GOD FORM: Ifølge ny forskning er det viktigere å opprettholde god fysisk form enn å være superslank når det gjelder levealder og risiko for å dø av hjerte- og karsykdommer.  Foto: Thinkstock
GOD FORM: Ifølge ny forskning er det viktigere å opprettholde god fysisk form enn å være superslank når det gjelder levealder og risiko for å dø av hjerte- og karsykdommer. Foto: Thinkstock Vis mer

Trening

Fysisk form har større betydning enn vekt

I hvert fall når det gjelder levealder. Ny forskning!

At trening er bra for helsen og kan forlenge livet, er noe de fleste vet. Ja, tidligere forskning KK.no har omtalt har til og med vist at kun 15 minutter med fysisk aktivitet hver dag kan føre til at du lever opptil tre år lengre sammenlignet med personer som ikke trener.

Mange av oss trener sikkert mer for å kontrollere vekten enn for å leve lenge, men visste du at trening faktisk kan være svært gunstig for helsen, selv om du ikke merker noe på bukselivet?

Ny forskning viser nemlig at fysisk form har mer å si enn vekt når det gjelder levealder, skriver forskningsnettstedet Sciencedaily.com (ekstern lenke).

LES OGSÅ: Slik kan golf forlenge livet

Fysisk form påvirker levealder

Det er forskere ved avdeling for treningsvitenskap ved University of South Carolinas Arnold School of Public Health i Columbia som har gjennomført en 11,4 år lang studie der de har analysert og studert helsen til 14.358 middelaldrende menn (gjennomsnittsalder var 44 år).

Resultatene, som ble publisert i tidsskriftet Circulation (mer info om studien finner du her – ekstern lenke) mandag denne uken, viste at personer som klarte å komme i eller opprettholde god fysisk form (ble målt ved aerobic aktivitet eller på tredemølle) gjennom testårene hadde langt mindre risiko for å dø for tidlig eller av hjerte- og karsykdom i tiden etter studien.

Forskerne fant imidlertid ingen sammenheng mellom endringene i BMI (kroppsmasseindex - det etablerte målet for vekt, sett i forhold til høyde), og risiko for tidlig død eller død som følge av hjerte- og karsykdommer hos de som trente mye.

De som trente lite, eller kom i dårligere form i løpet av studietiden, hadde derimot større risiko for å dø for tidlig eller som følge av hjerte- og karsykdommer, uavhengig av forandringer i BMI.

- Dette er veldig positive nyheter for personer som er fysisk aktive, men som ikke ser ut til å klare å gå ned i vekt, sier Duck-chul Lee, som var leder for studien:

- Du kan bekymre deg mindre for vekten din så lenge du klarer å komme i eller opprettholde god fysisk form.

LES OGSÅ: Fedme er farligere enn røyk

Usikkert ved fedme

Resultatene av studien viser også hvor viktig fysisk aktivitet er for å forhindre dødsfall som følge av hjerte- og karsykdommer, mener forskerne.

- En mulig forklaring på disse resultatene er at det kun var menn som ble testet, og at 90 prosent av disse var normalvektige eller litt overvektige da studien begynte. Blant personer som lider av fedme er det klart at endringer i BMI vil kunne ha en betydelig effekt på dødsrisikoen. Dermed er det litt usikkert om disse resultatene vil gjelde for personer med ekstrem fedme, sier Lee:

- Det vi imidlertid kan si er at kvinner mest sannsynlig vil ha lignende resultater som menn.

LES OGSÅ: Tren fire timer i uka - styrk skjelettet

Noe du lurer på? Spør KK.no


Hvordan kan jeg gjøre de trange, nye skoene mine mer komfortable? Hvordan legger jeg sminke som varer hele dagen? Når er det best å trene - før eller etter middag?

Har du også et spørsmål om klær, sminke, kosthold eller trening? Send det til spor@kk.no, og vi vil finne det ut for deg.

LES OGSÅ: Slik kan du leve til du blir 100

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop