NED I VEKT?: Da er det livsstilsendringer som gjelder, ikke dietter og slankekurer, viser forskning.  Foto: aboikis - Fotolia
NED I VEKT?: Da er det livsstilsendringer som gjelder, ikke dietter og slankekurer, viser forskning. Foto: aboikis - Fotolia Vis mer

Slanking

Glem dietten - det funker ikke

Forskere har endelig funnet den beste måten for å nå matchvekten.

Publisert
Lavkarbo, middelhavsdietten, den nordiske dietten, høykarbo, vegetarkost, stoffskiftedietten, glutenfri mat - ja, det er utallige dietter å velge mellom dersom du ønsker å gå ned i vekt.

Spørsmålet er om det er noen av dem som egentlig funker?

«Nei», er det klare svaret til forskerne bak en ny studie.

LES OGSÅ: Jo, du kan kose deg med kaffe - hver dag

FYSISK AKTIVITET: Hvis du vil ned i vekt, holder det ikke med et sunt kosthold. Du må også røre på deg! Foto: Colourbox.com
FYSISK AKTIVITET: Hvis du vil ned i vekt, holder det ikke med et sunt kosthold. Du må også røre på deg! Foto: Colourbox.com Vis mer

Diettene skaper bare forvirring

Ifølge studien (hele finner du her) handler varig vektnedgang om total livstilsendring, og diettene/slankekurene skaper bare forvirring, skriver Fox News.

Ja, faktisk bør du helst bare glemme ordet «diett».

Forskerne Sherry Pagoto ved Det Medisinske Universitetet i Worcester og Bradley Appelhans ved Det Medisinske Universitetet i Chicago, har funnet ut at pasienter bare blir forvirret av å tro at én diett er bedre enn en annen.

Fremfor dietter, er det endringer i livsstilen som er mest effektivt for å å gå ned i vekt og for å redusere risikoen for sykdommer, som diabetes og hjerte- og karsykdom.

– Det er helt utrolig hvor mye forskning som er blitt gjort for å finne ut hva du bør spise. Til tross for dette, viser mange år med undersøkelser og studier at det ikke har noe å si så lenge det totale kaloriinntaket blir redusert, sier Appelhans.

– Det som virkelig har noe å si, er hvordan og hvor mye du spiser, i tillegg til andre aspekter vedrørende livsstilen din, som fysisk aktivitet og støtten du har rundt deg.

(Artikkelen fortsetter under bildet)






LES OGSÅ: Slik starter du dagen best

Livstilsendringer gir mye bedre resultater

Forskerne har analysert flere studier som har blitt gjort på ulike dietter, spesielt de som har fokus på makronæringsstoffer som protein, fett eller karbohydrater.

Uavhengig av diett viste resultatene det samme - uten livsstilsendringer vil kiloene man har gått ned komme tilbake igjen.

Vektnedgang ved hjelp av livsstilsendringer derimot, har gitt positive resultater i større studier utført i Finland og Kina. Blant testpersoner som endret på livsstilen (stumpet røyken, begynte å trene, levde sunnere), og ikke bare matinntaket, holdt vekten seg nede i flere år, i tillegg til at de hadde redusert risiko for blant annet diabetes.

LES OGSÅ: Disse diettene bør du droppe i 2013

Pogoto kan fortelle at livsstilsendringene hovedsaklig handler om tre ting:

  • Kostholdsveiledning: Få hjelp til hvordan du skal redusere porsjoner, redusere inntaket av kaloririk mat og velge riktig restauranter.
  • Treningsveiledning: Sette oppnåelige mål og fokusere på riktig trening.
  • Adferdsmessige endringer: Hvordan du kan løse problemer, holde deg motivert og bedre forstå sult.

  • – Det kan være lavkarbo eller en diett med lite fett, det har ikke noe å si. En av studiene vi har sett på sammenlignet fettfattig kost med lavkarbo, og det vi fant ut var at det ikke er noe særlig forskjell, resultatmessig, mellom de to, forteller hun.

    – Dietten er ikke bakgrunnen til suksessen, det er adferdsendringene som er nøkkelen.

    Pogoto og Appelhans kan imidlertid fortelle at det fortsatt er behov for flere studier innen dette temaet.

    LES OGSÅ: Saus du kan spise med god samvittighet

    SNAKKER OM SLANKING: Kari Jaquesson er treningsekspert og TV-personlighet.  Foto: Per Ervland
    SNAKKER OM SLANKING: Kari Jaquesson er treningsekspert og TV-personlighet. Foto: Per Ervland Vis mer

    Raske løsninger gir ikke resultater

    De fleste eksperter, også norske som KK.no tidligere har snakket med, er enige i at livsstilsendringer er veien å gå for å lykkes med vektnedgangen.

    Treningsekspert Kari Jaquesson har tidligere uttalt at det er mange som sliter med å kvitte seg med overvekt og å holde vekten. De som får det til, har imidlertid en del ting til felles:





    – De kontrollerer størrelsen på porsjonene sine, de planlegger dagene sine og veier seg regelmessig, gjerne hos fastlegen eller en annen veileder. En annen viktig faktor er å sørge for å være aktiv, både på trening og i hverdagen, sier hun.

    Yngvar Andersen, som er treningsekspert i Mykjemeir, mener også det aller beste er å unngå dietter - selv om du kanskje veier 15-20 kilo for mye.

    – Utenom de ekstreme tilfellene av overvekt, der man naturligvis må tenke diett, så er regel nummer én å unngå dietter. Fordi de sprekker. Veien til et mål er helt avhengig av at det er levelig, sier han og setter det på spissen:

    – Den aller beste måten å gå ned i vekt på fører til at man dør. Det er å slutte å spise og bare drikke vann. Det er en uslåelig metode. Men jeg vil selvsagt ikke anbefale det til noen!

    LES OGSÅ: Spis en stor frokost - gå ned i vekt

    Vi bryr oss om ditt personvern

    kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

    Les mer