KALORIFEST: Restaurantbesøkene skal først og fremst nytes, men de kan også fort bli litt i overkant kaloririke.  Foto: All Over Press
KALORIFEST: Restaurantbesøkene skal først og fremst nytes, men de kan også fort bli litt i overkant kaloririke. Foto: All Over Press Vis mer

Sunn Middag

Går du i restaurantfellen?

Det er spesielt én type feriemat som gjør at kiloene sniker seg på.

Vi skal kose oss i ferien, det er liksom hele poenget!

Men, de fleste ønsker jo ikke at vektnålen skal bevege seg for mye i feil retning i løpet ferien.

Her har du noen smarte tips til hvordan du kan unngå at restaurantbesøkene blir veldig kaloririke.

LES OGSÅ: Ned i vekt uten slanking

Brød og olivenolje

Hvor mange ganger har vi ikke gått rundt småsultne, på jakt etter den perfekte restauranten å spise lunsj eller middag på.

Og mens vi leter, blir blodsukkeret gradvis lavere og lavere.

- Når du først finner en restaurant, så er du så sulten at du kaster seg over det lyse brødet som kommer på bordet før middagen, sier klinisk ernæringsfysiolog Tine Sundfør til KK.no.

Sourdough Herb Bread with Butter in Basket Closeup Foto: All Over Press
Sourdough Herb Bread with Butter in Basket Closeup Foto: All Over Press Vis mer

Er du opptatt av å holde vekten, kan det være greit å huske på at denne «forretten» innebærer en del kalorier.

I tillegg har det faktisk vist seg at lyst brød, som inneholder det vi kaller raske karbohydrater, faktisk gjør at du blir mer sulten. Det er altså ikke uten grunn at restauranter i utlandet dytter brød ut på bordet så fort som mulig. 

Dypper du i tillegg brødet i den fantastiske lokalproduserte olivenoljen restauranten har, eller smør, så bidrar det også med mange kalorier til måltidet.

LES OGSÅ: Bytt ut isbergsalaten

Italiensk eller fransk?

For å unngå at dere blir gående rundt å lete etter en restaurant, kan det være smart å planlegge litt.

- Tenk også litt over hvilke typer restauranter dere går på, råder Sundfør.

Det er ofte lettere å velge sunt på for eksempel franske restauranter, hvor det er mer kjøtt og fisk på menyen.

- Velg rent kjøtt eller fisk, og be gjerne om ekstra grønnsaker, tipser Sundfør.

Hun anbefaler at du, selv om det er fristende, kanskje ikke spiser italiensk hver eneste kveld.

- Rettene man ofte får her, består av en stor tallerken pasta eller pizza, og ingen grønnsaker, sier Sundfør.

Velger du pastaretter med tomatbaserte sauser framfor de med fløtesauser, så sparer du også en del kalorier.

PLANLEGG: Er dere flere som ferierer sammen, kan det være lurt å bli enige om spisested, så unngår dere restaurantjakt på tom mage.  Foto: All Over Press
PLANLEGG: Er dere flere som ferierer sammen, kan det være lurt å bli enige om spisested, så unngår dere restaurantjakt på tom mage. Foto: All Over Press Vis mer

Velger du pizza, tror Sundfør det krever mye viljestyrke for å klare og la det ligge igjen noe.

- Det smaker jo så godt, sier hun og legger til:

- Men kanskje kan dere dele en pizza, og bestille en salat i tillegg?

LES OGSÅ: Derfor bør pastaen være al dente

Den største synderen

Hvis det er én råvare ernæringsfysiologen mener bidrar spesielt til ekstra feriekilo for mange av oss, så er det de friterte potetene.

- Dropp pommes frittes, er rådet fra Sundfør.

Velger du pommes frittes som tilbehør vil det alene tilføre kroppen 500-600 kalorier – like mye som en hel hverdagsmiddag kan gjøre.

- Pommes frittes er bare restaurantenes metode for å gjøre maten billigere. Be om kokte poteter, ris eller ekstra grønnsaker i stedet, anbefaler Sundfør.

LES OGSÅ: Snart får du «sunnere» pommes frittes

Og desserten? Den skal du selvfølgelig kose deg med, men kanskje kan den deles?

Ifølge Sundfør handler det om å være litt bevisst og om å ta noen valg.

- Hvis du skeier ut over hele linja, så vil det få konsekvenser og du vil gå opp i vekt.

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: