FYLLENERVER: Det er fort gjort å miste hemningene på fylla. Men fylleangsten trenger ikke nødvendigvis å bety at du har gjort noe flaut. Det er bare en naturlig bivirkning av fyllesyken. Foto: PantherMedia / Pavel Schlemmer
FYLLENERVER: Det er fort gjort å miste hemningene på fylla. Men fylleangsten trenger ikke nødvendigvis å bety at du har gjort noe flaut. Det er bare en naturlig bivirkning av fyllesyken. Foto: PantherMedia / Pavel Schlemmer Vis mer

Alkohol

Fylleangst i dag?

Derfor får du nerver - og her er løsningen.

Publisert
Angst kan komme av flere grunner. Men den angsten mange av oss opplever gang etter gang, er den som kommer etter en fuktig bytur.

Mistet du kontrollen og danset på bardisken? Eller begynte du å gråte da bartenderen nektet deg servering?

Ja, minner fra nattens eskapader kan være nok til at du vil gjemme deg under sengen. Likevel er det ofte det du ikke husker som skaper den største angsten.

Såkalte svarte hull åpner opp for mange spørsmål, og kan gjøre deg både skjelven og folkesky.

Men hvorfor får vi egentlig fylleangst? Ifølge fagsjef i Norsk Psykologiforening, Anders Skuterud, skyldes dette to fenomener, et fysisk og et psykisk.

For det første skaper jo alkohol en ubalanse i kroppen. Og når nedbrytningen av alkoholen starter, skilles det blant annet ut et nedbrytningsstoff som kalles Acetaldehyde, som kan skape et ubehag, sier han til KK.no.

Dette ubehaget har noe av den samme effekten som antabus, og vi kjenner det igjen som en typisk «hangover». Men så får du gjerne den psykologiske reaksjonen oppå dette. Du kan bli skjelven og fylles av skam og skyld, samtidig som du stiller mange spørsmål til deg selv.

Gjorde jeg noe galt? Hvorfor banker hjertet mitt så fort? Hva sa jeg til sjefen min?






Drikk mindre

Sliter du med angst i utgangspunktet kan det føles som alkoholen hjelper der og da, men i etterkant kan det lett bli verre.

– Alkohol kan være en god angstfordriver, men når den skal ut av kroppen kan den rett og slett forverre angsten. Og spesielt ser man at de som sliter med alkoholproblemer ofte får store reaksjoner dagen derpå, forklarer Skuterud.

Da er det godt å ha noen beroligende triks opp i ermet.

Det mest fornuftige er jo selvfølgelig å drikke mindre. Men når du først sitter med nervene anbefaler jeg at du drikker vann og finner en avslappende aktivitet som tar oppmerksomheten bort fra plagene. Her må du bare prøve deg frem og finne noe som funker for deg, sier han.

VELVÆRE: Et varmt bad kan være akkurat det du trenger for å roe nervene etter en bytur.  Foto: Getty Images/Comstock Images
VELVÆRE: Et varmt bad kan være akkurat det du trenger for å roe nervene etter en bytur. Foto: Getty Images/Comstock Images Vis mer

Slapp av med en kopp te

Å krølle seg opp i sofaen med en god kopp te kan være ganske så avslappende, men teen i seg selv kan også inneha gode egenskaper for å hjelpe deg med å slappe av.

Kamillete er viden kjent for å hjelpe mot alt fra søvnløshet til magekramper, og er en populær hjemmekur. Men kamilleblomsten skal også ha en beroligende effekt.

Ifølge en studie publisert i Journal of Agricultural and Food Chemistry i 2005, skaper kamilleteen en økning av aminosyren glycin i kroppen, som kan løse opp muskelkramper og virke beroligende på nervene.

En annen urt som viser seg å ha gode angstdempende egenskaper er pasjonsblomst. Ifølge doctoroz.com kan denne blomsten faktisk være like effektiv som enkelte reseptbelagte medisiner. Uten bivirkningene selvsagt.

For å lage en kopp med pasjonsblomst-te trenger du én spiseskje av tørket pasjonsblomst til ca to desiliter varmt vann.

Bruker du derimot beroligende medisiner fra før av bør du være forsiktig med disse te-typene.






Duftende velvære

Et varmt bad gjør godt for både kropp og sjel, og kan være akkurat det du trenger når fylleangsten sniker seg innpå. Demp lyset og len deg tilbake og la vannet varme opp musklene dine slik at de lettere slipper taket på spenninger.

For litt ekstra velvære kan du fylle rommet med duften av lavendel, enten ved hjelp av duftlys, lavendelolje eller badeolje. En studie fra Florida Atlantic University viser nemlig at å puste inn duften fra lavendelolje kan være et effektivt triks mot stress og nerver.

Ikke tenk for mye

Å bruke hele søndagen på å bite negler over noe du kanskje, eller kanskje ikke gjorde kvelden før er som å gråte over spilt melk. Helt unødvendig. Prøv derfor å distrahere deg selv for å få tankene over på noe annet. Se en film, ring en venn, eller les en bok.

Og husk; sannsynligheten er stor for at de andre på festen heller sitter med angst over egne fylletabber, enn å le av dine.

TA TIDEN TIL HJELP: Gremmes du av å tenke på gårdagen? Det er ikke sikkert det var så ille, det kan nemlig bare skyldes av at kroppen er i ubalanse. Foto: PantherMedia
TA TIDEN TIL HJELP: Gremmes du av å tenke på gårdagen? Det er ikke sikkert det var så ille, det kan nemlig bare skyldes av at kroppen er i ubalanse. Foto: PantherMedia Vis mer

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer