BRUKER IPAD I SENGA: Det kan forverre rygg- og nakkeproblemene dine.  Foto: All Over Press
BRUKER IPAD I SENGA: Det kan forverre rygg- og nakkeproblemene dine. Foto: All Over Press Vis mer

Søvnproblemer

Gjør du dette i senga?

Det vil neppe kroppen din takke deg for.

Publisert

KK.NO: Enten det er Netflix-maraton, en siste sjekk av Facebook og Instagram, eller tv-titting.

All teknologien vi ser på i senga, påvirker ikke bare søvnen.

Det kan også gi deg rygg- og nakkeplager.

LES OGSÅ: Slik kan du trene vekk vond nakke

Halvparten gjør det

En fersk studie utført av the British Chiropractic Association, viser at halvparten av alle briter bruker laptopen eller lesebrettet i senga før de sovner.

MANGE SLITER: Muskel- og sjelettplager er den vanligste årsaken til sykemelding i Norge.  Foto: All Over Press
MANGE SLITER: Muskel- og sjelettplager er den vanligste årsaken til sykemelding i Norge. Foto: All Over Press Vis mer

I tillegg ser tre av fem briter på tv i senga, mange av dem i flere timer av gangen.

Kiropraktorforeningen advarer nå mot å bruke for mye teknologi i senga.

- Teknologi har blitt en integrert del av livene våre, men brukt i senga kan det ha en negativ effekt på kroppen, sier kiropraktor Tim Hutchful i en pressemelding og legger til:

- Tidligere forskning viser at nesten halvparten av befolkningen strever med å sove på grunn av rygg- og nakkeplager. Bruk av teknologi i senga kan forverre disse problemene.       

LES OGSÅ: Bli kvitt vonde muskelknuter

Støtt opp med pute

Kiropraktorforeningen mener du aller helst bør la alt av teknologi bli igjen på stua, gangen eller kjøkkenet når du går og legger deg.

Klarer du likevel ikke følge dette rådet, anbefaler de deg å støtte opp ryggen med en stor og god pute.

Sørg også for at laptopen eller lesebrettet er i riktig høyde - på linje med øynene dine, slik at du ser rett fram og ikke opp eller ned.

Har du problemer med rygg og nakke, kan det også være sovestillingen din som ikke er optimal.

Det gjelder spesielt deg som liker å sove på magen.

LES OGSÅ: Bærer du handleposene riktig?

RIKTIG IPAD-STILLING: Gi rygg og nakke god støtte med en pute, og sørg for at du ser rett på skjermen, og ikke har blikket oppover eller nedover. Foto: All Over Press
RIKTIG IPAD-STILLING: Gi rygg og nakke god støtte med en pute, og sørg for at du ser rett på skjermen, og ikke har blikket oppover eller nedover. Foto: All Over Press Vis mer

Sov på ryggen

Ifølge eksperter KK.no tidligere har snakket med, er magestilling den mest ugunstige sovestillingen for rygg og nakke.

- Å sove på magen gir stor belastning på ryggen. I tillegg er det ugunstig for nakken, fordi du blir liggende med hodet på siden, sier naprapat Marit Føien ved Oslo Naprapatklinikk.

Selv om det er individuelt hva som er den beste sovestillingen, anbefaler hun ingen å sove på magen hvis det ikke er en medisinsk grunn for det.

Fysioterapeut Jan Henrik Sivertsen mener det er mest gunstig å sove på ryggen eller siden.

- Det beste for rygg og nakke er at du ligger slik at ryggsøylen hviler i en rett linje, sier Sivertsen som er daglig leder ved Birkebeinerklinikken.

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer