IKKE BRA FOR NOEN: Brus har ingen positive helseeffekter, men noen av oss bør være mer obs på å ligge unna enn andre. Foto: Getty Images/iStockphoto
IKKE BRA FOR NOEN: Brus har ingen positive helseeffekter, men noen av oss bør være mer obs på å ligge unna enn andre. Foto: Getty Images/iStockphoto Vis mer

Brus

Genene avgjør hvor tykk du blir av brus

Ny forskning viser at noen legger lettere på seg av sukkerdrikken enn andre.

Alle vet at brus ikke er særlig sunt, da drikkene ofte inneholder rundt 10 prosent sukker. Det betyr at om du drikker en halvliter brus, får du i deg 27 gram sukker - nesten syv sukkerbiter (én sukkerbit veier omtrent fire gram).

Det er med andre ord ikke så rart om du legger på deg, dersom du får i deg store mengder brus.

VÆR SMART: Er du tørst, bør du ty til vann! Foto: Colourbox
VÆR SMART: Er du tørst, bør du ty til vann! Foto: Colourbox Vis mer

Noen legger lettere på seg

Fersk forskning fra USA viser imidlertid at vektøkning som følge av brusdrikking har sammenheng med genene dine. Noen av oss har nemlig gener som gjør at vi raskere går opp i vekt om vi drikker brus, skriver Videnskab.dk.



Forskerne ved Harvard School of Public Health gikk gjennom to store studier av tusener av menn og kvinner som hadde rapportert sitt matinntak, og fått registrert vekt over en lengre tidsperiode.

De plukket ut over 11.000 personer hvis genetikk også var registrert. De som allerede var overvektige ved starten av studien ble luket ut.

Genetiske markører

Ved å sjekke tallene fant forskerne at jo flere av de 32 genetiske markørene (som gjør oss mer disponible for vektøkning) personene hadde, jo mer la de på seg av å drikke sukkerholdig drikke.

- Studien er interessant, fordi den viser at samspillet mellom gener og kosthold kanskje har en større effekt på fedme enn vi har trodd. Forsøkspersonene som hadde flere av de 32 markørerene la mer på seg, sier lektor Lesli Hingstrup Larsen ved Institut for Human Ernæring/Fedme og Appetitregulering ved Københavns Universitet:

- Jo oftere forsøkspersonerne drakk sukkerholdig drikke, jo mer uttalt ble den genetiske fedmerisikoen, noe som ikke var tilfelle for den som valgte drikke med kinstig søtningstoff,

Du kan lese hele forskningartikkelen i New England Journal of Medicine her (ekstern lenke).

LES OGSÅ: Spørsmålet du bør stille deg før du spiser eller drikker

Vær obs på lettbrus

Selv om denne studien også viste at forsøkspersonene som drakk lettbrus ikke la på seg på samme måte som de som drakk vanlig brus, betyr ikke det at du kan drikke lettbrus som om det var vann.

Annen forskning viser at søtsmaken de kunstige søtningsmidlene skaper, trigger kroppen til å tro at det kommer kalorier, og dermed kan lettbrusdrikking skape et søtsug det er vanskelig å motstå, og det ender med at du legger på deg.

Om du bare drikker brus innimellom, er det ingen fare. Men om du er glad i brus, og gjerne drikker mer enn en halvliter i uka, er det bedre å velge lettbrus.

Bare vær klar over at du kan oppleve søtsug etterpå. I stedet for å gå for godis eller boller og kaker, bør du heller stagge dette suget med frukt, eller andre sunne matvarer.

Men aller helst bør du bytte ut brus og lettbrus med dette.

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: