IKKE SETT RØMMEN RETT PÅ BORDET: Hvis den blir stående i romtemperatur over lenger tid vil den også bli dårlig raskere. Se også de andre tabbene du bør unngå: Foto: Fotolia
IKKE SETT RØMMEN RETT PÅ BORDET: Hvis den blir stående i romtemperatur over lenger tid vil den også bli dårlig raskere. Se også de andre tabbene du bør unngå: Foto: FotoliaVis mer

Taco

Gjør du denne tacotabben?

Du bør droppe å sette rømmen rett på middagsbordet.

Taco er den soleklare helgekosfavoritten blant oss nordmenn. Og det er ikke rent få tortillalefser, skjell og krydret kjøttdeig vi får i oss løpet av et år.

En undersøkelse utført av Opplysningskontoret for frukt og grønt (Frukt.no) har vist at det selges svimlende 14,4 millioner enheter av meksikanske skjell og lefser i Norge hvert året.

Og gjør du som folk flest, så har du også rømme til tacoen - og kanskje er du ikke så veldig fin på det, og setter rømmeboksen rett på middagsbordet når familien skal kose seg?

Men er det sånn at det ofte blir rømme igjen, som så skal brukes til middagslaging senere, så er det en dårlig idé å la rømmen stå ute i romtemperatur.

LES OGSÅ: Føles magen helt sprengt?

IKKE SETT DEN UT PÅ BORDET SLIK: Da risikerer du at rømmen blir fortere dårlig hvis du setter den i kjøleskapet igjen.
IKKE SETT DEN UT PÅ BORDET SLIK: Da risikerer du at rømmen blir fortere dårlig hvis du setter den i kjøleskapet igjen. Vis mer

Ikke sett rømmeboksen på bordet






– Meieriprodukter kan bli dårlige ganske fort dersom temperaturen stiger og det gjør den jo når produktet settes på bordet og står framme under måltidet, sier Mari Austvoll Ilseng, prosjektleder for Forskning og Utvikling i Tine.

I stedet bør du ta så mye rømme du tror dere vil spise i en egen skål, og la boksen med resten av rømmen stå igjen i kjøleskapet. Ikke hell innholdet i skålen tilbake i boksen heller.

Behandler og oppbevarer du rømmen riktig, kan den holde lenger enn «best før datoen», selv om du har åpnet boksen. For å være sikker på at rømmen fortsatt kan spises, bør du imidlertid kontrollere produktet før du spiser det.

– Har det normalt utseende, lukter friskt og smaker godt kan det trygt serveres, sier Mari Austvoll Ilseng.

LES OGSÅ: Så lang tid bruker fordøyelsen din

SÅ ENKELT BLIR DEN SUNNERE: Selv om taco i utgangspunktet inneholder mye grønt, kan det likevel være lurt å bytte ut noen av ingrediensene når nordmenn spiser så store mengder.  Foto: JJAVA - Fotolia
SÅ ENKELT BLIR DEN SUNNERE: Selv om taco i utgangspunktet inneholder mye grønt, kan det likevel være lurt å bytte ut noen av ingrediensene når nordmenn spiser så store mengder. Foto: JJAVA - Fotolia Vis mer

Dobbeltdipper du?

Men når rømmen først står på taco - eller potetgullbordet, så er det en annen «synd» som kan få det hvite innholdet til å bli surt raskere enn noe annet - nemlig dobbeltdipping (jo da, det er en del av oss som gjør dette...bare å innrømme det!).

– Spyttet i munnen inneholder enzymer som starter nedbrytingsprosessen i produktet. Hvor fort denne prosessen går, avhenger av temperaturen. Er det ikke kaldt nok, kan det gå fort, sier Ilseng.





Det samme gjelder om du bruker en skje som kanskje har vært innom en skål med frukt eller grønt og ikke er helt ren.

– Vær nøye med å bruke rene redskaper. Bær og frukt for eksempel, inneholder gjær som kan ødelegge et meieriprodukt raskt, sier Ilseng i Tine.

Vet du at rømmen eller kesamen er blitt «forurenset» - kast det.

– Jeg anbefaler ikke å lagre «halvspiste» produkter, sier Ilseng.

LES OGSÅ: Ikke begynn med slankingen

Så enkelt gjør du taco litt sunnere

Med tanke på at de fleste av oss spiser taco et par ganger i måneden, kan du med fordel ta noen grep som gjør taco-middagen litt sunnere. Fordelen er at du kan spise det oftere også da!

Taco inneholder fra før mest grønnsaker, men noen enkle triks gjør måltidet enda mer næringsrikt - uten at du trenger å ofre noe av den gode smaken.

Prøv for eksempel disse triksene:

  • Velg riktig kjøtt: Bytt ut kjøttdeig eller familiedeig med karbonadedeig, kyllingkjøttdeig eller svinekjøttdeig, som inneholder opp til en tredjedel så lite fett.
  • Kutt ned på tacokrydder: Dette er som regel veldig salt, så bruk heller halvparten og tilfør egne krydder som chili, hvitløk og paprikapulver.
  • Bytt ut rømmen: Kesam, matyoghurt eller vanlig yoghurt naturell er både sunnere, lettere og like godt på smak.
  • Lag guacamolen selv: Avokado inneholder riktignok en del fett, men dette er fett som er bra for deg. I butikkjøpt guacamole er imidlertid lite avokado. Derfor er det bedre å lage den selv. Mos den, og bland inn litt sitronsaft og en spiseskje yoghurt naturell. Krydre med chili, tomat, hvitløk og koriander.
  • Bruk bønner: Ikke bare vil bønnene tilsette god smak, men de er også svært næringsrikeog fulle av proteiner og fiber.

  • LES OGSÅ: Skyller du kjøttet før du tilbereder det?

    Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

    Saker spesielt utvalgt for deg: