FRUKTSUKKER: Et høyt inntak fruktsukker kan skade nyrene og føre til fedme og diabetes type 2.  Foto: Anna Omelchenko - Fotolia
FRUKTSUKKER: Et høyt inntak fruktsukker kan skade nyrene og føre til fedme og diabetes type 2. Foto: Anna Omelchenko - Fotolia
Fruktsukker

Fruktsukker kan skade nyrene

Øker risikoen for alvorlig sykdom, viser ny forskning.

De fleste vet at sukker er usunt og at et høyt inntak verken er gunstig for kroppen eller helsa. Men hvordan er det egentlig med fruktsukker?

Fruktose, som også kalles fruktsukker, finnes sammen med druesukker i frukter, bær, grønnsaker og honning, og er hundre prosent naturlig.

Likevel mener eksperter at vi bør begrense inntak av fruktose, da ny forskning viser at det kan medbringe negative helseeffekter.

LES OGSÅ: Fruktose kan svekke hjernen

FRUKTOSE: Fruktose gjør at det dannes mer urinsyre i nyrene. Foto: Per Ervland
FRUKTOSE: Fruktose gjør at det dannes mer urinsyre i nyrene. Foto: Per Ervland Vis mer

Et høyt inntak skader nyrene

Forskere retter nå stadig mer oppmerksomhet mot de mulige negative bivirkningene fruktose kan ha på kroppen, og ifølge Hans-Petter Marti, som er professor i klinisk medisin ved Universitetet i Bergen, viser det seg at dette ikke er uten grunn.

Fruktsukker har nemlig en negativ virkning på nyrene våre.

– Det har vært en hard debatt i noen år om fruktsukker, men nå har bevisene på at et for høyt inntak av det faktisk gir negative virkninger på kroppen begynt å hope seg opp, har han fortalt til Videnskab.dk.

Marti var i desember i fjor deltaker på den amerikanske nyreforenings kongress, Kidney Week, i Atlanta, USA.

Der ble det presentert en rekke undersøkelser som støttet opp om det forskere har blitt klar over de siste årene – at fruktsukker kan skade nyrene dine og dermed bidra til at både fedme og diabetes type 2 blir mer utbredt verden over.

LES OGSÅ: Hvor «skadelig» er egentlig fruktsukker?





Øker dannelsen av urinsyre

Ifølge en undersøkelse, ledet av forsker Richard Johnson, skjer sannsynligvis følgende med nyrene når vi spiser fruktsukker:

– Fruktsukker kan forårsake at nyrene får et energitap, og dermed dannes det mer urinsyre. Personer som har mye fruktsukker i seg kan få økt blodtrykk og risikere å utvikle hjerte -og karsykdommer, samt diabetes type 2, har han fortalt.

Denne prosessen i nyrene skjer uansett hvor mange kalorier en person inntar, viser en annen undersøkelse Johnson har foretatt sammen med tre andre forskere.

– Det er ikke antallet kalorier som teller, men hvordan de er konstruert i from av fruktoseinnhold, har Marti fortalt til Videnskab.dk.

LES OGSÅ: Dette bør du vite om fruktsukker

BRUS: Brus og annen søt drikke inneholder mye fruktose, og kan være med på å svekke nyrene dine. Foto: Kzenon - Fotolia
BRUS: Brus og annen søt drikke inneholder mye fruktose, og kan være med på å svekke nyrene dine. Foto: Kzenon - Fotolia Vis mer

Fruktsukker i søt drikke

En av undersøkelsene som ble presentert på nyrekongressen i USA, var blant dem som viste hvordan fruktsukker kan ha negative virkninger på helsen vår.

En viktig kilde til fruktose er brus og annen søt drikke. Derfor ville en forskergruppe fra Osaka University Graduate School of Medicine i Japan, undersøke om det var mulig å måle endringene som skjedd i personer som drakk søt drikke over lengre tid.

I noen tilfeller fulgte de folk i tre år, mens i andre kun i en kort tidsperiode.

Resultatet viste at personene som drakk to eller flere sukkerholdige drikkevarer daglig hadde mer protein i urinen, noe som er et tegn på at nyrene ikke fungerer optimalt.





LES OGSÅ: Kan redusere risikoen for diabetes type 2

Ikke dropp frukten

Mette Svensen, som er som er medisinsk ernæringsekspert ved Oslo Universitetssykehus, forteller til KK.no at du ikke trenger å bekymre deg for hvor mye fruktsukker du får i deg gjennom frukt. Det er nemlig ikke verstingen.

– Det største inntaket av fruktsukker i kostholdet er knyttet til inntaket av sukker i form av søtsaker og eventuelt søt drikke som for eksempel saft, brus og juice. Og det er disse som kan øke mengden fettstoffer i blodet.

– Frukt inneholder fruktose, men siden det også inneholder vann vil bidraget fra frukt være lite i forhold til hva vi får fra søtsaker.

Derfor mener Svensen du fint kan spise et par forskjellige frukter om dagen.

– Det anbefales et daglig inntak av to til tre frukter eller tilsvarende bær daglig. De fleste kan spise nærmest ubegrenset mengder frukt så lenge kostholdet deres ikke inneholder mye sukker.

– Men ved diabetes type 2 eller enkelte typer forstyrrelser i fettstoffskiftet kan en begrensning på to frukter om dagen være lurt. Dersom du ønsker å begrense inntaket ditt av fruktsukker bør du unngå de fruktene som inneholder minst vann og de som er tørket, forteller hun.undefined
Til forsiden