MELON: Dette kan du unne deg med god samvittighet i sommervarmen! Foto: Getty Images/iStockphoto
MELON: Dette kan du unne deg med god samvittighet i sommervarmen! Foto: Getty Images/iStockphoto Vis mer

Frukt

Frukten du bør fråtse i nå

Lysten på noe søtt, men ikke alle kaloriene? Da bør du spise melon!

Som sommersnack er melonen så og si uovertruffen, så søt for ganen og leskende i varmen. Og den fyller opp magen uten at du behøver å bekymre deg over masse ekstra kalorier.

På grunn av at de inneholder fiber og mye vann, sørger de for å fylle opp magen på en sunnere måte enn mye annen snacks vi gjerne tyr til når vi bare er «litt fysne» på noe.

I tillegg tilfører du kroppen din viktige vitaminer og mineraler - blant annet C-vitaminer, som er en viktig antioksidant.

De fleste meloner inneholder også mye kalium, et mineral som er viktig for syrebase-balansen i kroppen og for at nerver, muskler og nyrer skal fungere normalt.

LES OGSÅ: En skive vannmelon er alt du trenger

(Artikkelen fortsetter under bildet)






Som KK.no tidligere har skrevet, har det vist seg at meloner også kan ha en positiv effekt mot stress.

Vannmelon inneholder i tillegg stoffet lykopen, en kraftfull antioksidant som skal kunne beskytte mot blant annet prostata- og brystkreft.

Inneholder svært lite kalorier

Meloner deles inn i to grupper, sukkermeloner (med kjerne: honningmelon, nettmelon, galiamelon, cantaloupemelon og ogenmelon) og vannmeloner (finnes i både rød og gul variant, disse har ikke kjerne).

Selv om sukkermeloner kanskje ikke høres ut som noe du bør fråtse i, inneholde de faktisk svært lite sukker og er i tillegg kalorifattige.

Så mange kalorier inneholder de mest kjente melonen per 100 gram:
  • Cantaloupe 22 kcal
  • Piel de Sapo 22 kcal
  • Galiamelon 22 kcal
  • Honningmelon 28 kcal
  • Nettmelon 30 kcal
  • Vannmelon 36 kcal

  • (Kilde: Bama.no og matvareguiden.no)

    Melon i smoothie er litt mer mettende, men du, så deilig! Foto: veggishfairylicious.blogspot.no
    Melon i smoothie er litt mer mettende, men du, så deilig! Foto: veggishfairylicious.blogspot.no Vis mer
    Yoghurt og bær - en uslåelig kombinasjon! Foto: PantherMedia / Wavebreakmedia lt
    Yoghurt og bær - en uslåelig kombinasjon! Foto: PantherMedia / Wavebreakmedia lt Vis mer

    Superenkel sommermat

    Melon smaker deilig alene, eller i en herlig fruktsalat. Sukkermeloner brukes ofte som forrett, gjerne sammen med spekeskinke, eller som en søt avslutning på måltidet.





    Vannmelon er ypperlig som en forfriskende forrett, eller frisk dessert. Eller hvorfor ikke putte noen kuber vannmelon i vannglasset?

    Prøv gjerne melon sammen med cottage cheese, yoghurt (melon- eller pasjonsfruktyoghurt er vår favoritt!) eller i smoothie for et lite mellommåltid.

    LES OGSÅ: Slik gjør du smoothien din enda sunnere

    Synes du melon kan bli litt for søtt, eller du vil ha en annen snacks som fortsatt er sunt?
    Sleng dine favorittbær i en skål, hell over litt vaniljekesam (gjerne mager), og kos deg.

    (Artikkelen fortsetter under bildet)






    Bytt eventuelt ut kesamen med valgfri yoghurt eller skyr. Her er det bare dine smakssanser som setter grenser!

    Med så mange sunne fristelser er du raskt oppe i dine fem om dagen.

    LES OGSÅ: Ha mer urter i maten din

    Dessert eller mellommåltid? Uansett er det bare å nyte! Foto: PantherMedia / Ingrid Balabanova
    Dessert eller mellommåltid? Uansett er det bare å nyte! Foto: PantherMedia / Ingrid Balabanova Vis mer

    Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

    Saker spesielt utvalgt for deg: