Hjernen

Gå deg til en skarpere hjerne

Fysisk aktivitet hver dag kan gjøre deg mer våken, smart og klar, viser forskning.

GÅ FOR HJERNEN: Når du er ute og går, skapes gammebølger.Disse kommer som korte «flash», for eksempel når vi brått kommer på noe vi har tenkt på en stund. Disse mekanismene gir ny innsikt og nye tanker. Foto: Panther
GÅ FOR HJERNEN: Når du er ute og går, skapes gammebølger.Disse kommer som korte «flash», for eksempel når vi brått kommer på noe vi har tenkt på en stund. Disse mekanismene gir ny innsikt og nye tanker. Foto: Panther Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
Det er ikke bare kroppen din som lider når du sitter stille. Hjernen fungerer også mye dårligere uten «fart».

Forskning viser nemlig at fysisk aktivitet har langt større innflytelse på hvordan vi tenker, enn de fleste av oss er klar over.

Å sitte stille er ikke bra for kroppen din i lengden. Når du sitter stille, skrus den elektriske aktiviteten i benmusklene dine av.

Energiforbruket synker derav til cirka 1 kalori per minutt. Enzymer som bryter ned fett reduseres med opptil 90 prosent, og etter to timer har det sunne kolesterolet ditt sunket med 20 prosent, skriver Forskning.no.

Hjertet henger sammen med hjernen

Med en inaktiv kropp, følger også en dårligere fungerende hjerne (som forøvrig også kan krympes av overvekt og fedme).

– Det er ikke bare kroppen som sovner når du sitter - hjernen fungerer også mye dårligere. Når du er i aktivitet derimot, og får opp hjertefrekvensen, frigjøres nevrotransmittere i hjernen. Disse holder oss våkne og skarpe, forteller forsker Mia Keinänen ved Norges Idrettshøgskole til det norske forskningsnettstedet:

– Etter et par minutter stimulerer den fysiske aktiviteten til produksjon av nye nerveceller og dannelse av nye koblinger i hjernen. Dette er et perfekt utgangspunkt for læring, sier forskeren.

Finsk forskning har også vist at trening gjør deg smartere.

LES OGSÅ: 15 minutter om dagen forlenger livet

Nye tanker i farta

Når du er ute på tur går hjernen inn i et avslapningsmodus og skaper alfabølger som kobler nevroner som sitter langt fra hverandre på nye måter. Nye koblinger i hjernen skaper gammabølger, de kraftigste hjernebølgene vi har.

Disse kommer som korte «flash», for eksempel når vi brått kommer på noe vi har tenkt på en stund. Disse mekanismene og koblingene gir også ny innsikt og nye tanker.

Keinänen ønsker å bevise de positive effektene fysisk aktivitet har på hjernen og hvordan vi tenker.

Hun viser til et forsøk fra Illinois, hvor elever fikk tilbud om å gjøre aerob trening før undervisning i noen fag. Studentene som valgte å gjennomføre aktiviteten oppnådde bedre resultater enn kontrollgruppen.

– Det viser at fysisk bevegelse har større innflytelse på læring enn mange er klar over, sier hun.

LES OGSÅ: Maten som beskytter hjernen din

Gange er det beste

Ifølge Keinänen har vi utviklet vår måte å tenke på gjennom evolusjon. Som jegere var vi nødt til å tenke strategisk for å kunne felle et bytte som kanskje var raskere enn oss og fysisk overlegne.

– Tenkemåten vår har altså i stor grad utviklet seg mens vi har vært i bevegelse. Jegerne hadde ikke tid til å stoppe og tenke når han jaktet i hælene på et dyr, forklarer hun.

Hun mener derfor at hjernen vår er laget for å fungere best i en kropp som er aktiv og som kommuniserer med andre. Selv har hun ståbord, samt tredemølle med en bordplate på, på sitt eget kontor.

– Jeg er fascinert av hvor mye bedre jeg jobber når jeg går samtidig. Det er ikke bare de fysiske fordelene jeg merker godt. Hver dag varierer jeg mellom å sitte, gå på tredemøllen eller stå på en balansepute mens jeg jobber.

Ifølge forskeren er det å gå mer den enkleste måten å komme i den modusen som egner seg best for tenking.

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer