Proteindrikk

Gladnyhet til sjokomelk-elskere

Gjør samme nytten som proteinshake, smaker bedre og er mye billigere.

LIKE BRA: KK.nos trenings- og kostholdsekspert Ina Garthe sier at sjokolademelk er like bra som en proteinshake etter trening fordi det har den samme aminosyreprofilen.  Foto: Produsenten
LIKE BRA: KK.nos trenings- og kostholdsekspert Ina Garthe sier at sjokolademelk er like bra som en proteinshake etter trening fordi det har den samme aminosyreprofilen. Foto: Produsenten Vis mer
Publisert
Sist oppdatert









Det å blande seg en kjapp proteinshake etter en hard treningsøkt kan være en enkel måte å få i seg nødvendige og muskeloppbyggende næringsstoffer på.

Protein er nemlig en viktig faktor i kroppens fettforbrenning, fordi det bygger muskler, og for å få kjappere restitusjon, bør man derfor få i seg proteiner etter trening.

Likevel finnes det ting man kan spise/drikke etter trening som er vel så bra som den kjappe, og ikke særlig velsmakende proteinshaken.

Les også: Er det noe poeng i proteinpulver?

Sjokolademelk er like bra

KK.nos trenings- og kostholdsekspert Ina Garthe holdt denne uken et nettmøte for våre lesere hvor hun fikk inn en rekke spørsmål om kosthold og trening.

Blant de som sendte inn spørsmål var «Proto», som skriver at hun prøver å få i seg nok proteiner etter trening, og at hun ofte tyr til proteinshaker fordi det er kjapt og enkelt.

Spørsmålet hennes er imidlertid om det finnes matvarer med mer «usunne» proteiner i seg, og om proteinshaker faktisk fungerer slik de hevder.

Ina Garthe svarer leseren at det ikke finnes matvarer som inneholder mer usunne proteiner, men at «det er de essensielle aminosyrene som stimulerer til den oppbyggende prosessen etter trening».

- Derfor er det viktig at man får i seg protein med relativt mye essensielle aminosyrer. Eksempler på dette er alle meieriprodukter, egg og kjøtt (eks kylling, kalkun, fisk), skriver Garthe.

Hun mener også at sjokolademelk (som for eksempel fra Litago) er like bra for restitusjonen og muskeloppbyggingen som proteinshaker, i tillegg til at det gir mye energi.

- Du kan gjerne ta en slik erstatning (proteinshake) i en hektisk hverdag, men Litago/sjokolademelk, har den samme aminosyreprofilen, er billigere og smaker bedre, forklarer hun.

Ikke skadelig med proteinpulver

Under et nettmøte i fjor hadde en annen leser et lignende spørsmål til Garthe, der hun lurte på om proteinpulveret man bruker til shakene er usunne eller farlige.

- Proteinpulveret ikke er skadelig, med mindre du kun spiser proteinpulver. Da kommer du til å mangle mange næringsstoffer. Men trenger vi det? Med et «vanlig» kosthold som inkluderer kjøtt, fisk og meieriprodukter, har de fleste av oss dekket behovet for protein - selv om man trener mye. Behovet for de som ikke trener er cirka 0,8 gram per kilo, og en som trener mye trenger cirka 1,2 - 1,8 gram per kilo, svarte Garthe den gang.

En undersøkelse gjennomført av forskere ved universitetet i Montreal (EKSTERN LENKE) i fjor fant også ut at proteindrikk ikke har noe særlig for seg for vanlige trimmere.

Forskerne gransket mat- og drikkeinntaket til 42 sportsutøvere gjennom tre dager. De drev blant annet med sykling, løping, svømming, judo og volleyball. Ni av ti av utøverne tok kosttilskudd. Da det ble utført tester på dem viste det seg at åtte av ti hadde nok protein i kosten.

Videre kom det fram at mange av dem hadde for høye nivåer av natrium, magnesium, niacin, folat, vitamin A og jern i kroppen. Dette kan gi kvalme, synsforstyrrelser, trøtthet og leverkomplikasjoner.

Altså, ytelsen under treningen ble ikke bedre, og kroppen hentet seg ikke inn kjappere.

Les også: Matvarene som forbrenner fett

Proteiner gjennom kostholdet

Ifølge Ina Garthe kan de fleste vanlige mennesker få i seg nok proteiner gjennom et sunt kosthold.

Proteiner får du både fra kjøtt, fisk, egg, skalldyr og magre meieriprodukter. For eksempel gir 125 gram kjøtt eller fisk rundt 25 gram protein, det samme gir 3–4 egg.

- Protein som tilskudd kan være praktisk nyttig for en idrettsutøver som et restitusjonsmåltid sammen med karbohydrater. Ikke fordi de trenger så mye ekstra protein, men fordi det kan være praktisk når en reiser, har hun tidligere uttalt.

Les også: Den beste treningsmaten

LIKE BRA: KK.nos trenings- og kostholdsekspert Ina Garthe sier at sjokolademelk er like bra som en proteinshake etter trening fordi det har den samme aminosyreprofilen.  Foto: Produsenten
LIKE BRA: KK.nos trenings- og kostholdsekspert Ina Garthe sier at sjokolademelk er like bra som en proteinshake etter trening fordi det har den samme aminosyreprofilen. Foto: Produsenten Vis mer
BYGGER MUSKLER: Protein er  en viktig faktor i kroppens fettforbrenning, fordi det bygger muskler. Foto: Colourbox
BYGGER MUSKLER: Protein er en viktig faktor i kroppens fettforbrenning, fordi det bygger muskler. Foto: Colourbox Vis mer
TRENER MYE?: Selv om du trener mye vil et «vanlig» kosthold som inkluderer kjøtt, fisk og meieriprodukter,for de fleste dekket behovet for protein.
TRENER MYE?: Selv om du trener mye vil et «vanlig» kosthold som inkluderer kjøtt, fisk og meieriprodukter,for de fleste dekket behovet for protein. Vis mer
I MATEN: Proteiner får du i kjøtt, fisk, egg, skalldyr og magre meieriprodukter. Foto: Panther Media
I MATEN: Proteiner får du i kjøtt, fisk, egg, skalldyr og magre meieriprodukter. Foto: Panther Media Vis mer
Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer