Vektøkning

Gått opp to kilo over natten?

Det kan skyldes det du spiste i går.

OPP I VEKT: Dersom du har gått opp noen kilo over natten, kan dette skyldes det du spiste eller drakk dagen før.  Foto: Michael Nivelet - Fotolia
OPP I VEKT: Dersom du har gått opp noen kilo over natten, kan dette skyldes det du spiste eller drakk dagen før. Foto: Michael Nivelet - Fotolia Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
Mange kvinner har et anstrengt forhold til vekten sin og veier seg ofte flere ganger i uken for å forsikre seg om at tallet er det samme.

Og som regel har vi ikke noe å bekymre oss for, for vekten vår er omtrent det samme fra dag til dag.

Men dersom du er blant dem som veier deg daglig, har du kanskje opplevd at den noen ganger ikke bare har variert med noen hundre gram, men så mye som en kilo eller to.

Det du imidlertid bør vite, er at dette ikke nødvendigvis betyr at du faktisk har lagt på deg.

LES OGSÅ: Søvn kan hjelpe deg ned i vekt

EKSPERTEN: Helle G. Bornstein, treningsekspert og gründer av Smart Trening. Foto: Astrid Waller/KK
EKSPERTEN: Helle G. Bornstein, treningsekspert og gründer av Smart Trening. Foto: Astrid Waller/KK Vis mer
KARBOHYDRATER: Et måltid bestående av mye karbohydrater kan gjør at du veier mer. Dette er fordi karbohydrater binder vann. Foto: Jason Stitt - Fotolia
KARBOHYDRATER: Et måltid bestående av mye karbohydrater kan gjør at du veier mer. Dette er fordi karbohydrater binder vann. Foto: Jason Stitt - Fotolia Vis mer

Karbohydrater binder vann






Helle G. Bornstein, som er treningsekspert og gründer av Smart Trening, forteller til KK.no at den plutselige vektøkningen kan skyldes vannmengden du har i kroppen.

– Vannmengden din kan variere veldig ut ifra hva du spiser. Eksempelvis binder karbohydrater mye vann i kroppen noe som igjen kan påvirke vekten din.

– Kroppens lagrede energi i form av karbohydrater er glykogen, og du kan ha mellom 300 til 600 gram glykogen i kroppen. Du kan binde opptil 2,7 gram vann per gram glykogen, og har du da fulle lagre av glykogen kan det tilsvare opp mot 1,6 kilo.

Men det er ingen grunn til panikk dersom vekten plutselig viser to kilo mer enn dagen før, for ifølge Bornstein vil disse forsvinne dersom du kutter ned på karbohydratene i kosten din.

– Kutter du ned på karbohydratene vil også vannmengden i kroppen bli mindre. I tillegg vil mindre karbohydrater i kosten stimulere til bedre fettforbrenning, noe som igjen vil kunne hjelpe deg å kunne gå ned noen ekstra kilo, forklarer hun.

LES OGSÅ: Karbohydratene du bør være obs på





MÅLEBÅND: Et målebånd kan ofte være en bedre måte å finne ut hvor mye mindre fett du har rundt midjen.  Foto: Kzenon - Fotolia
MÅLEBÅND: Et målebånd kan ofte være en bedre måte å finne ut hvor mye mindre fett du har rundt midjen. Foto: Kzenon - Fotolia Vis mer

Hormonelle svingninger og tarminnhold

Inge Thomas Ravlo, som er ernærings- og treningsfaglig ansvarlig for StudioDay-kjeden i Oslo, mener i liket med Bornstein at inntaket av karbohydrater kan ha mye å si for vekten vår.

– Karbohydrater binder vann i musklene våre og gir dem et spenstig fint utseende og god styrke. Man kan ofte se at de som ikke spiser noe særlig karbohydrater har litt flatere og mindre spenstige muskler.

– Dersom du lagrer 300 gram karbohydrater i musklene vil du lagre omtrent 700 gram vann til disse, og således én kilo muskelmasse mer, forteller han til KK.no.

I tillegg til inntaket karbohydrater er det også en rekke andre faktorer som kan ha innvirkning på hvor mye vi veier fra dag til dag.

– Vekten hos en normaltrent person kan variere med en til to kilo i løpet av et døgn, og dette kan skyldes blant annet endringer i tarminnholdet, hormonelle svingninger, saltinntak og karboladning.

– I tillegg kommer det også an på om du har gått på do eller ikke, og om tidspunktet du veier deg på er det samme som sist, legger Bornstein til.

LES OGSÅ: Pass på hvor du plasserer badevekten





Vekten forteller ikke alt

Det å veie seg daglig kan fungere bra for noen, mens for andre kan det bli både frustrerende og besettende.

Og siden kroppsvekten vår kan variere mye fra dag til dag, kan noen få hundre gram ekstra fort kunne ødelegge humøret til den mest selvsikre kvinne.

Bornstein forteller at det er viktig å huske på at vekten ikke gir deg noen annen informasjon om kroppen din enn akkurat hvor mye du veier.

– Det er fint å ha oversikt over hvor mye man veier, men husk at tallet på vekten ikke forteller deg noe om hva kroppen din består av. Du kan for eksempel veie mindre enn du først gjorde, men likevel ha mer fett på kroppen enn da du startet.

– Et målebånd eller en fettklype kan være bedre måleverktøy enn en vekt. Da kan du sjekke hvor mye fett som er redusert og ikke bare hvor mye du veier.

Ravlo forteller at istedet for å veie deg daglig, bør du velge en fast dag i uken.

– Skal du veie deg så gjør det på samme dag og på samme betingelser – for eksempel onsdag morgen, da midt i uken oftest er mer matmessig nøytralt enn rett etter helgen.

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer