Nå er det ingen grunn til å ha dårlig samvittighet hvis du slumrer litt til. De ekstra minuttene kan virke slankende på deg. Foto: All Over Press
Nå er det ingen grunn til å ha dårlig samvittighet hvis du slumrer litt til. De ekstra minuttene kan virke slankende på deg. Foto: All Over Press Vis mer

Helse

Gode nyheter for trøtte tryner

For lite søvn kan føre til overvekt, så hold deg under dyna litt lenger.

Publisert
Sist oppdatert
Det kan være mange grunner til at kiloene sitter fast, men har du noen gang tenkt på at det kan være nattesøvnen din som saboterer deg?

Nyere undersøkelser viser nemlig at for lite søvn kan føre til at kiloene du hadde planer om å bli kvitt, ikke gjør det.

Så hvis du ikke får dine seks til åtte timer søvn hver natt, er det kanskje en god idé å hoppe til køys litt tidligere om kvelden eller bli i sengen litt lenger om morgenen.

Les også: Bør du sove med bh?

Kan hindre vektnedgang

Eksperter har lenge sett nærmere på sammenhengene mellom for lite søvn og overvekt. Nå har de imidlertid gått enda nærmere inn på temaet, skriver Glamour.com.

Resultatene viser at for lite søvn faktisk kan føre til at du har vanskeligere for å gå ned.

Det er forskere fra University of Chicago og University of Wisconsin-Madison som kan fortelle at det er en sammenheng mellom for lite søvn og tendensen til at kroppen klamrer seg fast til overflødig fett på kroppen.

Les også: Kast klærne ved sengetid

Bedre søvnkvalitet = større vekttap

Hvis du er som mange andre, og har forsøkt med uendelig dietter, kan det faktisk være noe så simpelt som søvn som er svaret på problemet.

Forskerne studerte søvnkvaliteten og vekttap ut i fra de som hadde en god søvnkvalitet (omkring 8,5 time) og de som hadde dårlig søvnkvalitet (omkring 5,5 time).

Resultatene kunne vise en klar sammenheng. De som hadde en bedre søvnkvalitet forbrenner mer fett enn de som sover dårlig om natten.

Les også: Trøtt? Dette funker bedre enn søvn

Kvalitet er viktigere enn timer

Årsaken til at du ikke får sove om kvelden, kan i følge Lommelegen.no, være mange. Det påvirker heller ikke bare vekten din, men også humør, konsentrasjon og yteevne.

Legene i Lommelegen mener ikke at det er timene med søvn som er det viktigste, men kvaliteten av den. Det første tegnet på at du har sovet nok er selvsagt at du er uthvilt dagen etter.

Les også: Farlig å sove for lite?

Hvis du derimot er blant dem som sjeldent føler du er uthvilt kan det skyldes vanene dine før du legger deg. Tv og bøker er nemlig ikke like avslappende som man skulle tro.

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer