Foto: Image Source
Foto: Image SourceVis mer

Sex

Gå en tur i lunsjen

Tipsene som øker sjansen for sengekos midt i uka.

Her er noen råd som kan vekke lysten eller legge opp til sex uten at det krever den helt store innsatsen. Bare husk at dersom det ikke blir sex der og da, ikke la dere stresse av det: nyt øyeblikket og ta sexen som en eventuell bonus.

  • Dump senga!
  • Stressa? Prøv kjapp sex
  • Sex med klærne på
  • Ti tips for tidsklemme-sex
  • Slik blir du god i senga
  • Tips-guide: erogene soner

  • 1. Gå en tur i lunsjen

    Jo mer du rører på deg, jo oftere vil du ha lyst på sex og du vil også bli mer tilfreds i sengehalmen, lover Judith R. Gerber som har forsket på dette. Psykologen er tilknyttet University of Vermont College of Medicine.

    2. Bestill en massasje

    En deilig massasje virker ikke bare avslappende, den stimulerer også sexhormonet oxytocin og du får mer lyst. Og ti minutter er ofte nok, påpeker Ian Kerner som har hatt flere bøker om sex og samliv på bestselgerlistene.

    3. Les noe sexy

    Dropp kveldsnyhetene og les en sexy novelle i stedet, det kan kickstarte lysten, hevder Carol Queen som jobber i butikken Good Vibrations i San Fransisco.

    4. Slapp av fullstendig

    Kun noen få meditasjonsøvelser kan trigge sexlysten, lover Lori Brotto, som har studert dette nærmere. Dette kom frem etter at 24 forsøkspersoner fikk se en erotisk film, både før og etter at de hadde meditert. De kvinnene som hadde meditert hadde et langt større utbytte av filmen, erg: de ble mye mer opphisset. Brotto er tilknyttet Canada's University of British Columbia og Israel's Hadassah University Hospital.

    5. Spis vitaminene dine

    For trøtt til å føle deg i det humøret? Det kan være dietten din som er årsaken, så se til å få i deg multivitaminer og pøv og spise mer variert. For eksempel kan for lite folat (folsyre, folinsyre, folacin) som er et B-vitamin gjøre deg trøtt med null energi til overs for sex. Likledes kan jernmangel gjøre deg apatisk og sløv, advarer forsker Martha Morris ved Tufts University.

    6. Svette litt

    Trening gi deg mer energi og derfor ofte mer lyst. Å benytte sjansen rett etter trening er det lureste du gjør. 35-40 minutter og absolutt alt i kroppen din føles «riktig», lover Hyde*** som er professor i psykologi og kvinnestudier ved University of Wisconsin-Madison.

    7. Bare gjør det

    Selv om lysten ikke er helt til stede i en periode så kan man få lyst når man først setter i gang. Mental lyst og fysisk opphisselse er ike nødvendigvis to sider av samme sak, ifølge ekteskapsrådgiver Michele Weiner-Davis, forfatter av The Sex Starved Marriage.

    - Neste gang mannen din gjør kur til deg, bare gjør det og se om ikke gnisten tennes, råder hun.

    Weiner-Davis tror at kvinner enkelte ganger kan ha en tendens til å sammenligne lysten e flere i et langvarig og etablert forhold med den lysten de følte da de var nyforelsket.

    - Ikke vent på fyrverkeriet, men jobb med å finne gnisten. Finn også ut hva som får deg til å føle deg sexy og invester gjerne i lekkert undertøy, råder Weiner-Davis.

    8. Kvitt deg med distraksjonene

    I tillegg til at kvinner lettere tar med seg bemymringer et cetera til sengs så er kvinnehjernen også mer aktiv under sexen og hun lar seg lettere distrahere. Trikset er dermed å rydde vei for sex , ifølge Anita Clayton, gynekologiprofessor og forfatter av boken Satisfaction: Women, Sex, and the Quest for Intimacy.

    9. Ta en kjapp en

    Ja til en kjapp en? Samleiet trenger nemlig ikke å vare i en time for å gi dere noe, kun 7-13 minutter kan oppleves som tilfredsstillende for både menn og kvinner. Dette kom frem under en studie ved Pennsylvania State University.

    3-13 minutter er dessuten vanlig. Se bare her og et kort samleie utelukker jo ikke et langt forspill?

    10. Sov nok

    Og sist, men ikke minst føyer vi til dette tipset blant råd vi har tro på: sov nok. Da Visendi foretok en undersøkelse på vegne av Kondmeriet i 2008 kom det nemlig frem at den vanligste årsaken til at vi ikke ar sex er mangel på overskudd. Kks samlivsekspert psykolog Peder Kjøs svarte følgende da vi konfronterte ham med undersøkelsen:

    - Det høres realistisk og velkjent ut at folk er for trøtte til å ha sex. Ikke så rart, folk sover i gjennomsnitt flere timer mindre hvert døgn nå enn på 60-tallet. Utrolig, men sant, sier han. Folk ser jo på tv til sent på kveld, står opp med underskudd neste dag, jobber seg slitne, og blir sofapoteter også neste kveld.

    - Hva slags råd har du til de som opplever dette?

    - Løsningen er innlysende: Ha sex enten om morgenen eller (hvis det lar seg ordne praktisk), midt på dagen, eller (og det er vel enklere) legg dere tidligere, sier han.

    Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

    Saker spesielt utvalgt for deg: