SPINNING: Spinning er veldig god kondisjonstrening, men stemmer det at det kan gi deg kraftigere lår og legger? Les mer om dette i denne saken! Foto: HconQ - Fotolia
SPINNING: Spinning er veldig god kondisjonstrening, men stemmer det at det kan gi deg kraftigere lår og legger? Les mer om dette i denne saken! Foto: HconQ - Fotolia Vis mer

Trening

Gir spinning kraftigere lår og legger?

- Det største våset jeg har hørt på lenge, sier norsk treningsekspert.

Det har vært full harnisk i spinningmiljøet i USA, etter at personlig trener for stjernene – Tracy Anderson, gikk ut i et intervju med treningsmagasinet Redbook og sa at treningen «gir kraftige lår og legger».

Anderson, som blant annet er PT for skuespillere som Gwyneth Paltrow, Nikki Reed og Julianne Hough, mener også at regelmessig spinning vil kunne føre til at du legger på deg, fremfor å gå ned i vekt - slik mange kanskje ønsker.

Kraftigere legger og lår?

KRAFTIGERE LÅR OG LEGGER: Kjendis-PT Tracy Anderson mener man får kraftigere lår og legger av spinning.  Foto: Splash News/ All Over Press
KRAFTIGERE LÅR OG LEGGER: Kjendis-PT Tracy Anderson mener man får kraftigere lår og legger av spinning. Foto: Splash News/ All Over Press Vis mer

- Spinning forbrenner kanskje kalorier, men hvis det er alt du gjør, så vil det kunne føre til at leggene og lårene dine blir kraftigere, sa hun til magasinet:

- Jeg har opplevd at damer kommer til meg etter kun å ha holdt på med spinning i seks måneder, men likevel ikke skjønt hvorfor de ikke passer inn i jeansene sine.

Uttalelsene til Anderson, som driver med dans- og yogainspirerte kondisjons- og styrketreningsformer, skapte selvsagt stor oppstandelse i spinningmiljøet.

- Spinner du tre ganger i uka, så forbrenner du om lag 1800 kilokalorier, avhengig av vekt og form. Men 0,45 kilo fett tilsvarer omtrent 3500 kilokalorier, så det er klart at for å se vekttap, så må andre ting også til, har Will Torres, grunnlegger av treningssenteret Willspace i New York, sagt i forbindelse med saken.

PT Joe Cameron fra Philadelphia kunne på sin side fortelle at det slett ikke er uvanlig å legge på seg litt når man starter en ny treningsform:

- Det er ikke uvanlig å legge på seg litt når man begynner med en ny treningsrutine. Mange gjør det rett og slett fordi de bygger mer muskler – som veier mer, mens andre overkompenserer ved å spise mer mat, fordi de tror de trenger/fortjener det, sa Cameron til Redbook ifølge Daily Mail.

GOD KONDISJONSTRENING: Spinning kan være svært god kondisjonstrening, så fremt du får opp pulsen godt nok.  Foto: stokkete - Fotolia
GOD KONDISJONSTRENING: Spinning kan være svært god kondisjonstrening, så fremt du får opp pulsen godt nok. Foto: stokkete - Fotolia Vis mer

LES OGSÅ: Derfor er det vanskeligere å nå makspuls på spinning

Stemmer ikke

Dette med at du kan få kraftige lår og legger av å gå på spinningtimer, er en myte som har versert i treningsbransjen i mange år.

Men stemmer det på noe som helst vis?

KK.no spurte to kjente norske treningseksperter, og svarene deres var klare:

- Dette er noe av det største våset jeg har hørt på lenge! Så fremt man ikke tråkker på maksimal motstand, og så vidt klarer å tråkke rundt, så er spinning en aerob aktivitet på linje med aerobic og løping, sier Øystein Jensen, trener og fysioterapeut ved Artesia Trening til KK.no:

- Det innebærer moderat intensitet ispedd noe høy intensitet, men aldri så tungt at det vil bygge «kraftige legger og lår». Da må man trene styrke.

SKAL MYE TIL: Ifølge de norske treningsekspertene kan du oppleve å få mer muskler i lår og legger når du spinner, men det skal veldig mye til for at de skal bli markant større.  Foto: william87 - Fotolia
SKAL MYE TIL: Ifølge de norske treningsekspertene kan du oppleve å få mer muskler i lår og legger når du spinner, men det skal veldig mye til for at de skal bli markant større. Foto: william87 - Fotolia Vis mer

Ifølge treningseksperten vil du imidlertid merke en viss muskelvekst dersom du begynner med spinning og aldri har gjort det før.

- En utrent person vil nok merke en viss muskelvekst ved regelmessig spinning, men aldri slik at det blir «for mye». Uansett; kraftige legger og lår er noen av fundamentene for en sterk og sunn fysikk. Det er ikke noe man bør sky, tvert imot spør du meg! Sier han.

LES OGSÅ: Slik slipper du bleiebukse på spinning

Danner muskler etter type trening

Helle Bornstein, treningsekspert og gründer av Smart Trening, tror det er flere faktorer enn spinning som påvirker størrelsen/muskulaturen i lår og legger.

- Hvordan kroppen din bygger muskler avgjøres av genene dine, hva du spiser og hva du gjør/trener. Løper du mye og langt får du ikke mye muskulatur i beina. Dette fordi det ikke er gunstig å ha masse muskulatur i bena når du løper mye. Mange av dem som løper mye, vil derfor kunne «løpe av seg» rumpe og definerte lår, sier hun:

FORME BEINA: Ifølge Helle Bornstein er riktig kosthold og tung styrketrening det som må til for å forme beina.  Foto: Astrid Waller/KK
FORME BEINA: Ifølge Helle Bornstein er riktig kosthold og tung styrketrening det som må til for å forme beina. Foto: Astrid Waller/KK Vis mer

- Sammenligner du en syklist med en danser, så vil dansing stimulere til en muskelsammensetning lik dansere. Det betyr ikke utelukkende at du får en dansers kropp av kun å danse, her kommer kost og gener inn. Men velger du å sitte mye på sykkelen får du på den andre siden muskler som er gunstig for å klare å sykle mye og lenge. Og lårene til en syklist vil kunne virke «bulky» framfor en dansers lår.

Helle konkluderer altså med følgende:

- Får du svære lår av å spinne? Nei. Men jeg vil heller ikke påstå at det er noen god måte å forme beina på, og trener du ikke en form for styrketrening i tillegg kan beina lett bli uproposjonale og da kan de virke større enn de faktisk er. Sånn sett er dans en bedre måte å forme beina på, sier hun, og legger til:

- Skal du forme beina og bli kvitt unødvendig fett på bena vil jeg anbefale følgende:

1. Legg om kosten din.
2. Tren tung styrketrening sammen med aktiveringsøvelser.

LES OGSÅ: Ned i vekt uten slanking

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: