Omega 3

Gi deg selv et oljeskift

Like viktig med god smøring for deg som for bilmotoren!

GOD SMØRING: Kroppen trenger riktige olje- og fettyper for å fungere optimalt. Foto: Getty Images
GOD SMØRING: Kroppen trenger riktige olje- og fettyper for å fungere optimalt. Foto: Getty Images Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
En bilmotor trenger olje som smøring for å fungere. Det gjør også kroppen din.

Spørsmålet er bare om du gir den skikkelig kvalitetsolje, eller om du bruker olje av dårlig kvalitet?

Olje eller fett er viktig for kroppen. Det er absolutt ikke lurt å kutte alt fett fra kostholdet. Men du bør passe på å velge riktig type «smøring».

Gir du kroppen din transfett og mettet fett, bør du definitivt gjøre et oljeskift. Det er nemlig mye bedre med flerumettet fett, for eksempel omega 3, og enumettet fett, for eksempel i form av olivenolje og avokado.

Spiser du mye halvfabrikata og ferdigmat, får du antagelig i deg mye mettet fett og transfett som ikke er særlig bra for kroppen. Som alltid er det mye bedre å lage mat fra bunnen av. Det er ikke så vanskelig eller tidkrevende når du først lærer deg det.

LES OGSÅ: Så mye fett kan du spise

Den amerikanske livsstilslegen Mark Hyman forklarer det ganske greit i videoen under:




Ikke ett fett

Lege Roar Pedersen i Lommelegen.no har laget følgende guide over fettsyrene:

Mettede fettsyrer
Matvarer med høyt innhold av mettet fett er smør, fett i melk, harde oster, palme- og kokosolje. Kjøtt inneholder også mye mettede fettsyrer. Disse fettypene er faste ved romtemperatur. Høyt inntak av mettede fettsyrer øker mengden kolesterol i blodet og risikoen for hjerte-karsykdom.

Enumettede fettsyrer
Viktige kilder er olivenolje, rapsolje, avocado, nøtter og frø. Enumettede fettsyrer er ikke nødvendige for kroppen, fordi kroppen kan lage disse selv. Middelhavsdietten inneholder mye enumettet fett, og det er holdepunkter for at dette fettet reduserer kolesterolnivået i blodet, og derved risiko for hjerte-/karsykdommer.

Flerumettede fettsyrer
Slike fettsyrer får du mye av i vegetabilske oljer, fiskeoljer og fet fisk. Denne gruppen innehlder også to typer fetty som kroppen ikke klarer seg uten, de såkalte essensielle fettsyrene:

- omega 6-fettsyrer: gode kilder er olivenolje og solsikkeolje.
- omega 3-fettsyrer: gode kilder er soya og rapsolje, valnøtter og fet fisk som sardin, makrell og laks.

Flerumettede fettsyrer er sunt fett og forskningresultater antyder at et kosthold med slikt fett fremfor mettet fett beskytter blant annet mot hjerte-karsykdom, bryst-, tarm- og bukspyttkjertelkreft.

Transfettsyrer
Margarin, kjeks, kaker og potetgull inneholder en del av disse fettsyrene som er herdet industrielt for å unngå harskning. Transfettsyrer finnes i rikelige mengder i melk- og kjøttprodukter, og har en negativ effekt på kolesterolnivået.

KK.no og Lommelegen.no eies begge av Aller Internett.

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

KK er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer