Helse & Livsstil

Fy-maten du trygt kan spise

Disse godbitene har fått et ufortjent dårlig rykte.

Foto: Image Source
Foto: Image Source Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Frosne grønnsaker

De frosne grønnsakene har blitt en uglesett rett på middagsbordene, og mange minnes barndommens vasne, amerikanske blanding med gru. Men i dag fryses grønnsakene mens de er så ferske at både smak, konsistens og næringsstoffer er intakte. En studie viser at C-vitamininnholdet i en brokkoli tapes med 56 prosent etter syv dager i kjøleskap, mens dypfryst brokkoli bare mister 10 prosent i løpet av et helt år. Innholdet av enkelte antioksidater og mineraler kan faktisk økes ved dypfrysing. Spisetips: Damp brekkbønner, erter og brokkoli raskt i litt smør og to spiseskjeer vann. Hell over en smakssatt olje, tapenade eller pesto, og strø litt maldonsalt over.

Poteter

Poteten har fått mye kritikk av ernæringseksperter de siste årene for å være en usunn grønnsak. Men styrer du unna potetmos på pose og pommes frittes, men spiser poteten med skallet på, er dette både en sunn og billig grønnsak. Poteter inneholder både fiber, mineraler, C-vitaminer og B6-vitaminer.Spisetips: Lag potetmos av poteter som er kokt med skallet på. Eller ovnsbak poteter sammen med rotgrønnsaker og masse friske urter.

Bananer

Bananer blir ofte omtalt som en av de mindre sunne fruktene, siden de inneholder mindre vann og mer karbohydrater enn de andre fruktene i skåla. Men bananer inneholder både kalium, som hjelper til å regulere blodtrykket, samt B6-vitamin som mange kvinner har for lite av. Andre viktige stoffer du finner i bananer er C-vitamin og fiber. Spisetips: Ristet brød med peanøttsmør og banan er er næringsrik og god frokost. Som mellommåltid er skivede bananer med yoghurt naturell supert.
  • Slanking er noe «tull»
  • Vi ser oss tjukke
  • Juice

    At juice inneholder like mye sukker som brus stemmer for enkelte juicetyper. Men den friske juicen inneholder mye som brus ikke har et snev av, nemlig antioksidanter, fiber og vitaminer. Velg de sunneste typene som inneholder blåbær, granateple, tranebær, bringebær, kirsebær og appelsin. Juice inneholder en del sukker, men fruktsukker er sunnere enn hvitt sukker. Styr unna nektar, som er tilsatt mye sukker. Spisetips: Lag en sunn smoothie ved å helle juice i blenderen, sammen med frukt, bær, is og yoghurt naturell.
  • Blir du tjukk av kjæresten din?
  • Slank uten sult
  • Fettet du kan fråtse i
  • Derfor bør du aldri slanke deg
  • Tørket frukt

    Å bruke dette som snacks er slett ikke det samme som å spise potetgull og sjokolade. Frukt i tørket form er ganske enkelt fersk frukt uten vann. Alle de sunne næringsstoffene, som vitaminer, antioksidanter og fiber, som finnes i fersk frukt har blitt bevart. Men velg den typen som ikke er tilsatt ekstra sukker. I dag finnes det nær slags all slags tørket frukt i velassorterte butikker, så det er ingen grunn til å bare spise svisker og rosiner. Både mango, eple, ananas, og papaya er frukt som er gode å spise. En av de aller sunneste er fiken, som inneholder antioksidanter, jern og kalsium. Spisetips: Bland ulike typer tørket frukt i frokostblanding, cottage cheese eller havregrøt.

    Les artikkelen gratis

    Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

    Gå til innlogging med

    Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.