SJOKOLADE-HUNGRIGE NORDMENN: I 2012 spiste vi 14 kilo sjokolade per person!
SJOKOLADE-HUNGRIGE NORDMENN: I 2012 spiste vi 14 kilo sjokolade per person! Vis mer

Sjokolade

Godt å vite om sjokolade

Det er flere grunner til at du kan unne deg bittelitt hver dag.

Vi både elsker og hater sjokoladen. Vi elsker den fordi den smaker sinnsykt godt, og fordi den frigir endorfiner - som mange kaller kroppens eget morfin eller kroppens naturlige lykkehormon.

Men så hater vi den samtidig, fordi den er vanvittig vanedannende, det er vanskelig å stoppe og spise når vi først setter i gang, og den er rik både på fett og kilokalorier. 100 gram melkesjokolade inneholder faktisk like mye kalorier som en vanlig porsjon middag!

Men vi hater den ikke mer enn at vi klarer å stappe i oss flere kilo i året. Tall fra Statistisk sentralbyrå viste at i 2012 spiste hver enkelt av oss 14,2 kilo sjokolade.

Det er viktig å ha friskt i minne at nordmenn fremdeles har et for høyt inntak av sukker. Anbefalingen er at tilsatt sukker skal utgjøre maksimalt 10 prosent av energiinnholdet i kosten, blant annet fordi det kan øke risikoen for overvekt.   

Så selv om du bør spise med måte er ikke sjokolade bare fy-fy. Den kan faktisk (nei, det er ikke tull!) bidra til at du holder vekten.

Her er flere fordeler med å unne seg en bit sjokolade i blant.

LES OGSÅ: Sukkerfri sjokolade. Er den sunnere?

MAKS 10 PROSENT: Tilsatt sukker skal utgjøre totalt 10 prosent av ditt daglige energiinntak. Foto: Thinkstock.com
MAKS 10 PROSENT: Tilsatt sukker skal utgjøre totalt 10 prosent av ditt daglige energiinntak. Foto: Thinkstock.com Vis mer

1. Minsker risikoen for slag
Den som spiser 60 gram sjokolade per uke får en mindre risiko for å rammes av slag. Det kommer av at flavonoidene, et antioksidant som det finnes mye av i sjokolade, senker blodtrykket.

2. Holder deg slank
Mennesker som spiser litt sjokolade hver uke er slankere enn de som bare spiser det en gang i blant. Det viser en studie som sammenlignet to identiske grupper av mennesker i USA. Akkurat hva forskjellen kommer av vites ikke.

3. Bedrer synet
En bit sjokolade kan gjøre deg til en bedre sjåfør i dårlig vær. Det er sannsynligvis flavonoidene som øker blodtilførselen til netthinnen, som igjen gjør at man ser bedre. Det gjelder spesielt når det er vanskelig å se kontraster som i tåke eller regnvær.

4. Super for hjertet
Så lite som 6,7 gram sjokolade per dag har en beskyttende effekt mot betennelser - og mulig påfølgende hjerte- og karsykdom. Det skyldes at sjokoladens antioksidanter har en gunstig effekt på betennelser. Vær obs på at spiser man mer sjokolade, har effekten en tendens til å forsvinne!

GÅ FOR MØRK: Hvis du har mest lyst på sjokolade, er det selvfølgelig lov til å kose seg med det også, men velg mørk. Da spiser du ikke like mye. Foto: Fotolia
GÅ FOR MØRK: Hvis du har mest lyst på sjokolade, er det selvfølgelig lov til å kose seg med det også, men velg mørk. Da spiser du ikke like mye. Foto: Fotolia Vis mer

5. Skjerper hjernen
Trenger du regne på lånet eller hjelpe barna med matteleksen? Litt sjokolade kan sørge for å skjerpe hjernen! Studenter som spiste sjokolade ble flinkere i matematikk, viser en engelsk studie. Hvorfor? Fordi flavonoidene øker blodtilførselen til nettopp hjernen.  

6. Bremser nedsatt hukommelse
Sjokolade kan sørge for å bremse eller til og med forbedre aldersrelaterte hukommelsesproblemer. Det gjør deg med andre ord litt smartere. For å sjekke om det gikk an å måle, undersøkte en forsker for moro skyld sammenhengen mellom sjokoladekonsum og Nobelpris. Og ja, Sveits – der man spiser mest sjokolade – har også flest Nobelprisvinnere.

7. Kan gi kjærlighetsboost
Fungerer sjokolade som naturens eget Viagra? Både ja og nei. Man vet at stoffet fenetylamin, som forekommer i små mengder i sjokolade, frigjør endorfiner og øker effekten av dopamin, som i sin tur påvirker sexlysten. Derimot er det ikke sikkert om det finnes tilstrekkelig med stoffer i sjokoladen til at det faktisk øker kjærlighetsfølelsene.

8. Fjerner PMS (nesten ...)
Sjokolade øker velværehormonet serotonin i hjernen. Derfor kan det fungere som en humørbooster for kvinner som har menstruasjon eller pms, når serotoninnivåene er lave.

LES OGSÅ: Derfor kan du spise litt sjokolade hver dag

 

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: