MAT ER VIKTIGST: Ifølge ernæringsfysiolog i Grete Roede - Kari Bugge, er kosthold det viktigste hvis du ønsker suksess med vektnedgangen.  Foto: contrastwerkstatt - Fotolia
MAT ER VIKTIGST: Ifølge ernæringsfysiolog i Grete Roede - Kari Bugge, er kosthold det viktigste hvis du ønsker suksess med vektnedgangen. Foto: contrastwerkstatt - Fotolia
Livsstil

Gå ned en halv kilo i uken

Kosthold er nøkkelen hvis du ønsker å redusere vekten, ifølge eksperten.

KK.NO – LETT START: Januar er gjerne en litt tøff måned. En del av oss er slitne etter mye stress i julen, mange synes det er litt tungt å være tilbake i jobb, noen er syke og ganske mange føler seg litt «uggen» i kroppen etter flere uker med mye fet og tung mat.

Selv om det skal ganske mye til for at du legger på deg veldig mye i juleukene, kan man fort kjenne seg litt oppblåst og tung.

Derfor har du kanskje som nyttårsforsett å gå litt ned i vekt i løpet av januar? Kanskje du allerede har startet knallhardt og meldt deg inn på treningssenter og booket pt-timer?

STRESSET ETTER JUL?: Du har antagelig ikke lagt på deg så mye som du tror og føler. Foto: David J. Green - Lifestyle / Alamy/All Over Press
STRESSET ETTER JUL?: Du har antagelig ikke lagt på deg så mye som du tror og føler. Foto: David J. Green - Lifestyle / Alamy/All Over Press Vis mer

I så fall kan det faktisk være greit å vite at det aller første du bør starte med - hvis du ønsker å gå ned i vekt eller stramme opp, er å ta en titt på kostholdet ditt.

LES OGSÅ: 10 supertips for å gå ned i vekt

Ned i vekt?

I hele januar vil KK.no, i samarbeid med Grete Roede, gi deg relevante nyheter og saker (Lett start) som kan hjelpe deg nå målet ditt – uansett om det er å gå ned i vekt, eller bare rydde litt opp i kosthold og helse.

Og det du putter i munnen er helt alfa og omega.

Enkelt forklart: 1 time trening hver dag, eller kutte ut de 2 hvetebollene?  Hva er enklest å få til i hverdagen?

De fleste er forhåpentligvis enige om at det er litt enklere å kutte ut de to bollene.

Ifølge Kari Bugge, som er ernæringsfysiolog og fagsjef i Grete Roede AS, må du - for å gå ned cirka en halv kilo i uken, ha et kaloriunderskudd på 500 kcal hver dag.

For å trene bort disse 500 kcal må du løpe raskt på tredemølle i 60 minutter eller sykle kontinuerlig i over 30 km/t i 60 minutter.

Med andre ord må du ha en hard treningsøkt hver dag i en hel uke. Eller du kan spise 500 kcal mindre daglig. 500 kcal er for eksempel 80 gram peanøtter, ¼ av en stor potetgullpose, 100 gram energibar eller to tjukke brødskiver med pålegg, samt et glass melk.

KUTT KALORIER MED RIKTIG MAT: Spiser du riktig så er det ikke så vanskelig å kutte litt kalorier i hverdagen. Foto: Igor Mojzes - Fotolia
KUTT KALORIER MED RIKTIG MAT: Spiser du riktig så er det ikke så vanskelig å kutte litt kalorier i hverdagen. Foto: Igor Mojzes - Fotolia Vis mer

LES OGSÅ: Slanketabben du bør unngå

Kostholdet har størst effekt

- Konklusjonen av en META-analyse (red.anm. resultatene fra en rekke studier lagt sammen)som ser på effekten av trening versus kosthold når det gjelder vekt, er at få av de overvektige klarte å øke mengden fysisk aktivitet nok til at de oppnådde et energiunderskudd av betydning.

- Fysisk aktivitet er svært viktig i en sunn livsstil, og deltakerne ble naturligvis sprekere, sterkere og fikk bedre helse og mer overskudd – viktige motivasjonsfaktorer for mange som trener, sier Kari Bugge til KK.no.

Er målet ditt å gå ned i vekt, er det altså greit å vite at trening alene sjelden er nok. 

- Kostholdet har faktisk størst effekt når det gjelder å bli kvitt kiloene, forteller Bugge.

- Visste du at det tar 18 aerobictimer å forbrenne 1 kilo fett? Det er mye. Men justerer du kostholdet ditt samtidig som du trener litt ekstra, blir «slankeeffekten» utrolig mye større!

IKKE DROPP TRENING: Det er trening og kosthold sammen som vil sørge for at du klarer å holde vekten stabil. Foto: allOver images / Alamy/All Over
IKKE DROPP TRENING: Det er trening og kosthold sammen som vil sørge for at du klarer å holde vekten stabil. Foto: allOver images / Alamy/All Over Vis mer

Reduserer du matinntaket ditt med 500 kcal per dag, kan du mest sannsynlig regne med et vekttap på fem og ti prosent i løpet av tre til seks måneder.  Det vil si at en person på 70 kilo vil kunne gå ned til et sted mellom 66,6-63 kilo.

LES OGSÅ: Derfor går du ikke ned i vekt

Trening er viktig for å holde vekten stabil

Dette er imidlertid ikke en grunn til å droppe trening og fysisk aktivitet.

Helsemyndighetene anbefaler at vi er fysisk aktive minst 30 minutter hver dag, og ønsker du å gå ned i vekt, bør du vurdere å trene mer, eller hvert fall få opp pulsen litt oftere.

- Fysisk aktivitet og regelmessig mosjon er helt sentralt i en sunn livsstil. Trening gir deg overskudd i hverdagen, god helse, trivsel og gode opplevelser.

- Trening er dessuten helt avgjørende for å lykkes med å holde en stabil vekt over tid, blant annet fordi trening gjør forbrenningen din optimal blant annet ved at du får økt muskelmasse, og dermed høyere forbrenning, forklarer Bugge:

- Konklusjonen er at du vil lettere lykkes med å gå med i vekt dersom du justerer kostholdet samtidig som du trener og er aktivden beste løsningen er altså å kombinere trening med sunn matglede.

Tips til sunne oppskrifter får du mer av på Grete Roedes nettsider!

Vi gjør oppmerksom på at Aller Media er deleier i Grete Roede AS.

Til forsiden