Sunne Tips

Gode vaner som gir et sunnere liv

Fen enkle grep du bør gjøre daglig.

GODE TIPS: Tanntråd, grønn te og friske spaserturer gjør livet sunnere. Foto: Colourbox
GODE TIPS: Tanntråd, grønn te og friske spaserturer gjør livet sunnere. Foto: Colourbox Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
Høsten er en super tid å ta en "restart" på livet og bytte ut dårlige vaner med gode. Og det trenger ikke være store, hårete grep som å begynne å jogge før jobb hver morgen, starte en superstreng diett eller kutte ut alt som er søtt og godt.Det enkle er ofte det beste, og heldigvis kan selv små grep gjøre mye for helsa. Faktisk finnes det daglige vaner du lett kan flette inn i livet ditt, som gir deg gode sjanser for å leve et sunnere og lengre liv.Her er fem fine tips:1. Spis fargerik matSer tallerkenen din ganske beige ut? Er den full av brødmat, poteter og farseprodukter? Det indikerer at kosten ikke er spesielt sunn og næringsrik. Jo flere farger som befinner seg på tallerkenen, jo sunnere er maten. Da mener vi selvsagt mat som er naturlig fargerik (frukt og grønnsaker) og ikke mat farget med kunstige tilsetningsstoffer (nei, røde pølser og jelly beans er ikke like bra).Hvis du har som mål at hvert eneste måltid skal ha et visst fargeinnslag, for eksempel i form av litt gulrot, brokkoli, salat, paprika eller en appelsin, har du på en veldig enkel måte gjort kostholdet ditt hakket sunnere.LES OGSÅ: Så mye er egentlig fem om dagen2. Spis fet fisk eller ta omega3-tilskuddDette er barnelærdom som holder stand. Laks, ørret, makrell, tunfisk eller sardiner er alle supre kilder til omega 3, en viktig fettsyre som faktisk bremser kromosonaldringen. Med andre ord vil du holde deg ung og frisk lenger om du jevnlig tilfører kroppen omega3. Er du ikke glad i fisk, kan du ta tran eller omega3-kapsler.LES OGSÅ: Maten som beskytter hjernen din3. Drikk grønn teBytt ut minst en kaffekopp eller en kopp svart te med grønn te. Grønn te er stappfull av antioksidanter som beskytter koppens celler mot frie radikaler. Dermed holder cellene seg friske og fine lenger. Dessuten kan en daglig kopp grønn te hjelpe deg å miste vekt. Her er altså to gode grunner til å omfavne den grønne væsken. En siste er selvsagt at teen hjelper mot dehydrering.LES OGSÅ: Grønn te er bra for hjernen4. Bruk tanntrådDette maser tannlegen om hver gang du er hos henne. Og å bruke tanntråd daglig kan gjøre at du slipper mange vonde og dyre tannbehandlinger i framtiden. Men å fjerne bakteriene som koser seg mellom tennene er også bra for helsa ellers. Bakteriene kan nemlig komme inn i blodstrømmen, og føre til betennelser, som igjen i verste fall kan gi hjerteproblemer. Ta deg tid til to minutter med tanntrådbruk etter tannpussen om kvelden. Det lønner seg i det lange løp.LES OGSÅ: Maten som gir deg fine tenner5. Beveg deg merIngen bombe dette heller. Å holde seg i bevegelse hjelper til å holde vekta stabil, det gir bedre humør, og sørger for at du vil være bevegelig og selvhjulpen mye lenger enn om du lever et stillesittende liv. Det beste er selvsagt om du begynner å trene to-tre ganger i uka, men alle monner drar. Å få klemt inn en halvtimes gåtur i løpet av dagen, å ta trappa, å sykle til butikken, å gjøre husarbeide - alt er med på å holde kroppen ung lenger.LES OGSÅ: Fire diettfrie slanketips

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer