Te

Gi deg selv en ny start

Gjør dette og merk forandringen etter én uke.

Nytt og bedre liv i 2009? Det er ikke så mye som skal til for å komme i gang. Foto: Image Source
Nytt og bedre liv i 2009? Det er ikke så mye som skal til for å komme i gang. Foto: Image Source Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
Daff og dvask etter julen? Gjør kroppen klar for å gå inn i det nye året med en helt naturlig «detox» fri for kålrabijuice, oljer, tarmskylling, te og piller. La heller kroppen rense seg selv en uke eller to, skriver Associate Content.com, som har forskningen på sin side.

- Kroppen har nemlig et eget, avansert apparat for å avgifte seg selv. Dietter og preparater som skal gjøre denne jobben kan gjøre mer skade enn nytte ved at de naturlige prosessene blir forstyrret. Men har du levd usunt i en periode kan du gjerne hjelpe kroppen med å gjenvinne formen, ifølge professor Alan Boobis og dr. Derek Lohman ved London Imperial College.

  • Sunn i full fart
  • 8 råd som fjerner juleflesket
  • Derfor bør du aldri slanke deg
  • Ukeplan for et sunnere liv

  • Her er et eksempel på en naturlig «detox»:

    1. Bli bevisst

    Skal du klare å endre livsstil da forutsetter det at hodet er med. Hvilket vil si at dersom du skal klare å gjøre de nødvendige endringer, da må du begynne å bli klar over hva disse endringene egentlig gjør for deg. Hva får du igjen for å spise sunt og og drikke nok? Hva føler du etter at du har trent? Hvordan kjennes det å være opplagt som følge av en god natts søvn? Du trenger ikke gå på noen kur for få en sunnere hverdag, men du må fjerne negativ energi og lære deg å unngå «giftstoffer» som sinker deg. Kjenn etter hva de sunne valgene gjør for deg og begynn å handle ut i fra det.

  • 2 lynkjappe helsetriks
  • Vær bevisst - spis deg sunn
  • Snarveien til Vendela-kropp

  • 2. Få mer energi

    Energi virker på mange måter, men to typiske ting som gir oss energi er mat og hvile. Når det gjelder mat, så er hovedregelen at jo lengre tid kroppen bruker på å forbrenne maten, jo mindre energi «til overs». Trikset er å bytte ut ferdigmaten med ferske råvarer for å få kroppen til å jobbe til din fordel fra første bit. Når det kommer til avslapning, så er det kun når vi sover at vi slapper av maks, men avspenningsteknikker kan også gi deg fornyet energi fordi de øker oksygentilførselen i kroppen, men viktigst: sov nok, pust med magen og ta pauser mellom slagene.

  • 8 knep som gir energikick
  • Slik får du tilbake energien
  • 50 tips som gir mer energi

  • 3. Spis nok og vær aktiv

    For å få en sunn pangstart på din nye og sunne livsstil, start hver dag med en vannholdig frukt. Pærer, epler eller bær gjør susen og gir deg masse antioksidanter.

    Så til trening. Det er kjempefint å trene på morgenen når kroppen er «ren», men ikke tren på tom mage. Start dagen med en porsjon usukret kornblanding med ekstra lett melk og frukt og gå en tur i frisk luft eller ta deg en løpetur. Du trenger selvsagt ikke å trene om morgenen, men litt fysisk aktivitet for å få kroppen i gang er bra. Se til at du uansett trener ett eller annet, enten det er å gå tur, løpe eller spille squash, i 45-60 minutter hver dag, så finn aktiviteter du klarer å opprettholde i en ukes tid, så du får deg en skikkelig «detox».

    Det verste du gjør er uansett å starte dagen med å fylle din tomme kropp med kaffe og røyk. Du trenger ikke avstå fra koffein fullstendig, men drikk med måte og kun mellom lunsj og klokken tre-fire.

    Så er det tid for middag. For det første, spis masse grønnsaker, magert kjøtt som kylling og kalkun, bønner og brun ris. Vær varsom med salt og sterkt krydder og drikk vann før og etter måltidet i stedet for under. Og prøv å innføre faste måltider til en viss grad, da unngår du å gå tom for energi, men får stadig påfyll så du holder deg frisk og rask.

  • Ned i vekt med vann
  • Her er kostholdsfellene
  • Det smarteste du kan spise
  • Spis deg skjønn, smart og sunn
  • Spiser du deg super?

  • 4. Vekk sansene

    For økt velvære gjennom hele dagen, bruk badet for alt det er verdt. I dusjen, skrubb vekk døde hudceller og gi huden rikelig med fuktighet i form av deilige oljer eller geleer. Veksle mellom og dusje i kaldt og varmt vann for å få opp blodsirkulasjonen og vekk kroppen din mens du forsiktig strekker deg litt og beveger hodet i sirkler for å løse opp stive skuldre.

  • Nakentriks du bør kunne
  • Triksene som synes utenpå
  • Lær å bli sexy i sloggi

  • 5. Prioriter søvn

    Søvnproblemer forårsaker unødig stress fordi kroppen blir mindre motstandsdyktig mot dette. Når du følger denne planen, fokuser da på naturlig søvn og dropp sovepiller og alkohol. Prøv gjerne en kopp kamillete før leggetid, en dråpe lavendel på hodeputen eller et glass varm soyamelk, men poenget er å finne ut hva som skal til for at du får sove godt. Alt om søvn kan du lese her.






    Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

    Vi bryr oss om ditt personvern

    kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

    Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

    Les mer