Alkohol

Fyllesyk i helgen?

Da kan du le litt av disse bakrus-historiene - ekle kurer og snåle fakta.

FYLLESYK: Visste du at kvinner faktisk blir mer fyllesyke enn menn?
FYLLESYK: Visste du at kvinner faktisk blir mer fyllesyke enn menn? Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
Klein, fyllesyk, bakis, bakfull, hangover, fyllenerver eller tømmermenn. Uansett hva du velger å kalle fyllesyken - det er noe av det kjipeste som finnes – særlig for oss kvinner.

Studier har nemlig vist at vi faktisk blir betraktelig mer fyllesyke enn gutta, blant annet fordi vi har ulik forbrenning når det gjelder alkohol.

Urettferdig? Oh yes! Og nå som pinsehelgen er i gang og du antagelig tar et par glass flere enn du pleier, er det bare å stålsette seg for den nærmest uunngåelige hodepinen, kvalmen, samt de frynsete nervene som følger med «dagen derpå».

Når du våkner opp søndag eller mandag og det føles som om hodet ditt har blitt kjørt over av en dampveivals, kan du imidlertid «trøste» deg med et par underholdende og litt skremmende fakta og historier om fyllesyke.

Visste du for eksempel at den lengste «fyllesyken» noen gang målt varte i hele fire uker?

LES OGSÅ: Derfor blir du fullere av champagne

Fyllesyk i fire uker

Ifølge helsenettstedet FoxNews.com (ekstern lenke) skrev tidsskriftet The Lancet en artikkel i september 2007 om en mann som hadde ankommet legevakten i Glasgow med «svekket syn og smertefull, langvarig hodepine».

Ifølge mannen, som ble behandlet av tre leger, hadde han hatt disse symptomene i fire uker og var svært bekymret for om det kunne være noe alvorlig.

Legene studerte journalen hans og gjennomført flere medisinske undersøkelser, men klarte rett og slett ikke å finne ut hva som feilet ham. Helt til han nevnte at han hadde vært på en fire dager lang fyllekule og drukket over 60 halvlitere med øl.

Ølet hadde dehydrert kroppen hans i så stor grad at han utviklet «cerebral venous sinus thrombosis» - venøs blodpropp i hjernen. Mannen hadde med andre ord drukket seg til et hjerneslag.

LES OGSÅ: Drikker du for mye?

Merkelige fyllesyke-kurer

Dersom du ikke ønsker å reparere med en Bloody mary (visste du forresten at denne drinken ble oppfunnet i 1926?) dagen derpå, kan du jo prøve en av disse noe spesielle «kurene».

Innbyggerne i oldtidens Assyria trodde nemlig de kunne kurere fyllesyke ved å koke sammen en blanding av myrra og knuste fuglenebb, mens innbyggerne i det gamle Romerriket spise friterte kanarifugler.

I oldtidens Hellas forsøkte de å fjerne hodepinen og kvalmen ved å lage en «herlig» stuing av sauelunger og to ugleegg.

Ekkelt? Jepp!

De var imidlertid ikke noe bedre i ville vesten. Ifølge FoxNews.com pleide nemlig cowboyene og tøffingene der å «reparere» ved å drikke en te brygget på kanin-avføring.
Mongolerne på sin side spiser syltede saueøyne i tomatsaus.


Resten av oss europeere var heller ikke helt fremmede for alternative kurer, og i middelalderen hadde mange for vane å tygge rå ål blandet med bitre mandler. Polakkene var litt mindre eksentriske, og drakk surmelk med knuste, bitre mandler.

Det kommer jo litt an på smak og behag, men vann og paracet høres kanskje bedre ut i lengden?

LES OGSÅ: Trøstematen som virker

Gjerrigknarker blir mer fyllesyke

Det høres merkelig ut, men er du skikkelig gnien på pengene og velger den billige tequilaen i baren, vil du kunne få en verre opplevelse dagen derpå enn de som bruker mer penger på eksklusivt brennevin, skriver FoxNews.com.

Ifølge en studie gjennomført av the National Institute of Health i USA, inneholder nemlig rimeligere brennevinstyper ofte flere kongener, som er komponenter som er tilsatt alkoholen for å gi farge og smak.

Ifølge studien kan disse «bidra til drinkens berusende virkning og øke påfølgende fyllesyke».

Dyrere brennevin er gjerne destillert slik at det er «renere» og inneholder også færre slike kongener, inkludert en som faktisk kan være livsfarlig – metanol.

LES OGSÅ: De tre viktigste vannreglene

Dersom skaden er skjedd

Ok, så du har ristet litt på hodet av mannen som led i fire uker, ledd av tidenes ekleste fyllekurer og kanskje bestemt deg for å investere i dyrere brennevin i fremtiden.

Men hva om skaden allerede er skjedd og du sitter hjemme i sofaen, klein som en potet?

Er det egentlig noe som hjelper?

Nei, dessverre. Det er ikke så mye å få gjort med bakrusen når den først har meldt sin ankomst, men det finnes visse ting du kan gjøre for å behandle symptomene og skape større velvære.

Her er tipsene:

• Kom deg ut av senga. Ikke bli liggende med dårlig ånde, maskara på kinnet og leppestift på haka, selv om det føles fristende.
• Ta en lang dusj. Frem med alle godsakene; peeling, dusjoljer, skrubbebørster. Vask håret godt, bruk sjampo to ganger hvis håret ditt lukter røyk. Bruk lette hudkremer og ta på deg noe behagelig etterpå. Bruk minimalt med sminke.
• Drikk vann. Vann bør du også drikke kvelden før, men det frisker opp også når skaden er skjedd.
• Vær i aktivitet. En lang tur i friskt nyttårsvær klarner hodet og får fart på blodomløpet. Føler du deg elendig, kan du trøste deg med at du ikke trenger å gå så fort.
• Spis frisk, god mat. Selv om trangen til fet mat kan være stor, er fet mat mer nyttig før du drikker enn dagen derpå. Fett forsinker opptaket av alkohol i kroppen, slik at du kanskje får noe mindre alkohol i systemet.
• Har du hodepine som ikke går over etter at du har spist, drukket og fått frisk luft, kan du forsøke lette smerestillende.

LES OGSÅ: Saboterer fylla treningen?

Ikke tren i bakrus

Sist men ikke minst (og dette er nok en gledelig nyhet for mange) bør du unngå harde treningsøkter etter at du har vært på en skikkelig fyllekule.

- Hvis du har tatt to glass vin er det helt ok å trene. Har du imidlertid vært full og lagt deg i tre-tiden, er det ikke bare bortkastet, men også nedbrytende og i verste fall skadelig, har KK.nos trenings- og kostholdsekspert Ina Garthe tidligere uttalt.

Det er flere grunner til at alkohol og trening ikke er noen god kombinasjon.

Først og fremst er begge deler vanndrivende, så ett problem du kan få dersom du trener i kraftig bakrus er dehydrering.

I tillegg har alkohol effekter på hjerte og blodkar som er svært lite gunstige å kombinere med trening.

- Alkohol er langt fra prestasjonsfremmende, og du bør ikke trene i bakrus eller i beruset tilstand, har Gudrun Høiseth, lege ved Folkehelseinstituttets seksjon for rettstoksikologi og rusmiddelforskning, tidligere uttalt til KK.no.

Også Jostein Hallén, professor ved NIH, seksjon for fysisk prestasjonsevne, har tidligere frarådet KK.no-lesere å trene etter en skikkelig fyllekule.

- Overdreven bruk av alkohol og mye trening kan virke mot hverandre. Begge deler er en påkjenning for kroppen og etter begge deler trenger kroppen tid til restitusjon, har Hallén uttalt.

LES OGSÅ: 7 gode råd for dagen derpå

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

KK er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer