– Det viktigste etter julen er å komme tilbake til de gode rutinene der pepperkaker, marsipan og fete julepålegg ikke lenger er hverdagsmat, sier ernæringsfysiolog Camilla Andersen. Foto: Per Ervland
– Det viktigste etter julen er å komme tilbake til de gode rutinene der pepperkaker, marsipan og fete julepålegg ikke lenger er hverdagsmat, sier ernæringsfysiolog Camilla Andersen. Foto: Per Ervland Vis mer

Mat

Fyll kjøleskapet ditt med dette nå

Henger julen igjen i kjøleskapet ditt ennå?

Publisert
Julen er over, men kjøleskapet minner kanskje om noe annet?

For det blir mye mat igjen etter juletiden, og enten du har fryst det ned eller spiser på det enda, så er det ikke den sunneste starten på året. Du bør i alle fall ikke spise på det ennå.

Nyttårsforsettene om å gå ned i vekt florerer, og med ribbe, pølse og sylte liggende kan dette bli en utfordring.

Les også: Slå opp med sukkeret

Vanskelig å komme tilbake til rutinene

Få en bedre start på året ved å rydde opp i kjølekskapet. Bli kvitt den mektige julematen som enda ligger igjen, og få heller inn mat som både er sunt og godt.

– Noe av det som kan dra ut julen er at vi har mer mat tilgjengelig. Det er derfor lett å unne seg noe godt også i ukene etter jul når man har kommet inn i den rutinen, sier Ina Garthe, KK.no's trenings- og kostholdsekspert.

Sammen med ernæringsfysiolog, Camilla Andersen, har de begge gode råd til hva du bør gjøre med julematen og hva du bør fylle kjøleskapet med nå.

– Det viktigste etter julen er å komme tilbake til de gode rutinene der pepperkaker, marsipan og fete julepålegg ikke lenger er hverdagsmat, sier Andersen til KK.no.

Les også: Ny superingrediens oppdaget

Inviter venner til et reste-selskap

Begge kostholdsekspertene har gode råd for hvordan du skal bli kvitt den ekstra maten i kjøleskapet. Klarer du ikke å la godteri og kaker ligge, så kaster du det som er til overs slik at du ikke har det tilgjengelig.

Har du viljestyrke til å ha det i hus kan du legge det bort og ta det frem til bestemte anledninger, for eksempel i helgen. Når det gjelder maten, kan du fryse ned restene og eventuelt ha det til en helgemiddag.

– Et annet alternativ til å ha maten liggende eller kaste den, kan være å invitere til et lite reste-selskap, så får du i det minste fordelt kaloriene på flere, sier Andersen.

Les også: Fem tegn på at dietten er feil for deg

Dette bør du fjerne fra kjøleskapet nå

Med de ekstra julekiloene i bakhodet, finnes det bedre måter å starte det nye året på. Så bit tennene sammen og bli kvitt det, for mest sannsynlig vil hverken munnen eller midjen ha noe mer julemat nå. Dette mener ekspertene er det viktigste som må bort:

  • Ribbe
  • Sylte
  • Pølser/sossiser
  • Pinnekjøtt
  • Desserter
  • Kaker
  • Fete sauser
  • Alkohol

  • Les også: 60 supre slanketips

    Dette bør du fylle kjøleskapet med istedenfor

    Når du har fått tømt kjøleskapet med fete julepålegg og kaker - og forhåpentligvis ikke spist det opp - er det på tide å få fylt det opp igjen.

    Ikke fyll opp med masse mat som du ikke liker selv om det er sunt, men velg heller lettere varianter av påleggene du vanligvis spiser. Er du glad i salami, så kjøp inn en god og mager variant eller forsøk å bytte ut smør med litt most avokado på skiven.

    – Ingen grunn til panikk selv om det er januar. Har du lagt på deg et par kilo i julen vil de gå av når du kommer i hverdagsrutinen igjen. Ikke gap for høyt, det er de små endringene som teller, forteller Andersen.

    Her er listen over matvarene ekspertene mener du bør gå til innkjø av:

  • Fet fisk (for eksempel laks)
  • Fileter av kylling, okse og svin (Prøv å unngå kjøttdeig)
  • Karbonadedeig (Et bedre alternativ til kjøttdeig)
  • Gode mellommåltider (knekkebrød, cottage cheese med eplebiter og kanel, lettyoghurt, skyr, smoothies, kesam med nøttebiter og frukt)

  • Magre meieriprodukter (Skummet melk, lett-rømme)
  • Biola/syrnet melk (Også godt for magen)
  • Lettost (For eksempel Sunnøve Finden lettost)
  • Egg (kan brukes til det meste og er sunt)

  • Frukt/bær (Druer, epler eller bringebær)
  • Grønnsaker (Agurk, tomat og avokado, eller brokkoli og blomkål som også er gode rå med en dipp som snacks)
  • Basilikum-plante (Gjør maten litt mer spennende eller bruk som pynt)

  • Magre kjøttpålegg (Italiensk eller fransk skinke)
  • Mager salami (For eksempel Go og Mager)
  • Fiskepålegg (gravlaks, røket laks makrell i tomat)

  • Alternativ til godteri kan være popcorn, nøtter, grønnsaker med dipp, bærblanding med vanilje skyr/kesam eller smoothies.

    Les også: Snacks du kan fråtse i


    Bytter du ut mye av den tunge og usunne julematen med disse matvarene vil det spare deg for mye mettet fett og kalorier. Istedenfor vil du få i deg mye masse vitaminer, proteiner, sunt fett og omega-3.

    – Husk også å planlegge måltidene dine. Ha med deg mat når du skal ut noen timer slik at du unngår å ty til tilbud med fem boller for 39 kroner eller en pizzabit 25 kroner. Prøv også å ha et innslag av grønnsaker til hvert måltid. Agurk, tomat, paprika på brødmaten, en gulrot ved siden av havregrøten eller en salaten, og husk også grønnsaker til middagen, sier Andersen.

    Vi bryr oss om ditt personvern

    kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

    Les mer