FRA HVERDAGSTRIM TIL TRENING: Det handler bare om å ta i, så får du deg en skikkelig treningsøkt.  Foto: Oleksandr Shevchenko - Fotolia
FRA HVERDAGSTRIM TIL TRENING: Det handler bare om å ta i, så får du deg en skikkelig treningsøkt. Foto: Oleksandr Shevchenko - FotoliaVis mer

Spinning

Gjør sykkelturen til en kalorikiller

Her er tipsene til hvordan du kan sykle deg i toppform.

Nå er tiden inne for å komme i gang med sykkeltreningen igjen. Slå et slag for en friskere kropp og et sunnere miljø ved å la bilen stå igjen hjemme og la sykkelen bli ditt transportmiddel!

Det synes i alle fall treningsekspert Katarina Woxnerud.

- De fleste av oss lever i tidsklemma, men er du litt smart kan du lett gjøre rolig transportsykling om til effektiv trening. Dessuten er sykling skånsomt, sier treningseksperten.

I intervju med Lev Bra forklarer hun at sykling er en veldig bra mosjonsform siden alle kan sykle, og oppfordrer de fleste til å sykle til jobb.

- Hvis du er overvektig eller veldig utrent kan sykling være den perfekte mosjonsformen. Du får opp pulsen skikkelig, samtidig som du slipper støt og hard belastning på knær og ledd, som du for eksempel gjør ved jogging.

Er du derimot på andre enden av denne skalaen, og trener jevnt og trutt (og hardt) året rundt, tenker du kanskje at de 5-10 kilometerne på sykkel til jobb ikke regnes som trening.

Dette er imidlertid treningeksperten uenig i. Her deler hun sine tips til hvordan hverdagstrimmen kan forvandles til en treningsøkt.

LES OGSÅ: Få mer ut av økten på sykkel

Bevegelse er bra, uansett

All bevegelse er bra, selv om du bare tar sykkelen en kilometer til og fra jobben i rolig tempo. Det er jo bedre enn å kjøre. Men det er fremdeles «hverdagsmosjon». Hvis du vil trene for å bli sterkere og få bedre kondisjon må du holde på i minst 20 minutter i høyere tempo. Sørg for at pulsen øker og at du blir andpusten. Det skal kjennes anstrengende, sier Woxnerud.

Hvis du ikke klarer å få opp pulsen på sykkelturen, enten fordi turen er for kort eller fordi du ikke har noen oppoverbakker, ta en liten omvei på veien hjem. Du trenger bare å dra fra jobben 10-15 minutter tidligere.

På den måten kan du altså endre hverdagslig transportsykling til effektiv trening.

LES OGSÅ: Derfor er det vanskeligere å få makspuls på spinning

STYRKETRENING: Hvis du trener mye på sykkel får du trent bein og rumpe godt. Ikke glem å trene overkroppen i tillegg. Foto: Colourbox
STYRKETRENING: Hvis du trener mye på sykkel får du trent bein og rumpe godt. Ikke glem å trene overkroppen i tillegg. Foto: Colourbox Vis mer

Oppover er bra

- Et kvarters temposykling fem dager i uka er bra. Let etter gode oppoverbakker og tråkk på skikkelig. Du kommer garantert til å bli mer andpusten i bakkene – våg å ta i! Oppoverbakkene er en fin mulighet til å få opp pulsen skikkelig, sier Woxnerud, som minner om at hvis du vanligvis ikke bruker sykkelen i hverdagen, så kom ut minst tre ganger i uken i minimum 30 minutter.

Et spørsmål mange stiller seg er hvor bra sykling er for fettforbrenningen. Her sier Woxnerud at alt handler om intensiteten.

- Føles det like anstrengende som en gåtur, for eksempel – så gjør det like mye for kondisjonen. Hvis du derimot bare er ute og småsykler så forbedres ikke kondisjonen nevneverdig. I forhold til fettforbrenning, så er all bevegelse bra, men jo mer intensivt treningen er jo bedre.

Når du sykler trener du hovedsakelig musklene i lårene, rumpa og til en viss grad magen. Hvis du bare sykler er det fint å trene styrke for overkroppen i tillegg, og da bør du særlig huske på disse musklene.

LES OGSÅ: Bruk strikk, få sterkere overkropp

PASS PÅ TOPPEN! Du trenger ikke mye fancy utstyr når du skal sykle, men en ting bør du huske på: Sykkelhjelmen!
PASS PÅ TOPPEN! Du trenger ikke mye fancy utstyr når du skal sykle, men en ting bør du huske på: Sykkelhjelmen! Vis mer

Trenger ikke mye fancy utstyr

Selv om mange av gutta på jobb har det hotteste og tøffeste innen sykkel og sykkeleffekter, trenger ikke du å herme etter dem. For man trenger egentlig ikke så mye.

- Vannflaske er det viktigste, syns jeg. Prøv ut et sete som passer for deg så du ikke blir sittende med vondt i rumpa. Det finnes smale, brede og spesielle geléseter som er gode å sitte på. Tenk også på å ha sko med en stivere såle. Ikke for tynn, for da blir du sliten i senen under foten og får til slutt vondt.

Hvis du vil satse litt mer på syklingen finnes det all slags utstyr. Sykkelklær samt sko som holder føttene fast på pedalene. Sykler finnes også i en mengde modeller og prisklasser.

Til slutt: Hvordan er skaderisikoen ved sykling?

- Det er som sagt skånsomt å sykle. Men mange blir slitne i ryggen av å sykle, spesielt i begynnelsen. Tenk på at du ikke trenger å sitte bøyd som om du skal sykle Tour de France. Still styret litt høyere, det avlaster ryggen, avslutter Woxnerud.

Og bruk alltid hjelm!        

 

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: