Hud

Glatt hud for under 250 kr

Kan du virkelig få den samme effekten av en antirynkekrem til 250 kroner som fra en som koster fem ganger så mye?

Glatt hud for under 250 kr
Publisert
Sist oppdatert
Tekst: Barbara EnanderBilligproduktene har kommet for å bli. Men hvor mye pleie får du for pengene når du kjøper antialdringsproduktene dine i dagligvarehandelen?Merker som L‘Oréal Paris, Nivea, Garnier, Dove, Vaseline Intensive Care og Olay, hadde en økning i salget sitt på hele 16 prosent bare i perioden januar til juni 2007. Men kan vi virkelig forvente samme effekt fra en krem til 250 kroner som en som koster fire–fem ganger så mye?
  • Lang lugg = trafikkfare
  • Gullråd for blakke jenter
  • Samme virkestoffer

    L‘Oréal er et av de store kosmetikkhusene som produserer både eksklusive merker og dagligvareprodukter. Selskapets danske kommunikasjonsdirektør Sonja Christensen menernøkkelen til gode lavprisprodukter ligger i at bedriften har en tradisjon for å la de rimelige merker nyte godt av patenterte ingredienser etter at de dyrere merkene har sittet på dem en stund.
  • Smugtitt på vårens make up-trender
  • Lider du for skjønnheten?
  • Dyrest først

    - L‘Oréal har en avdeling - Advanced Research - som blant annet forsker fram aktive ingredienser. En tredel av våre forskningsbudsjetter brukes på denne typen grunnforskning. Når vi finner fram til en banebrytende ingrediens, har vi tradisjon for å starte i toppen og gi dem til våre eksklusive merker først, sier Christensen.Hun trekker fram antialdringsingrediensen Pro-Xylane som et eksempel. Etter at L’Oréal tok patent på stoffet, var det først å se på innholdsfortegnelsen til nattkremen LancômeAbsolue Premium BX. I dag finnes også Pro-Xylane i apotekerserien Vichys krem NeOvadiol og i dagligvaremerket L‘Oréal Paris’ serie Dermogenesis.

    - Vent

    - Betyr det at vi kan få nøyaktig den samme effekten i en billig krem dersom vi bare venter i et eller to år?- Du kan få den samme aktive ingrediensen, men det er arbeidet mer med forekomsten av andre aktive stoffer, konsistens og emballasje i den dyre kremen, sier Christensen.

    Fordyrende luksus

    Også andre kosmetikkgiganter har merker i ulike prisklasser som selges ulike steder. Doktor Maria Langhals er ansvarlig for forskning og produktutvikling hos Beiersdorf Face Care i Hamburg, som blant annet har det eksklusive parfymerimerket La Prairie, dagligvaremerket Nivea, og apotekermerket Eucerin.Maria Langhals hevder at dyre kremer har en rekke kostbare ingredienser som skal skape luksusfølelse, blant annet duftingredienser, nylon, talkum eller silikon. Dette, sammen med en eksklusiv emballasje, er noe massemarkedet ikke har råd til.– Spør du om et antialdringsprodukt fra Nivea kan prestere like mye som en fire ganger så dyr krem, så er mitt svar et klart ja. Såkalte «cost attractive brands» inneholder ofte kjente aktive ingredienser som gjør jobben effektivt. Det kan være folinsyre som er aktivt reparer ende, C-vitamin som huden trenger for å produsere kollagen, eller A-vitamin som speeder opp fornyelsesprosessen, sier dr. Langhals.

    Betaler for forskning

    Ikke alle er enig i at billig er like bra. Storkonsernet Sensai (tidligere Kanebo) har skapt seg et navn på dyre kremer og har en kundeklubb på langt over 100 000 lojale medlemmer bare i Skandinavia. De har flest patenter i hele verden, en enorm forskerstab og en avansert produktteknologi. På spørsmålet om kremer kan virke uten å koste, svarer Kikue Eguch fra Sensais japanske forskningsavdeling slik:– En ingrediens skal ikke bare være virksom. Våre antialdringskremer inneholder en rekke høyeffektive ingredienser som er frukten av mange års forskning.
  • Frekt blikkfang
  • KKs makeupfavoritter
  • Pris og kvalitet

    Også hudlege Bjørn E. Bondevik er overbevist om at pris og kvalitet henger tettsammen:– Av og til kommer det rapporter eller tv-programmer som hevder at du like gjerne kanvelge en billig krem. Men det er ikke bare ingrediensenes effekt man skal se på. Det er minst like viktig om transportsystemet i kremen fungerer, altså om de aktive ingrediensene kan bryte hudbarrieren og trenge ned i huden. Det er blant annet et spørsmål om molekylenes størrelse, noe det er tidkrevende og dyrt å forske fram, forklarer Bondevik.

    Trøsteshopper

    Maria Langhals forteller at hun kjenner mange som har sagt farvel til den mest eksklusive kosmetikken for godt.– De kjøper merker som Olay, L‘Oréal Paris og Nivea, og vet at de får full verdi for pengene.Når de kjøper dyre kremer, er det av helt andre grunner, gjerne som trøst eller belønning.LES OGSÅ:
  • Frekt blikkfang
  • Perfekt pudret
  • 6 hudtabber du vil unngå
  • Smink deg naturlig
  • Nødhjelp før festen
  • Den store foundation-guiden
  • Vårens makeup-trender
  • Sexy, sotede øyne
  • Stram i maska
  • Strålende hud livet ut
  • Perfekt makeup på 15 minutter
  • KKs makeupfavoritter
  • Unngå makeupkriser
  • Les artikkelen gratis

    Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

    Gå til innlogging med

    Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

    Vi bryr oss om ditt personvern

    KK er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

    Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

    Les mer