Sushi

Glad i sushi? Ikke dropp wasabi!

Den grønne pastaen er nemlig bra for fordøyelsen, demper appetitten og har antibiotisk effekt.

GRØNN SUNNHET: Japanere har brukt wasabi sammen med rå fiskeretter, som sushi, i mange hundre år, og den grønne krydder-pastaen er godt kjent for sine medisinske egenskaper.  Foto: Getty Images/Hemera
GRØNN SUNNHET: Japanere har brukt wasabi sammen med rå fiskeretter, som sushi, i mange hundre år, og den grønne krydder-pastaen er godt kjent for sine medisinske egenskaper. Foto: Getty Images/Hemera Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
Dersom du er glad i sushi, er du sikkert godt kjent med den grønne pastaen som følger med når du henter esken med fiskebitene dine på den lokale sushisjappa?

Wasabi, som blir servert som en form for krydder sammen med japansk mat (som sushi og sashimi), er kjent for sin svært sterke smak. Og det er ikke alle ganer som setter like stor pris på den brennende fornemmelsen selv en bitteliten porsjon kan skape i munnen.

For har du noen gang fått i deg litt for mye wasabi, har du helt garantert merket hvor fort tårene begynner å piple, hvordan tungen og leppene brenner, at pannen blir litt svett og at det svir - nesten verre enn om du hadde spist en hel chilipepper.

LES OGSÅ: Ikke spar de gamle sushibitene

Stagger appetitt

Men, i likhet med chilipepper, så har faktisk dette krydderet mange positive effekter på helsen din, og det kan til og med hjelpe deg med å gå ned i vekt (husk bare å ikke spise for mye – det er vondt!).

Spiser du sushi (eller sashimi) med wasabi og soyasaus ganske ofte, har du kanskje opplevd at det skal mindre til før du blir mett? Akkurat dét har faktisk like mye med wasabien som den sunne fisken å gjøre, skriver Shape magazine på sin helsenettside (ekstern lenke).

Tidligere studier har nemlig vist at den sterke smaken til wasabi kan være med på å stagge appetitten, noe som gjør at du spiser mindre enn du ellers ville gjort.

LES OGSÅ: 52 tips som brenner fett

Medisinske egenskaper

Den grønne pastaen, som lages av roten til wasabi-planten, er også svært rik på C-vitaminer og har lenge vært kjent for sine medisinske egenskaper.

Ifølge Alive magazine (ekstern lenke) skal flere av stoffene funnet i wasabi inneha antibakterielle egenskaper.

Blant stoffene er såkalte isothiocyanates.

Studier har vist at noen av disse komponentene kan ha en potensiell antibakteriell virkning mot gule stafylokokker og E.coli. Andre studier har også vist at stoffene kan motvirke en rekke former for sopp og bakterier. I tillegg sies det at det kan forhindre matforgiftning, noe som kan være litt av årsaken til at wasabi har blitt benyttet sammen med rå fiskeretter i Japan i mange hundre år.

Det blir også hevdet at wasabi kan hjelpe mot symptomer som diarè, blodpropp, inflammasjon, astma og allergi.

I sin bok «The Green Pharmacy» sier dr. James Duke at én teskje wasabi hver dag kan motvirke allergier, og krydderet er kjent for å ha en oppløsende effekt på tette bihuler.

Nyere studier indikerer også at et kjemikalium i wasabi kan bli brukt for å hindre vekst og spredning av kreft. Forskere er fortsatt ikke helt sikre på hva og hvordan stoffene i krydderet påvirker dette, men det kan være gjennom aktiveringen av glutathion - et tripeptid som finnes i alle kroppens celler og har som hovedfunksjon å beskytte mot frie radikaler.

Det kreves imidlertid mer forskning innen feltet, da det også er uvisst hvor store/små doser wasabi som kan påvirke dette.

LES OGSÅ: Sushi for nybegynnere

Ekte eller «uekte» wasabi?

Wasabi kan brukes til maten enten ved at du kjøper det som en hel rot, eller som ferdiglaget pasta på tube. Fersk wasabi må imidlertid raspes på en meget fin rasp før bruk, og holdes tildekket til den skal benyttes, da smaken fordamper fort.

Ekte wasabi er et svært dyrt krydder, og derfor blir det ofte laget etterligninger, som du også kan finne på restauranter.

Som regel består ferdigpreparert «wasabi» på tube (som er det vanligste) egentlig av pepperrot, sennep og fargetilsetning.

Ifølge Alive magazine (ekstern lenke) kan du, dersom du ønsker å lage egne japanske retter med ferdigpreparert wasabi, se på pakken og se om det står noe om nivåer av wasabi.

Ferdigpreparert wasabi fra Japan finnes nemlig i ulike styrkevarianter.

«Styrkevariant 1» wasabi betyr at det er 100 prosent wasabi, «Styrkevariant 2» betyr at det er rundt 25 prosent wasabi, mens «Styrkevariant 3» ikke inneholder noe wasabi i det hele tatt.

Tips til oppskrifter med wasabi:
  • Biff med wasabi
  • Kylling wasabi
  • Californiarull
  • Maki sushi
  • Nigri sushi

    LES OGSÅ: Slik vet du om fisken er fersk

  • Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

    Vi bryr oss om ditt personvern

    kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

    Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

    Les mer