NY VITEN: - Røykere kan føle seg og framstå som friske, men lungene deres er likevel til en viss grad unormale, sier professor Ronald G. Crystal. Foto: Thinkstock.com
NY VITEN: - Røykere kan føle seg og framstå som friske, men lungene deres er likevel til en viss grad unormale, sier professor Ronald G. Crystal. Foto: Thinkstock.com Vis mer

Røyking

Gir skader legen din ikke ser

Røyking aktiverer gener som skal være avslått - gener som knyttes til lungekreft.

Publisert
Selv røykere som både føler seg friske og ser friske ut kan ha skader som kan gi kreft, viser ny forskning utført ved Weill Cornell Medical College i New York.

Selv om vanlige helsetester og til og med røntgen viser friske luftveier, er cellene her skadet hos røykere.

LES OGSÅ: Røyking er mer skadelig for kvinner

Feil gener blir aktivert hos røykere

Forskerne avdekket nemlig at stamcellegener som knyttes til lungekreft er «skrudd på» i luftveiscellene hos røykere.

Dette kunne ikke forskerne finne hos ikke-røykere, så det var ikke tvil om at røykingen hadde forårsaket denne genaktiviteten.

Vanligvis skal ikke disse genene være i funksjon hos mennesker etter fosterstadiet.

– Forskningsresultatene våre viser ikke at folk har kreft, men at cellene i luftveiene er i ferd med å miste kontrollen og bli uorganiserte, sier forskningsleder Ronald G. Crystal i en oppsummering av studien, publisert på Weill Cornell Medical College sine nettsider.

Disse celleendringene er like de en ser hos folk som har lungekreft.

LES OGSÅ: Røyking kan fremskynde overgangsalderen

– Lungene er unormale

– Røykere kan føle seg og framstå som friske, men lungene deres er til en viss grad unormale likevel, sier Crystal.

De genene forskerne ser blir skrudd på av røyking er de samme som blir skrudd på når noen rammes av de mest aggressive og behandlingsutfordrende lungekrefttypene.

Crystal understreker at dette ikke nødvendigvis gjør at alle som røyker får lungekreft, men at alle som røyker har skapt grobunn for sykdommen.

Vet du hvor mange positive ting som skjer med kroppen din når du slutter å røyke?

For eksempel blir hukommelsen din bedre. Dessuten kan det faktisk bli lettere å slutte om du trener styrke i avvenningperioden.

Fikk du lyst til å stumpe røyken nå? Vi har tidligere her på KK.no presentert et opplegg som kan hjelpe deg med nettopp det:

Slik kan du bli røykfri på ti dager:

Dag 1

Første dag bør være en fredag, slik at første røykfrie dag blir mandag. Skriv ned grunnene til at DU vil slutte å røyke. Legg denne et sted som er tilgjengelig, for eksempel i lommeboka. Ha den i beredskap for «svake øyeblikk». Du bør lage din egen røykelogg. For hver sigarett skriver du ned hvorfor du røykte den. Skriv også hvor godt den smakte, fra 1-5.

Dag 2

I dag skal du begynne å røyke med motsatt hånd. Nå bryter du vanen og blir bevisst hver eneste røyk. På samme måten kan du bruke lighter i stedet for fyrstikker eller omvendt. Begynn å røyke sigaretter med mindre nikotin. Vent 15 minutter etter måltidet før du røyker, og gå fra spisebordet før du tenner sigaretten.

Dag 3

Nå skal du begynne å følge loggen du har laget. Der du ser at du lettest kan la være å røyke skal du gjøre nettopp det. Fra og med i dag får du ikke røyke 15 minutter før og etter måltidene og kaffepausene.

Dag 4

Nå skal du begynne å fylle ut røykelogg 2. Du skal registrere hvor mange trekk du tar av hver sigarett. Dessuten skal du skifte til et annet merke. Fra nå av skal du ikke røyke på kjøkkenet eller i stuen. Du skal ikke røyke de første 15 minuttene etter at du har stått opp, eller de siste 15 minuttene før du legger deg.

Dag 5

Flytt røyken fra pekefinger til langefinger. Mens du røyker skal du ikke gjøre andre ting samtidig. Fra i dag skal du ikke røyke 30 minutter før eller etter alle kaffepauser og måltider. Du skal heller ikke røyke i 30 minutter etter at du har stått opp og før du legger deg.

LES OGSÅ: Føler du deg alltid sulten?

Dag 6

Gå over til et enda mildere merke. Du får bare røyke ute og helst alene. Gjør det du kan for at det å røyke blir brysomt.

Dag 7

Nå er det kun de mildeste sigarettene som skal røykes. Du skal ta færre drag av røyken, hvor mye bestemmer du før du tenner den. Fra i dag skal du ikke røyke 45 minutter før eller etter alle kaffepauser og måltider. Du skal heller ikke røyke i 45 minutter etter at du har stått opp, og ikke i de siste 45 minutter før du legger deg.

Dag 8

Nå skal du skifte fra langefinger til lillefinger når du røyker. Du bør begynne å planlegge livet de neste ukene slik at du ikke får tid til å kjede deg. Planlegg feiring av din første røykfrie dag.

Dag 9

Sett fram et spareglass. Her putter du alle pengene som ellers ville gått opp i røyk.

Dag 10

Fortell alle rundt deg at du er røykfri fra og med i morgen. Fortell også at du kan trenge litt oppmuntring. Du tar din siste røyk før du legger deg. Samtidig kaster du det du har i huset av røyk.

LES OGSÅ: Legg vekk dette på hotellrommet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer