Regelmesssig trening virker på vekta på flere måter enn det mange av oss er klar over, ifølge ny forskning.  Foto: All Over Press
Regelmesssig trening virker på vekta på flere måter enn det mange av oss er klar over, ifølge ny forskning. Foto: All Over Press Vis mer

Trening

Gjør dette, hold ny-vekta

Ikke så selvsagt som man skulle tro.

Endelig funnet trivselsvekta? Nå har forskere funnet ut hvordan man holder den, melder American Physiological Society.

  • Tren helt gratis: få tipsene
  • 31 ting som gir treningslyst
  • Tren i det fri: masse gode tips

  • Mer enn kaloriforbrenning

    Hvis du, enten med kostholdsendringer alene eller også trening, har klart å gå ned i vekt er regelmessig trening nøkkelen til å holde den nye vekta. Regelmessig trening gjør nemlig langt mer enn å få kaloriene til å trille av sted, ifølge en ny studie.

    Treningen reduserer også appetitten, motvirker produksjonen av nye fettceller og tvinger kroppen til å brenne kalorier fra fett før den brenner kalorier fra karbohydrater, hvilket reduserer sultfølelsen.
  • Styrk deg slank
  • Jill tester hjemme-utstyr
  • Sterk med strikk

  • Testet det ut på rotter

    Studien baserer seg på forsøk på rotter som først ble fetet opp og deretter satt på en lavfett-diett og delt i to grupper. Den ene gruppen måtte løpe jevnlig på en tredemølle, den andre gruppen levde som den ville. I tredje og siste etappe av studien fikk rottene lov til å spise så mye lavfett-mat de ville, men rottene som trente, de fortsatte med det.

    Etter to måneder viste det seg at treningsrottene hadde lagt på seg langt mindre, også rundt magen. De hadde også forbrent fett tidlig på dagen og mer karbohydrater senere på dagen.

    - Siden det trengs mindre energi for å lagre fett enn karbohydrater vil det å forbrenne karbohydrater først føre til at man mister færre kalorier totalt, konkluderer forskerne ved University of Colorado Denver.
  • Trening for tiltaksløse
  • Flat mage på kjerringmåten
  • 3 gåturer i uka=stabil vekt

  • Treningsrottene utviklet heller ikke nye fettceller. Nye fettceller antas å kunne øke fettlagringskapasiteten i magen, noe som kan forklare hvorfor rottene som ikke trente også endte opp tyngre enn sitt utgangspunkt.

    Les hele artikkelen fra American Physiological Society her.

    Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

    Saker spesielt utvalgt for deg: