Grapefrukt

Frukten du bør spise mer av nå

Grapefrukt er proppfull av sunne næringsstoffer du trenger om vinteren.

FÅ KALORIER, MYE NÆRING: Du får både rød, gul og hvit grapefrukt. De ulike har forskjellige helsefordeler, men den røde er gunstig for alle.  Foto: All Over Press
FÅ KALORIER, MYE NÆRING: Du får både rød, gul og hvit grapefrukt. De ulike har forskjellige helsefordeler, men den røde er gunstig for alle. Foto: All Over Press Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
La den gyldne grapefrukten være sola di i mørketida. Blant annet inneholder den masse C-vitamin, som er bra mot forkjølelse.

Grapefrukten er en slektning av appelsinen, og det botaniske navnet betyr "paradisfrukten". Du får både rød, gul og hvit grapefrukt. De ulike har forskjellige helsefordeler, men den røde er gunstig for alle. Det er en sunn frukt uten mange kalorier, med mye fiber og mange fytokjemikalier.

C-vitamin

En halv grapefrukt om dagen gir deg 78 prosent av den anbefalte dosen C-vitamin. Denne antioksidanten hindrer at kolesterolet oksiderer, og den styrker immunforsvaret. Med C-vitamin reduserer du risikoen for hjertesykdom, kreft og slag.

LES OGSÅ: Grapefrukten er «tilbake»

Karotenoider

Karotenoider er plantebaserte forbindelser som kan ha sykdomsforebyggende egenskaper, og grapefrukt - spesielt rosa og rød - inneholder mye av dem. Antioksidanten lykopen reduserer risikoen for prostatakreft, ifølge en klinisk studie publisert i Intenational Journal of Cancer. Fin hud kan du også få.

Fiber

I grapefrukten finner du også pektinfiber, som kan forsinke utviklingen av åreforkalkning. Det å spise grapefrukt kan ifølge The World's Healthiest Foods senke det skadelige kolesterolet i blodet, det samme gjelder triglyseridene som er fett knyttet til hjertesykdommer.

LES OGSÅ: Næringsstoffene du ikke bør glemme

Vitaminer og mineraler

Grapefrukt er en kilde til vitamin A, som er nødvendig for et godt syn og for vedlikehold av tenner, skjelett og bløtvev. Ifølge The National Library of US Department of Agriculture har en halv grapefrukt nok av den daglige dosen av vitamin B5 som trengs for å forbrenne proteiner, fett og karbohydrater.

The World's Healthiest Foods sier også at frukten er en god kilde til folat, som er viktig for hjernens funksjon og for produksjon av genetisk materiale som DNA. Kalium har grapefrukt også, som er bra for både hjerte og muskler.

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer