Frukt

Frukten du bør ha i veska

Et enkelt triks som kan hjelpe deg ned i vekt.

DETTE BØR DU HA LIGGENDE I VESKEN: Kan hjelpe deg med å stagge sulten og unngå fristelser.  Foto: Thinkstock.com
DETTE BØR DU HA LIGGENDE I VESKEN: Kan hjelpe deg med å stagge sulten og unngå fristelser. Foto: Thinkstock.com Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
Er du fysen på noe godt, eller bare litt småsulten mellom måltidene, kan noen smarte valg redde vekten fra å krype oppover.

Spiser du mat som gir følelsen av en fullere mage, vil det kunne gjøre at du spiser mindre gjennom dagen.

Det er ikke noe hokus pokus, og to enkle nøkkelord hjelper deg på vei: fiber og vann.

LES OGSÅ: Ikke kast grønnsaksrestene

Appelsiner

Appelsinen scorer kanskje ikke høyest når det gjelder C-viatminer, men til gjengeld ruver den høyt på listen over frukt som metter, takket være et høyt innhold av fiber og 88 prosent vann.

Med kun 37 kalorier per 100 gram er dette dermed et smart mellommåltid.

Bananer

Bananen inneholder riktignok mye energi pr 100 gram, men velger du deg en middels stor banan med en anelse grønnskjær, vil den fylle opp magen og booste forbrenningen med sine 12.5 gram resistent stivelse, ifølge nettstedet health.com (ekstern lenke) .

Som KK.no har skrevet om tidligere, bør du imidlertid være obs på at magen din kan reagere med å bli oppblåst av denne typen stivelse.

LES OGSÅ: Trikset som gjør poteten sunnere

Grapefrukt

Vi vil selvfølgelig aldri anbefale å gå på grapefrukt-dietten, men ifølge health.com (ekstern lenke) vil du kunne gå ned en halv kilo i uken bare ved å spise en halv grapefrukt i forkant av hvert måltid.

I tillegg til de mange andre fordelene denne syrlige frukten har, inneholder den nemlig en komponent som kan senke insulinnivået, hormonet som lagrer fett, i tillegg til enzymer som virker fettforbrennende.

Grapefrukten består også av cirka 90 prosent vann, og vil dermed fylle opp magesekken i tiden mellom lunsj og middag.

Pærer

Pærer bidrar med 15 prosent av den anbefalte dagsdosen med fiber, og troner dermed over de fleste andre fruktene. I tillegg inneholder den nest minst fruktsukker.

Men behold skallet, for det er der ”godsakene” sitter.

LES OGSÅ: Så mye frukt og grønt trenger du daglig

Blåbær

Du trodde kanskje noen små, puslete blåbær ikke var nok for å holde suget i magen unna til middag?

En skål med disse antioksidantbombene fyller opp mer enn du tror, takket være både vann og fiber. Og få kalorier. Et par desiliter bør tilfredsstille suget.

Avokado

Avokadoen har mange bruksområder, og det er kanskje ikke det første valget å slenge ned i vesken og spise på bussen.

Men denne supre frukten vil i hvert fall stilne sulten. I tillegg vil den bidra med både fiber, protein, vitaminer og ikke minst sunt fett! En halv avokado gjør susen.

LES OGSÅ: Her er superfruktene

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer