Antioksidanter

Gap opp for antioksidanter

Ekstremt viktig for å forebygge hjerteinfarkt - særlig blant kvinner.

BÆR ER ANTIOKSIDANTBOMBER: Flere type bær er svært gode kilder til antioksidanter, som bjørnebær, jordbær, tranebær og blåbær (illustrasjonsfoto).   Foto: Thinkstock.com
BÆR ER ANTIOKSIDANTBOMBER: Flere type bær er svært gode kilder til antioksidanter, som bjørnebær, jordbær, tranebær og blåbær (illustrasjonsfoto). Foto: Thinkstock.com Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
Hjerteinfarkt er skumle saker, og er en av de hyppigste dødsårsakene i landet, når man ser alle aldersgrupper under ett.

I 2010 døde over 5000 personer av hjertesykdom, som blant annet omfatter hjerteinfarkt.

Blodårene blokkeres

Et hjerteinfarkt oppstår når en kransåre eller en koronararterie blokkeres av en blodpropp. Hjertemuskulaturen får for lite oksygen, og det oppstår dermed en potensielt dødelig tilstand.

Symptomer og tegn på hjerteinfarkt

  • Brystsmerter eller trykk for brystet som vedvarer over flere minutter. Beskrives som klemmende, pressende eller snørende. Ofte lokalisert rett bak brystbeinet.
  • Ofte utstråling til en eller begge armer - særlig venstre - og til hals eller underkjeve. Smerten kan også være lokalisert bare i hals, kjeve, rygg eller øvre del av magen.
  • Smertene er vanligvis sterke og lindres ikke av hvile eller nitroglyserin.
  • Kvalme og brekninger er vanlig.
  • Uforklarlig kortpusthet, svimmelhet.
  • Uforklarlig svetting, oppleves som "kaldsvetting".
  • Brystbrann eller ubehag fra magen.
  • Ryggsmerter.
  • Angst, uro, døsighet, slapphet.
  • Kilde: NHI.no


    Hjerteinfarkt har ofte ulike symptomer (se faktaboks til høyre for nærmere beskrivelse), men det finnes flere måter du kan forebygge sykdommen på.

    En svensk studie, publisert i tidsskriftet the American Journal of Medicine, har vist at et kosthold med mye antioksidanter kan redusere risikoen for at kvinner får et hjerteinfarkt.

    Mer antioksidanter i kosten vil rett og slett si et høyere inntak av frukt og grønt.

    LES OGSÅ: Jobben din kan øke risikoen for hjerteinfarkt

    Ikke samme effekt med kosttilskudd

    I studien fra Karolinska Instituttet spiste de kvinnelige deltagerne inntil sju porsjoner frukt og grønt om dagen. Disse kvinnene reduserte også risikoen for å få et hjerteinfarkt med 20 prosent, over en ti år lang periode, skriver Huffingston Post (ekstern lenke).

    Forskerne sier at andre studier som er gjort på effekten av å ta tilskudd av antioksidanter, ikke viser samme resultater i forhold til hjerteinfarkt.

    De tror kvinnene i denne studien opplevde en positiv effekt fordi de faktisk spiste frukt og grønnsaker - ikke tok kosttilskudd. Og årsaken til dette er som følger:

    - Et kosthold med mye frukt og grønt vil inneholde alle type antioksidanter, eller tusenvis av komponenter som har en synergieffekt, forklarer studieleder Dr. Alicja Wolk.

    MINST FEM OM DAGEN: Norsk helsemyndigheter anbefaler et inntak på minst fem porsjoner frukt og grønt per dag. Dette tilsvarer cirka 200 gram frukt og 300 gram grønt.  Foto: Helsedirektoratet/Synnøve Dreyer
    MINST FEM OM DAGEN: Norsk helsemyndigheter anbefaler et inntak på minst fem porsjoner frukt og grønt per dag. Dette tilsvarer cirka 200 gram frukt og 300 gram grønt. Foto: Helsedirektoratet/Synnøve Dreyer Vis mer

    Dette bør du spise

    Den svenske studien inkluderte 32.500 kvinner mellom 49 og 83 år og varte i en tidsperiode på ti år - fra 1997 til 2007. I løpet av perioden fikk 1.114 kvinner hjerteinfarkt.

    Kvinnene som spiste mest grønnsaker i studien spiste nesten tre ganger så mye som de som spiste minst grønt. De som spise minst fikk bare i seg 2,4 porsjoner per dag.






    Den beste maten for hjertet

    Nedenfor finner flere eksempler på matvarer forskning har vist at er bra for hjertet:

    Laks. Helsedirektoratet anbefaler fisk til middag to til tre ganger i uken. Her bør 200 gram være fet fisk, som laks, som er rik på omega-3 fettsyrer. Disse fettsyrene beskytter mot hjerterytmeforstyrrelse, åreforkalkning, og de senker kolesterol og blodtrykk.

    Olivenolje. Fjern smøret og erstatt med olivenolje, som senker kolesterolnivået.

    Nøtter. Det umettede fettet i nøtter kan gi lavere kolesterol. En studie viser at ved å bytte ut rødt kjøtt med nøtter reduseres risikoen for å få slag med 17 prosent. Men pass på, for nøtter inneholder mye kalorier!

    Bær. Bær er en god kilde til en antioksidant som heter polyfenoler, som kan ha en regulerende effekt på blodtrykket og øke mengden av det gode kolesterolet, HDL. Blåbær kan i tillegg beskytte mot høyt blodtrykk.

    Mørk sjokolade. Endelig en unnskyldning til å spise sjokolade! Et stoff i mørk sjokolade heter flavonoider, og de oppfører seg som antioksidanter og forebygger økningen av det dårlige kolsesterolet, LDL senker blodtrykket og forhindrer blodpropp.

    Tomater. De er en god kilde til antioksidanten lykopen. Lykopen skal blant annet beskytte mot hjerte- og karsykdom.

    Andre ting du bør ha på menyen er: Poteter, kaffe (god kilde til antioksidanter), alkohol (her snakker vi selvfølgelig i moderasjon!) og soya (et magert protein valg).

    LES OGSÅ: Vitaminpiller gjør heller ikke samme nytten

    Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

    Vi bryr oss om ditt personvern

    kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

    Les mer