Ned I Vekt

Gå ned 19 kilo på ett år

Ved å gjøre disse endringene i kostholdet ditt kan du gå ned vesentlig over tid.

SLANK UTEN SLIT: Ved å ta noen smarte valg kan du tape flere kilo i året, ifølge det danske forbrukermagasinet Samvirke.dk. Foto: Colourbox.com
SLANK UTEN SLIT: Ved å ta noen smarte valg kan du tape flere kilo i året, ifølge det danske forbrukermagasinet Samvirke.dk. Foto: Colourbox.com Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
Du behøver slett ikke å piske deg halvt i hjel på et treningsstudio eller å leve utelukkende på selleristenger for å gå ned i vekt.

Les også: Slank på sekundet

Du kan gå ned forholdsvis mye uten slit og strev, ifølge det danske forbrukermagasinet Samvirke.

Les også: Bli slankere på en uke

Ingen store endringer

For eksempel kan du bli kvitt hele 19,6 kilo i året – bare på å være smart.

Ernæringsekspert på Samvirke.dk, Per Brændgaard, har laget en oversikt over hvor mange kilo du kan droppe ved hjelp av noen svært enkle grep – uten å måtte gjøre store forandringer i hverdagen din.

Bare se her:

Les også: Spar 5000 kalorier

På ett år kan du gå ned…

19,6 kilo ved å erstatte 100 gram sjokolade hver dag med 20 minutters avspenning på gulvet

Nyt deg slank

10 kilo ved å erstatte en flaske rødvin hver kveld med to kopper usøtet te

8,5 kilo ved å erstatte 100 gram lyst brød til kvelds med 100 gram grønnsaker

Spis sakte, få flat mage

7,4 kilo ved å erstatte et stykke wienerbrød hver dag med en banan

7,3 kilo ved å erstatte en halvliter vanlig brus med sukkerfri brus

6,4 kilo ved å droppe smøret på to brødskiver hver dag

Forbrenn maks i høst

5,6 kilo ved å erstatte 30 gram lakriskonfekt hver kveld med et eple

4,2 kilo ved å erstatte 50 gram tørket frukt hver dag med 100 gram fersk frukt

10 matvarer som brenner fett

3,8 kilo ved å erstatte 100 gram kokt pasta hver dag med 100 gram råkost

3,3 kilo ved å erstatte to glass vin hver kveld med et glass vin og et glass vann

De flytende kaloribombene

1,8 kilo ved å erstatte to skiver fet ost hver dag med to skiver mager ost

1,2 kilo ved å erstatte 40 gram fett kjøttpålegg hver dag med 40 gram magert pålegg

Her er de sunne valgene

- Nå er det slutt!

Har du vanskelig for å ta de sunne, riktige kostholdsvalgene? Blir det som regel lørdagskos både mandag, tirsdag, onsdag og de andre dagene også?

KK´s trenings- og kostholdsekspert Ina Garthe har tidligere i et nettmøte på kk.no gitt følgende råd til en leser som strevde med akkurat dette:

- Det beste er bare å bestemme seg for at NÅ ER DET SLUTT!!! Rent praktisk lønner det seg å ikke ha noe tilgjengelig i huset i ukedagene, men kjøpe inn til anledninger. Det du ikke spiser opp, kaster du, slik at du ikke blir fristet til å ta noe søndag og mandag også.

Spis hver 3.-4. time + unn deg noe av og til

- Det er også lettere å unngå å falle i fella om du er mett og spiser regelmessig og nok på dagen. Sørg for å ha et variert kosthold og innta noe hver 3-4 time. Slik unngår du at det bygger seg opp et sug etter usunn mat. Drikk farris istedenfor brus, så sparer du MYE der!

- Samtidig er det viktig at du gir deg selv lov til å spise det du virkelig liker innimellom - det er helt ufarlig! understreker Garthe.

Derfor bør du vurdere trening

Selv om det er mulig å gå ned flere kilo ved hjelp av smarte endringer i kostholdet slik som nevnt over, får du mange gode helsegevinster ved å trene.

Det er ikke så mye som skal til, faktisk kan økter på ti minutter gjøre at du føler deg sterkere og strammere på to uker.

Vil du være sikker på at treningen får deg til å gå ned i vekt, er det likevel regnestykket 3000 x 30 x 5 som gjelder.

Det er heller ikke så vanskelig å gjøre gåturen til en kalori-killer.

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer