Mat

Gjør du en av disse middagstabbene?

Det er spesielt én ingrediens du bør begrense mengden av.

MIDDAG: Selv om middagen er et av de viktigste måltidene i løpet av dagen, er det enkelte ingredienser du ikke bør overdrive inntaket av - en av dem er salt. Ikke ha saltbøsse (som på bildet) stående fremme! Foto: Thinkstock
MIDDAG: Selv om middagen er et av de viktigste måltidene i løpet av dagen, er det enkelte ingredienser du ikke bør overdrive inntaket av - en av dem er salt. Ikke ha saltbøsse (som på bildet) stående fremme! Foto: Thinkstock Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
Selv om frokosten ofte blir omtalt som dagens viktigste måltid, skal du ikke undervurdere en god middag. Etter en lang dag på jobben og flere timer siden lunsj, har kroppen din behov for påfyll.

Det er imidlertid noen fallgruver også når det gjelder middag - blant annet er det mange som opplever at de blir tappet for energi etter et godt måltid.

Heldigvis er det ikke så vanskelig å lage en sunn og god middag - bare unngå disse tabbene.

LES OGSÅ: Grønnsaken du helst bør spise rå

SALT: Det er spesielt viktig at du begrenser inntaket av salt til middag. Da kan det være lurt å la saltbøssen bli stående igjen på kjøkkenet.  Foto: Colourbox.com
SALT: Det er spesielt viktig at du begrenser inntaket av salt til middag. Da kan det være lurt å la saltbøssen bli stående igjen på kjøkkenet. Foto: Colourbox.com Vis mer

Ikke la saltet stå fremme

Til nå har du helt sikkert fått med deg at du ikke bør overdrive inntaket av salt.

Faktisk har forskere funnet ut at det kun tar 30 minutter før saltet fra et måltid begynner å svekke blodstrømmen i blodårene dine, og dermed påvirke hjertehelsen.

Hvis du har en tendens til å bruke en del salt, bør du derfor unngå å ha det stående på bordet når middagen er servert. Bytt det ut med andre krydder som pepper, oregano eller urter - som har langt fra like negativ effekt på helsen din.

(Artikkelen fortsetter under bildet)






Pass på porsjonsstørrelsen

Et annet veldig vanlig problem er at mange overdriver porsjonsstørrelsen. Det ligger på en måte i ordet «middag», at dette måltidet skal være større enn andre.

Men det er ikke dermed sagt at du skal pøse på med uante mengder. Da vil du igjen havne på sofaen med en mage som buler, og lite energi til å gjøre noe som helst.

En sunn middag består helst av en tallerken som inneholder 1/3 grønnsaker, 1/3 kjøtt eller fisk, og 1/3 pasta/ris/poteter.

– Da skal tallerkenen være av normal størrelse, altså 18-20 centimeter i diameter, og maten skal ligge pent innenfor kantene på tallerkenen, har Jeanette Roede - kommunikasjonssjef og konseptsjef i Grete Roede AS, tidligere fortalt til KK.no.

LES OGSÅ: Dette gjør junk food med kroppen

IKKE VELG FOR STORE PORSJONER: Prøv å unngå å stappe tallerkenen for full.  Foto: Thinkstock
IKKE VELG FOR STORE PORSJONER: Prøv å unngå å stappe tallerkenen for full. Foto: Thinkstock Vis mer

Ikke la maten stå fremme på bordet

Et annet godt triks som sørger for at du ikke overspiser er at du ikke lar maten stå fremme på bordet.

Det kan riktignok være hyggelig hvis du skal ha et middagsselskap, men er helt unødvendig når det bare er deg selv, eller du og kjæresten, som skal spise middag. Faktisk oppfordrer det deg til å overspise.

La heller maten bli stående på kjøkkenet.

(Artikkelen fortsetter under bildet)






Det er absolutt lov til å forsyne seg to ganger, men når du må reise deg opp og gå ut til kjøkkenet vil du bedre kunne kjenne om du egentlig er mer sulten, eller om du er mett. Og husk små porsjoner om gangen!

Hva du drikker er også viktig

Hvis du er opptatt av å holde vekten, eller kanskje ønsker å gå ned noen kilo nå som sommeren igjen begynner å nærme seg, skal du heller ikke glemme hva du drikker.

Svært mange drikker skjuler uante mengder sukker og kalorier - for eksempel vil en halvliter brus inneholde opp mot 25 sukkerbiter. Lettbrus er heller ikke så mye bedre, på grunn av de kunstige søtningstoffene.

Den aller beste drikken til middagen din er derfor vann!

Hvis du veldig gjerne vil ha en drikk med litt smak, kan det være et alternativ å legge noen skiver med appelsin, lime eller eventuelt bær i vannet.

Et annet alternativ er å velge sukkerfri saft - siden den hovedsaklig består av vann.

LES OGSÅ: Nå bør du spise mer bær

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer