø fra Mellom-Amerika og tropiske frukter som granateple, skal du ikke glemme fruktene som er mer vanlig her i landet.

For hva passer vel bedre akkurat nå enn appelsiner i skiløypa?

LES OGSÅ: Derfor bør du tørke denne frukten

God kilde til B-vitaminet folat

Gode appelsiner kan du få tak i året rundt, men toppsesongen for frukten er fra desember til rundt påsketider. Bare i påsken spiser faktisk nordmenn omkring 17 millioner appelsiner.

Og det med god grunn.

Selv om appelsiner nærmest er synonymt med C-vitaminer her i landet, er det ikke bare dette vitaminet frukten kan by på. Appelsiner er også en av de få gode kildene til B-vitaminet folat, skriver Bama.no (Ekstern lenke).

Skallet på frukten inneholder aromatiske oljer med antioksidanteffekt, og i tillegg vil du finne fiber i skilleveggene i frukten som er viktig for å motvirke ulike sykdommer, forstoppelse og høyt blodtrykk.

LES OGSÅ: Sammen er de nynamitt

Kan redusere risikoen for slag hos kvinner

C-vitaminene du finner i appelsiner styrker immunforsvaret og hjelper kroppen mot skadelig stoffer fra røyk, forurensing og stress.

I tillegg bidrar frukten til å bedre jernopptaket i kroppen, og det er derfor god grunn til å servere noen appelsinbåter sammen med jernrikt grovbrød til frokost eller lunsj.

Folatet du finner i appelsiner er viktig for hjertehelsen og produksjonen av røde blodlegemer, og tidligere studier viser at sitrusfrukter kan redusere risikoen for slag hos kvinner med 19 prosent.

Dette skyldes mekanismene til flavanonene du finner i sitrusfrukter, som er viktig for blodkarene og kan motvirke betennelser. Selv om juice også har noen av fordelene anbefaler forskerne heller å spise én eller to sitrusfrukter om dagen siden juice ofte inneholder mye sukker.

LES OGSÅ: Gjett hvilken juice som har mest vitamin C

Husk å vaske skallet på appelsinen

Det er kanskje ikke din første tanke at du må vaske appelsinen eller bananen før du spiser den, men faktisk burde du også vaske frukt med skall.

Som KK.no tidligere har skrevet om bruker du de samme fingrene til å skrelle frukten, som du bruker etterpå til å føre fruktkjøttet til munnen med.

Du tenker kanskje ikke over det, men som oftest har ganske mange mennesker tafset på den appelsinen før du til slutt spiser den, så en omgang under springen er lurt.

LES OGSÅ: Advarer mot multivitaminer og kosttilskudd

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer