VANSKELIG Å SPISE NOK: Gjør frukt til en del av kostholdet og hverdagen din. I løpet av arbeidsdagen kan frukt skjerpe konsentrasjonen din og dempe sulten. Foto: Colourbox.com
VANSKELIG Å SPISE NOK: Gjør frukt til en del av kostholdet og hverdagen din. I løpet av arbeidsdagen kan frukt skjerpe konsentrasjonen din og dempe sulten. Foto: Colourbox.com Vis mer

Frukt

Frukttrikset som virkelig virker

Mange sliter faktisk med å få i seg nok frukt. Her er løsningen.

Publisert
De fleste har en travel hverdag, og timene i døgnet strekker ikke alltid til.

Som om ikke det var nok, skal du i tillegg rekke å drikke åtte glass vann om dagen, få en halvtimes mosjon og rense huden, ikke én, men to ganger i løpet av dagen.

Det stopper imidlertid ikke der.

De fleste kostholdseksperter anbefaler «fem om dagen», og du slipper heller ikke unna med juice, ettersom den inneholder for mye sukker.

Så hvordan skal du klare å spise nok frukt?

Det kan virke umulig, men det trenger faktisk ikke være så vanskelig. Med disse tipsene blir det lettere å spise nok.

LES OGSÅ: Får du i deg nok frukt?

Kjøp inn forskjellige varianter

Med så mye usunn mat overalt, er det ofte vanskelig å gå for epler og jordbær når du står ovenfor en saftig burger. Men med så mange alternativer av frukt er det vanskelig å bli lei, også når du kommer opp til målet med fem om dagen.

Slik spiser du mer:

Kjøp inn litt større mengder. Ikke så mye at alt blir gammelt før du rekker å spise det, men nok til at du har en del å velge mellom. Hvis du vet at du har, vil du oftere spise frukt hjemme, eller ta med deg noe i veska.

Del opp frukten og legg den i kjøleskapet. Gjør den like lett tilgjengelig som sjokoladen. Hvis du ikke trenger å vaske og kutte opp hver gang kan det være like fristende som noe annet søtt. Hvis du i tillegg legger den i en lufttett boks holder den seg lenger.

LES OGSÅ: Virker frukt slankende?

Sørg for at frukt blir en del av kostholdet

Er frokost, lunsj og middag de eneste måltidene du spiser? Prøv å inkludere frukt i hvert fall ett måltid i løpet av dagen og få inn frukt som noen mellommåltider.

Ta med deg frukt på jobben. Hvis det ikke allerede er frukt på jobben, kan du ta med deg frukt selv. Velg de sortene som holder noen dager, for eksempel epler og bananer. Spis en frukt mellom frokost og lunsj, så slipper du å sulte frem til lunsj. Demp også sulten mellom lunsj og middag, så fungerer du enda bedre på slutten av dagen.

Spis frukt til frokosten. Det er blitt sagt at frokost er et av de viktigste måltidene i løpet av dagen. Hvorfor ikke starte den med litt frukt? Hvis du allerede ikke er så glad i frokost, trenger du ikke nødvendigvis tvinge ned en banan i tillegg til frokosten. Vær kreativ. Spiser du havregrøt kan du for eksempel pynte den opp med pærer, epler eller banan.

LES OGSÅ: - La frukten ligge på stua

Frukt har mange fordeler

Frukt smaker ikke bare godt, men har også masse fordeler. Nå på sommeren smaker det ekstra godt ute i solen. Finn dine favoritter ut i fra hvilke fordelene deres og hvilke du syns smaker best.

  • Jordbær: Hva er vel bedre på sommeren enn jordbær? Faktisk er det anbefalt en halv kilo om dagen. Jordbær kan forebygge kreft og for tidlig aldring.
  • Kiwi: Kiwi inneholder både E-vitaminer og C-vitaminer og beskytter kroppen mot betennelser.
  • Mango: Denne frukten setter i gang forbrenningen. Velg de som er mest innslag av rødt og gult på skallet siden disse inneholder mer fiber som bidrar til å øke forbrenningen.
  • Papaya: Innholdet av antioksidanter, vitaminer og vann gjør at papaya har gode effekter for huden din. Spis den eller bruk den som en peeling.
  • Eple: «An apple a day keeps the doctor away», og det stemmer faktisk. Epler kan bidra til å forebygge demens i tillegg til hjerte- og karsykdommer.
  • Vannmelon: Få ting er bedre i stekende varme enn vannmelon. Den inneholder mye vann som er bra i varmen og vitamin C, vitamin A, vitamin B6 og B1, samt kalium og magnesium.
  • Aprikos: Aprikos inneholder mye C-vitamin og betakaroten som gjør at den kan styrke synet ditt siden betakaroten kan virke mot aldersforandringer i øynene dine.
  • Grapefrukt: Grapefrukt kan faktisk bidra til å forebygge rynker fordi den styrker hudens naturlige kollagen.
  • Banan: Denne frukten er rik på proteiner og passer bra som mellommåltid etter for eksempel kondisjonstrening
  • Sitron: Sitron er med på å senke den glykemiske indeksen, GI-verdien, i maten. GI forteller deg hvordan maten du spiser påvirker blodsukkeret ditt, og GI-verdien i en matvare bestemmes av karbohydratinnholdet.

  • LES OGSÅ: Ikke ta den samme frukten hver dag

    Vi bryr oss om ditt personvern

    kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

    Les mer